اخبار روز

نگاهی به علت خنده‌های عجیب بشار اسد و همسرش در چین! + جزئیات

چند وقتی است که سفر بشار اسد و همسرش به چین حسابی در سر تیتر خبرها قرار گرفته است. در ادامه قصد داریم این موضوع و خنده‌های بشار اسد را به دید محمدعلی دستمالی بررسی کنیم.

سفر بن حافظ، رئیس دولت جمهوری عربی سوریه به چین یکی از نکات جالب توجه است. او چنان سرحال و سر زنده بود که گویی پس از تابستانی سوزان و آتشین سرزمین خود را ترک کرده باشد، نه پس از یک پاییز غمگین و سرد و زرد رنگ که بهاری باشکوه، رحل اقامت افکنده است!

هر کسی که در تحلیل روابط بین‌الملل دخالت داشته باشد دقیقاً می‌داند که درک چین از رقابت در سیستم جهانی چیست و از چه ابزارهایی برای نشان دادن قدرت خود در برابر آمریکا و رقابت برای ضعیف نگه داشتن روسیه و هند استفاده می‌کند. در عین حال واضح است که رویکرد چین برای توسعه روابط با کشورهای جهان اسلام به ویژه کشورهای عربی بیش از هر چیز بر انرژی متمرکز است.

چین روابط ویژه ای با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و قطر دارد، بنابراین هیچ مشکلی در تامین نفت ندارد و در این بین دعوت محمود عباس به پکن و برقراری روابط متوسط رو به پایین با ایران و ترکیه، به هیچ وجه با روابط خلیج فارسی چین، قابل مقایسه نیست. موقعیت سوریه در دریای مدیترانه و نیاز شدید آن کشور به سرمایه گذار خارجی قدرتمند مورد توجه چینی ها است و بشار به همراه حاج خانم نگران به لانه اژدهای کمونیست رفتند تا نشان دهند که منزوی نیست و علاوه بر روسیه و ایران از حمایت چین نیز برخوردار است. همه اینها مسائلی است که با توجه به انگیزه های متقابل دمشق و پکن بدیهی به نظر می رسد و خالی از بحث و استدلال است. اما من فراتر از همه این عوامل دلاری، به دنبال یک تحلیل ساده نشانه شناختی از عکس بشار بن حافظ و همسرش اسماء خانم در فرودگاه پکن هستم.

عنوان و عبارت تحلیل عکس یا تحلیل نشانه شناختی عکس به عنوان سند و نشانه سیاست و دیپلماسی نوعی تکنیک و مهارت ارزیابی بصری است که اگرچه وزن و جذابیت علمی «تحقیق» سنتی را در علوم اجتماعی و به ویژه در روابط بین الملل را ندارد، اما نشان دهنده رمزها و نشانه های روانشناسی فردی و سیاسی است که به آن توجه می شود. این نه تنها خالی از لطف نیست، بلکه می تواند راهی برای ایجاد بحث های جالب در مورد اعمال و رفتار رهبران سیاسی باشد. از این منظر تجربه و برداشت شخصی خود را از عکس و ژست بن حافظ و همسرش با شما به اشتراک می گذارم. باشد که برای شما جالب باشد. چرا می گویم «بن حافظ»؟ معلوم است!  بر همین قیاس، همچنان که می توان جناب ولیعهد و پرنس عربستان سعودی را بن سلمان خواند و در امارات و قطر هم از آل نهیان و آل ثانی و آل شکلات سخن به میان آورد، در مورد آقازاده ی چشم پزشک شام یعنی جناب بشار اسد هم صادق است. فرزند برومند خلبان و ژنرال کودتاگری به نام حافظ اسد که کشور را با کودتا و جوی خون و ساخت سازمانهای موازی امنیتی در دست گرفت و سی سال حکمرانی کرد و سپس تاج بر سر فرزند نهاد و او نیز از سال ۲۰۰۰ میلادی بدین سو، همواره با به دست آوردن صد و چند درصد آراء، در راس قدرت مانده است! القصه … خاورمیانه است جان برادر! البته خدا را شکر بسیاری از کشورهای آسیای میانه هم، وفادارانه بر همین پاشنه میچرخانند دروازه را تا دلمان، خیلی به حال منطقه نسوزد!

نگاهی به علت خنده‌های عجیب بشار اسد و همسرش در چین! + جزئیات

به این عکس نگاه کن! تصویری از رئیس جمهور کشوری که بعد از ده سال جنگ و بدبختی هنوز یک چهارم جمعیت آن از کشورهای دیگر اخراج شده و بیش از دو میلیون نفر در کشور خود آواره هستند؟ آن لبخند زیبای روی صورت پهن و شاد بن حافظ، لبخند مردی است که میلیون ها ماه حتی برای نان دست و پنجه نرم کرده و از سرمای پاییز و زمستان بیشتر از پادشاه مرگ می ترسد. به کفش های قرمز زیبا، چنین کیفی، دامن و پیراهن حریر بانوی اول و گوشواره و موهای سشوارش نگاه کنید؟ آیا این حتی کوچکترین شباهتی به تصویر بانوی اول کشوری دارد که صدها هزار نفر را کشته، میلیون ها نفر را آواره کرده است و داعش، النصره و چندین گروه تروریستی جان هزاران زن و دختر را گرفته اند؟ این زوج خوشبخت شبیه دو مقام مهم کشوری هستند که بخشی از آن توسط آمریکا و بخشی توسط ترکیه اشغال شده است که مناطق نفتی و استراتژیک آن در دست نیروهای کرد عرب تحت حمایت آمریکا است؟ فکر نکنم… شباهتی ندیدم…امیدوارم به خاطر ضعف چشمام نباشه و مجبور نباشم به گیرنده هام دست بزنم؟

اولین استدلال موافقان و موافقان این قانون و این استتار عجیب می تواند این باشد که دنیای دیپلماسی و پروتکل های آن آداب و چارچوب خاص خود را دارد و اتفاقا این لبخند و این استتار پرهزینه و آشکار به خاطر اسد و همسران او باید خودشان را نشان دهند و کشورشان را از موقعیت خوشبختی و سختی نشان ندهند و وانمود کنند که هنوز قوی هستند، در غنا زندگی می کنند و همه چیز عادی است! زنجیره استدلال! آیا واقعاً می توان چنین توجیهی را ارائه کرد؟ آیا رابطه خاصی بین بهانه و تظاهر و به عبارت دیگر بین دال و مدلول وجود ندارد؟ بیایید تیپ زلنسکی را به یاد بیاوریم. اتفاقا او نیز مانند بشار اسد با حرفه و تحصیلاتی وارد دنیای سیاست و قدرت شد که ربطی به آن نداشت. اما با این تفاوت ناچیز که این آقای کمدین پدر، بحثی ندارد و به اسم انتخابات و رفراندوم با بازی های عجیب در اوج می نشیند! اما به تیپ او نگاه کنید. از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، ما زلنسکی را با صورت تراشیده و کت و شلوار ندیده ایم. تا به حال خانمش را به قول قدیمی ها با این همه ذوق و شوق جلوی دوربین ندیده بودم. چرا؟ چون کشورشان مورد حمله قرار گرفت، میلیون ها هموطن آواره شدند، هزاران سرباز در دفاع از میهن خود جان باختند و اگر بخواهند بشار و اسماء رفتار کنند، شهروندان آب دهان به صورتشان خواهند انداخت و بعث و اطلاعاتی برای نجات او وجود ندارد. . دادن آسان است آیا زلنسکی مظهر فرشته و بن حافظ نماد شیطان است؟ نه، قطعا نه. این در مورد سبک و قالب است. سبکی که او خلق کرد بر اساس ماهیت مردم است و به عشق و نفرت مردم و اراده مردم قدردانی می کند. از یک طرف رئیس جمهوری داریم که حتی در اجلاس سران کشورهای ناتو ژاکت نظامی می پوشد و تصویری نشان می دهد که نشان دهنده همدلی او با سربازان و مردم کشورش است و از طرف دیگر رئیس جمهور عرب را می بینیم. اینکه چنین مفاهیمی برای او به شدت مضحک و عجیب به نظر می رسد، از این مدل بر اساس ارزیابی های رفتاری و بصری به راحتی می توان فهمید که بشار دغدغه ای جز حفظ قدرت و حزب خود ندارد و اساسا مفهومی به نام «مردم» ندارد. view” معنا و مفهوم خاصی ندارد. . از نظر بن حافظ، تامین نفت و نان مردم و تلاش برای بازسازی کشور و بازگرداندن بیش از 6 میلیون آواره نیست. این در مورد آزادی ادلب و عفرین نیست، بلکه در مورد تضمین بقا در اینجا و آنجا است. . بشار اسد نشان داده که به موضوعی پیش پا افتاده مانند حفظ ظاهر خارجی اهمیتی نمی دهد. او در عمل نشان داده است که الگوی “حفظ بقا بیش از هر چیز” برای او بسیار مهم است. همانطور که در عکس پکن دیدیم او مانند یک مجسمه مرمری روی پاهای خود ایستاده است. چه مدت؟ تا زمانی که حامیان خارجی و گاردهای داخلی مسلح او را مشغول کنند. او به احترام پدرش و بر اساس یک سنت کهن خاورمیانه، پسرش را به نام پدرش نامگذاری کرد و اکنون خانواده اسد حافظ دیگری دارند. او یک پسر به نام «حافظ بشار اسد» دارد که مدرک ریاضی محض را از دانشگاه مسکو دریافت کرد. اگر پدر به مرگ طبیعی فوت کند، احتمالاً روزی با صد در صد آرا رئیس جمهور کشورش می شود و زمانی که با همسرش به یک کشور خارجی سفر می کند، به سنت پدرش رفتار خواهد کرد.

پی نوشت: پوزش می طلبم از روح دو عاشق مشهود عالم ادب پارسی یعنی عالیجنابان وامق و عذرا که تیتر «بشار و اسماء» از حیث طنین موسیقایی، شباهتی دارد به نام آن دو بزرگوار.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا