اخبار روز

مسائل و مشکلات کشور را به دانشگاه ها بسپارید! / رساندن قیمت دلار به 25 هزار تومن کار دانشگاه تربیت مدرسی هاست!

مسئله تورم و بالا رفتن قیمت دلار با وجود تلاش و گفته های دولت همچنان حل نشده باقی مانده است. حال فرهاد دانشجو یکی از مسئولان نظام آموزشی خواستار ارائه مشکلات به دانشگاه ها و گرفتن پاسخ از آن ها است.

به گزارش پی ام آپ، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگویی از نگاه دولت ها به دانشگاه ها گلایه کرد و تاکید کرد که بین آنچه دولتمردان می گویند و آنچه در عمل انجام می دهند تفاوت زیادی وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه ممکن است در عرض یک، یک سال و نیم دلار 25 هزار تومان شود، گفت: به دانشگاه تربیت مدرسی ها بدهید تا بگوییم چطور ممکن است.

اگر می خواهید جلوی تورم را بگیرید باید تولید رشد کند، جلوی تورم و رشد تولید را بگیرید که شعار امسال است یا جشن تولید که شعار سال 1401 بود یا اصلاح الگوی مصرف شعار سال 1388 یا نوآوری و شکوفایی شعار 1387 یا دفاع از تولید ملی شعار 1397 یا اوج گیری تولید شعار در سال 1398 یا … چگونه ممکن است چهار سیاستمدار در اتاق های دربسته کنار هم بنشینیم و از این جلسه علم تولید کنیم و شغل ایجاد کنیم؟ در همه جای دنیا حل این مسائل و مشکلات را به دانشگاه ها ارجاع می دهند، این مشکلات را به دانشگاه های کشور ارجاع دهید، دانشگاه هایی مثل دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر، تربیت مدرس، تهران، شیراز و اصفهان، ما پاسخ این مشکلات را می دهیم.

وقتی مقام معظم رهبری موضوعی را شعار سال اعلام می کنند، ما دانشگاهیان توقع نداریم که بقیه مسئولین هم همین را تکرار کنند، رهبری خط مشی و اهمیت موضوع را نسبت به آن تعیین می کند. از مدیران اجرایی انتظار داریم مطالب را به دانشگاه ها منتقل کنند و از آنها کمک بگیرند.

در خارج از کشور هیچ موضوع مهم کشوری به این شکل وارد اتاق های بسته سازمان های برنامه و بودجه نمی شود، این مسائل در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها پخته می شود و سپس وارد عمل می شود. امسال سال کنترل تورم است، آیا تورم کنترل شد؟ شما نمی دانید اما من می دانم، لطفا این سوال را به دانشگاه تربیت مدرس ارجاع دهید، ظرف 3 ماه فرمول و راهکارهایی برای مهار تورم با استفاده از کارشناسان دانشگاه های تهران، شریف، علامه و تربیت مدرس به شما ارائه خواهیم کرد و سپس راه‌حل‌ها را به مسئولان اجرایی می‌دهیم، تجربیات اجرایی آن‌ها را به علم می‌رسانیم، و علم را به تجربیات اجرایی آن‌ها می‌دهیم و راه‌حل‌هایی ارائه می‌کنیم.

این مشکلات با فکر یک نفر حل نمی شود، چه اشکالی دارد ارزش پول ملی ما که مبنای این تورم است؟ چه کنیم که ارزش پول ملی ما بیشتر از این پایین نیاید؟ راه حل چیست؟ اگر قرار بود در اتاق‌های بسته به نتیجه می‌رسیدند، قبلاً به آن رسیده بودند.

برای هر موضوع در هر سازمان اجرایی یک مرکز تحقیقاتی ایجاد کردیم. به نظر من اشتباه است و باید مراکز تحقیقاتی این سازمان ها به دانشگاه ها منتقل شود. آنها یک مرکز تحقیقاتی در همه جا ایجاد کردند تا شوی علم راه بیندازند. کسانی که نمی توانند با سیاست های روسای خود مخالفت کنند، بیایید یک چیزی بگوییم، از قبل معلوم است که از این نوع تحقیقات چه نتیجه ای می گیرد، این چیزی است که الان بیرون آمده است. پرونده هایی را به دانشگاه های مستقل بدهند که زیرمجموعه فرآیندهای اجرایی نباشد.

همین جا اعلام می کنم اگر مطالب را به دانشگاه تربیت مدرس منتقل کنید سریع جواب های خوبی می آید، امکان دارد مشکلات حل شود، ممکن است ظرف یک سال، یک سال و نیم، یک دلار معادل 25 هزار تومان می شود. این مسئله را به دانشگاه تربیت مدرس بدهید تا بگویند چطور ممکن است.

کسانی که می گویند نمی‌شود، نمی‌توانند. من کاراته کار هستم و در وزنه برداری مدتی عضو هیئت مدیره فدراسیون وزنه برداری بودم، حداکثر وزنه ای که در این سن می توانم بدون آسیب به کمرم بزنم 50 یا 60 کیلو است، برای همین می گویم نمی توان 200 کیلو را زد. رضازاده را بیاور وزنه های سنگین و بزرگ را برای یک وزنه بردار بزرگ بیاور، کلکسیون های بزرگ برای مسائل و مشکلات بزرگ لازم است، آنهایی که می گویند نمی توان و نمی شود، کوچک هستند، نمی دانند. از وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صمتی می خواهیم که بگویند می شود و راه حل بدهند.

به من بگویید، برنامه دولت تاکنون برای مهار تورم و بهبود زندگی مردم چیست؟ برنامه دولت فعلی و دولت قبل برای افزایش ارزش پول چیست؟ در دولت های گذشته کی گفته سیاست ما افزایش ارزش پول ملی است و راه حل ما همین است؟ من نشنیده ام، اگر شنیده اید بگویید، بسیاری از مطالب ما مربوط به اختلاف ارزش ریال و دلار است. به نظر من این کار شدنی و امکان‌پذیر است. این مشکل نیازمند افرادی مانند فرهاد دانشجو و کسانی که به خوبی اقتصاد را می‌دانند، می‌خواهد.

افراد قوی و ساختارهای بسیار قوی در دانشگاه های کشور وجود دارد که متأسفانه ما به آنها رجوع نمی کنیم. ما منتظر بودیم افراد قوی بگویند این ما هستیم و بعد وقتی می گویند ما هستیم، می گوییم ببین چقدر خودخواه هستند. آن ها خودخواه نیستند، او می داند که می تواند و می گوید که می تواند. امتحان کنید مشکل را به دانشگاه تربیت مدرس بدهید، ببینیم می توانیم یا نه. آیا مشکلی وجود دارد که برای بشریت ایجاد شده و راه حل آن را خدا خلق نکرده باشد؟ شما باید راه حل را کشف کنید و ممکن است. به دانشگاه ها اعتماد کنید و پول بیشتری خرج کنید.

چند سالی است که می شنویم خودروهای زیادی در گمرک مانده که تردد نمی کنند، از آمبولانس گرفته تا کامیون، مسئولان می روند آنجا و می گویند باید انجام شود، 2 ماه، 4 ماه دیگر فرصت می دهند.

غذا می آید گمرک آنقدر می ماند که خراب می شود و در مواقع نیاز کشور آن را دور می اندازیم، این چه مشکلی است که نمی توانیم حل کنیم؟ حل این مشکل برای ما دانشمندان مانند نوشیدن آب است. چیزی که برای برخی از سیاستمداران بسیار گنده است، برای ما دانشمندان مانند آب خوردن است و ما حتی می خندیم که چگونه سیاستمداران ما نمی توانند این مشکل را حل کنند.

کسی که این محصول را دارد و نیامده آن را تصفیه کند چه سودی دارد؟ کجای این سیستم بوروکراتیک ما به شما اجازه می دهد که وقتی جنس شما در گمرک می خوابد سود ببرید؟ چطور اگه 10 سال جنسی داشته باشد و از هم بپاشد و دور بریزیم او ضرر نمی کند چرا؟ مثلا شما ارز 4200 تومانی خریدید به دلار حدود 40000 تومان سود کردید و 4200 تومان هم نباشد فرقی نمی کند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا