اخبار روز

افزایش قیمت 30 درصدی لبنیات / خداحافظی لبنیات از سفره خانوارها به دلیل گرانی

به گزارش پی ام آپ، روز گذشته سخنگوی صنایع لبنی ایران در گفت و گو با پی ام آپ از افزایش 30 درصدی قیمت انواع لبنیات به جز چهار دسته پنیر UF 400 گرم، شیر بطری 900 گرم، شیر نایلون 900 گرمی و ماست ساده 2.5 کیلوگرم  خبر داد.

بر اساس اعلام محمدرضا بنی طبا، پس از این مجوز افزایش قیمت، هر کیلوگرم شیرخام از 12 هزار تومان  به 15 هزار تومان رسید.

این افزایش قیمت زمانی رخ داد که طبق آخرین آمار رسمی، سرانه مصرف شیر در ایران به 70 کیلوگرم رسیده است که 90 کیلوگرم معادل 43 درصد کمتر از مصرف سرانه جهانی است.

با توجه به افزایش قیمت لبنیات در سال های اخیر، این محصولات از سفره بسیاری از خانوارها به ویژه دهک های کم درآمد حذف شده است. اکنون با موج جدید گرانی، خانواده های پردرآمد احتمالا در خرید و مصرف لبنیات تجدید نظر کرده یا مصرف خود را کاهش می دهند.

البته در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به افزایش هزینه های تولید، برخی تولیدکنندگان نیز معتقدند با ادامه سایر شرایط، فعالیت تجاری زیان ده خواهد بود و ورشکستگی در انتظار آنهاست.

این در حالی است که اکنون که مجوز افزایش قیمت را دریافت کرده اند، باید منتظر افت متقاضیان و مشتریان باشند که بر بازار آنها نیز تاثیر منفی می گذارد. مگر اینکه این تولیدکنندگان بازارهای هدف دیگری را برای فروش در نظر داشته باشند.

بعد از مجوز افزایش قیمت لبنیات، بررسی های میدانی حاکی از آن است که 200 گرم خامه صورتی هم اکنون بین 23 تا 24 هزار تومان به فروش می رسد.

کره 50 گرمی هم به 13 هزار تومان رسیده است. ماست که دیگر جایی در سفره مردم ندارد 1.5 کیلویی 99 هزار تومان است. ماست یونانی هم به 110 هزار تومان رسیده است. 900 گرم ماست پرچرب و کم چرب به ترتیب 52 هزار و 25 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

افزایش قیمت لبنیات پنیر را به یک رویا تبدیل کرده است. مثلا 400 گرم پنیر لیقوان به 118 هزار تومان رسیده است. پنیر سفید 300 گرمی از 48 هزار تومان گذشت و پنیر خامه ای تنها 1000 تومان تا رسیدن به 40 هزار تومان فاصله دارد.

شیر کم به عنوان ماده اصلی لبنیات به 24 هزار تومان در لیتر رسیده است. 946 میلی لیتر شیر پرچرب نیز 27 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

البته برخی از تجار می گویند این اولین افزایش قیمت لبنیات در سال جاری نیست و در ماه های گذشته چندین برابر افزایش قیمت داشته است. حال آیا نیازهای پروتئینی افراد با این شرایط پوشش داده می شود؟


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا