اخبار روز

قیمت سیمان تغییر کرد! /جزئیات

با بررسی قیمت‌ها در بازار سیمان مشاهده می‌شود که در تیرماه افزایش قیمت‌ها حاکم بر این بازار بوده است، اما در مقایسه با هفته گذشته و حتی ماه گذشته، قیمت‌ها کاهش یافته است. احتمالاً دلیل اصلی این کاهش، رکودی است که در بازار سیمان حاکم است.

به گزارش پی ام آپ، بررسی قیمت در بازار سیمان نشان می دهد قیمت کیسه های 50 کیلوگرمی سیمان تیپ 2 در کارخانه ها نسبت به هفته گذشته 10 هزار تومان کاهش یافته است.

با در نظر گرفتن این موضوع، امروز قیمت سیمان برای کارخانه های تهران بین 50 تا 54 هزار یا 350 هزار تومان است.

این در حالی است که هفته گذشته قیمت سیمان درب کارخانه های تهران 60 تا 63 هزار تومان بود و بررسی ها از کاهش 13 تا 16 درصدی قیمت ها حکایت دارد.

این قیمت ها نیز نسبت به ماه قبل کاهش داشته است به طوری که قیمت هر کیسه سیمان 50 کیلوگرمی در هفته گذشته تیر برخی از کارخانه های تهران بین 65 تا 71 هزار تومان در ماه ثبت نام کرده اند.

اگرچه برخی از کارخانه‌ها دارای قیمت‌های کمتر یا بالاتر از مقادیر ذکر شده هستند، اما برای سهولت مقایسه قیمت‌ها در این گزارش، از کارخانه‌هایی که قیمت‌های آنها در تمام لحظات ذکر شده موجود بوده، استفاده شده است.

لازم به ذکر است که قیمت سیمان در تیر ماه روند صعودی داشت. موضوعی که با توجه به شروع قطعی برق در فصل گرما و افزایش قیمت سوخت سیمان دور از انتظار نبود.

اما اکنون به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت، رکود بازار ساخت و ساز است. موضوعی که بازار سخت افزار را نیز تحت تاثیر قرار داده است. قیمت اکثر آهن آلات در ماه های اخیر کاهش یافته و به گفته فعالان بازار، رکود در این بازار نیز حاکم است.

بررسی بازار سیمان نیز موید این نکته است. برخی از فروشندگان دلیل اصلی کاهش قیمت ها و آرامش در بازار مصالح ساختمانی نسبت به فصول مشابه سال های گذشته را رکود شدید بازار ساختمان می دانند.

البته اخیراً برخی از فروشندگان گفته اند که عرضه سیمان در بورس در ماه های گذشته دارای نوسان بوده است، اما اخیراً وزارت حراست وارد این موضوع شده و اکنون عرضه مدیریت شده و همین امر باعث کاهش در بازار سیمان شده است.

در مجموع روند تغییرات قیمت سیمان بر خلاف ماه قبل پیشرفت داشته است. در تیرماه شاهد افزایش قیمت سیمان به دلیل کاهش تولید به دلیل قطع برق و همچنین انتظارات تورمی ناشی از افزایش نرخ گاز صنعتی بودیم. اما اکنون به نظر می رسد که رکود در حوزه ساختمان گریبان عنان بازار را گرفته است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا