اخبار روز

قتل هفت زن تنها در دو هفته به دلایل ناموسی و سوء استفاده خانوادگی/جنسی و قتل دختر جوان توسط عموی

اعتماد نوشت: طبق اخبار منتشر شده; از ابتدای مهرماه تاکنون حداقل هشت زن در شهرهای مشهد، سردشت، خوی، اهواز، شیراز و محلات به قتل رسیده اند.

این آمار در دو هفته کم نیست و نشان می دهد که به طور متوسط ​​یک زن و یک دختر یک روز در میان به قتل رسیده اند. بررسی مقالات و پایان نامه های علمی اطلاعاتی در این باره ارائه می دهد. «بین 375 تا 450 مورد» قتل ناموسی یا اختلافات خانوادگی در ایران وجود دارد. این نوع کشتار در استان‌هایی که بافت سنتی دارند بیشتر دیده می‌شود.

شامگاه یازدهم همین ماه «یگانه.ر» زن ۲۵ ساله اهل بغارآباد شهرستان محلات در استان مرکزی با شلیک پنج یا شش گلوله عمویش با استفاده از سلاح شکاری کشته شد. این زن جوان در سن 12 سالگی تحت فشار خانواده با مردی از حلقه آشنایان نامادری خود نامزد کرد. وقتی یگانه چهار سال بعد از رابطه نامادری و نامزدش باخبر می شود، با استفاده از اسنادی که از رابطه آنها دریافت کرده، از او جدا می شود.

این زن چند ماه بعد با مهدی مردی که سیزده چهار سال از او بزرگتر بود ازدواج کرد. اما به دلیل مشکلات بین آنها و جدایی آن دو، این ازدواج دوام نیاورد. پس از جدایی، این زن جوان تصمیم می گیرد تنها زندگی کند، اما این منجر به کشته شدن او توسط عمویش می شود. تنها عمو پس از کشتن او خود را به پلیس معرفی می کند و می گوید; تنها قاتل، من!

یگانه در سال گذشته دومین زنی است که به دلایل ناموسی یا خانوادگی در این شهر کشته شده است. سال گذشته زنی جوان توسط شوهرش با اسلحه کشته شد…

روز حادثه

یک منبع آگاه که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود می گوید: یگانه به دو دلیل قربانی شد. دلیل اول به جدایی پدر و مادرش مربوط می شود. دلیل دوم مربوط به ازدواج این زن جوان در سنین پایین است.

وی در ادامه درباره روز حادثه به «تراست» توضیح می دهد: «روز یازدهم». مهر ماه تنها عمویش به بهانه بهزیستی او را از خانه بیرون می آورد. یگانه موافقت می کند و لباس هایش را در می آورد تا با عمویش به بهزیستی برود. یگانه به دلیل مشکلاتی که با همسر سابقش داشت از سوی والدینش که ازدواج کرده بودند و جدا زندگی می کردند طرد شد.

یگانه از یک هفته گذشته به زور عمویش در خانه مادربزرگش زندگی می کند. در این مدت به شدت او را مورد آزار و اذیت قرار دادند. تا اینکه عموی یگانه حوالی ساعت 5 صبح روز حادثه او را از خانه به بیابان های اطراف بقرآباد برد و با اسلحه دولول به سر یگانه شلیک کرد.

وی در اعترافات خود عنوان کرد؛ چه زمانی تیر به نفر اول شلیک می کند و مطمئن می شود که تنها یک نفر کشته می شود، همان جا می نشیند و سیگار می کشد. یکی دیگه تیر به سر یگانه شلیک می کند و سیگار می کشد. او این روند را آنقدر تکرار می کند که تعداد شلیک هایش به پنج تا شش برسد. نزدیک غروب خودش را به پلیس معرفی می کند و می گوید؛ من خواهرزاده ام را به خاطر یک سری مسائل کشتم. اینکه یگانه برای یافتن شغل به قم رفته و عمویش او را از اتوبوس پیاده کرده و به روستایی برده، صحت ندارد.

آغاز رنج

این منبع آگاه توضیح می دهد که یگانه در 12 سالگی با اجبار نامادری خود با فردی که می شناخت نامزد کرد اما پس از چهار سال از نامزدش جدا شد. زیرا بر اساس اسنادی که در اختیار یگانه است; نامزدش با نامادری اش رابطه داشت. مدتی بعد از این اتفاقات یگانه با مهدی ازدواج کرد اما یک ماه پیش از هم جدا شدند و یگانه به خانه یکی از دوستانش در دلیجان پناه برد که عموی یگانه او را پیدا کرد و این اتفاق افتاد.

او درباره زندگی این دختر جوان می گوید: «یگانه چند ماه پس از جدایی از همسر اولش در سال 1373 با مهدی ازدواج کرد.» این فرد سیزده چهارده سال از یگانه بزرگتر بود و ادعا می کرد که عاشق یگانه است. به خاطر کارش بیشتر اوقات از خانه دور بود و بعد از یکی دو هفته که کارش تمام شد به خانه برمی گشت.

مهدی راننده واگن برقی حومه شهر بود. او فوق العاده اجتماعی بود و بعضی از شب ها که به خانه می آمد تنها نمی ماند بلکه با دوستانش ملاقات می کرد و مشروب می خورد. این مشکلات باعث شد ایگانه تصمیم اشتباهی بگیرد و با مرد دیگری وارد رابطه شود.

مهدی متوجه این موضوع می شود و به یگانه ثابت می کند که همه چیز را می داند. لذا به دروغ به یگانه می گوید; او سفر دارد و باید کار کند. یگانه مثل همیشه فکر می کرد مهدی چند روزی به خانه برنمی گردد. بنابراین مردی را که تازه با او آشنا شده بود به خانه اش دعوت می کند. با ورود مرد، مهدی به پلیس خبر داد و به همراه ماموران وارد خانه شد.

یگانه و این مرد دستگیر و به بازداشتگاه منتقل می شوند. یک روز بعد هر دو با قرار وثیقه آزاد شدند. وثیقه توسط همان مردی که با یگانه فامیل بود واریز شد. پس از این ماجرا مهدی یگانه می گوید؛ ما دیگر نمی توانیم با هم زندگی کنیم و باید از هم جدا شویم. یگانه هم قبول می کند.»

پایان یک هفته تلخ

این منبع آگاه می گوید: «مشکل این است که مهدی با زن دیگری هم رابطه داشته است.» یگانه هم این را می دانست اما تنها زمانی به او گفت که تصمیم به جدایی گرفتند.

یگانه توانست ثابت کند که مهدی با زن دیگری در ارتباط است که شخصی از طریق اسکرین شات ها (تصاویری که گوشی با اطلاعات موجود در آنها می گیرد) برای او ارسال کرده است.

مهدی به یگانه می گوید که در طلاقشان دچار مشکل نشوند. 200 میلیون تومان به او می دهد. مهدی بعد از جدایی به قولش عمل می کند و این پول را به یگانه می دهد. نامادری یگانه متوجه می شود که او 200 میلیون تومان از مهدی گرفته و به یگانه می گوید. شما باید 50 میلیون تومان از این پول را به من بدهید! یگانه که می ترسید پولش را از دست بدهد تصمیم می گیرد برای اجاره خانه به خانه یکی از دوستانش برود و مدتی تنها زندگی کند.

او موضوع تنهایی زندگی را می شنود. تنها عمو او را پیدا می کند، او را به زور به خانه مادرش می برد و یک هفته زن جوان را شکنجه می دهد. حتی او را مجبور به مصرف قرص های مختلف می کنند تا بعداً ادعا کند که یگانه خودکشی کرده است.

عمویش در اعترافاتش عنوان کرد که هر چقدر قرص یگانه داد هیچ تاثیری نداشت. در چند روزی که یگانه توسط عمویش مورد آزار و اذیت قرار گرفت، یکی از نزدیکان یگانه از آزار و اذیت او به مرکز اجتماعی خبر داد. با شنیدن این حرف چند نفر از بزیستی به خانه مادربزرگ یگانه سر می زنند اما دایی او طوری رفتار می کند که انگار مورد خاصی نیست و فقط نگران حال یگانه است. آنها نیز وضعیت مجردی را می پذیرند و او را آنفالو می کنند.

پس از این ماجرا و رفتن به بهزیستی، عموی این زن جوان با اجازه پدرش و دو برادر دیگر به همراه یگانه با خودرو به بیابان اطراف باغرآباد رفت و او را کشت. یگانه به پزشکی قانونی اراک منتقل شد که بر اثر اصابت گلوله به سر و صورتش از بین رفت.

سه زن و دختر اهل شهرستان سردشت

در میان این هشت زن و دختر؛ سه قربانی اهل شهرستان سردشت در آذربایجان غربی هستند.

۱ مهر ماه دختر 16 ساله اهل شهرستان رباط سردشت توسط پدرش به طرز فجیعی به قتل رسید. جسد این دختر نوجوان در حالی که چشم و دهانش چسبانده شده بود و بلوک های سیمانی به پاهایش بسته شده بود در سد سردشت کشف شد. شهروندان در حین تخلیه سد با جسد این دختر نوجوان مواجه شدند و با پلیس تماس گرفتند. پدرش به انگیزه قتل دخترش اعتراف کرد که او را به دلیل دیر آمدن دخترش به خانه کشته است.

زود مهر ماه در شیراز مرد جوانی به طور اتفاقی دختری را که فکر می کرد نامزدش است در خیابان می زند.

۶ مهر ماه مردی ساکن مشهد، همسرش را خفه می کند. او پس از کشتن همسرش، جسد او را مثله کرده، داخل چمدان می گذارد و چمدان را با خود به تهران می برد. این مرد خود را به پلیس تهران معرفی کرد و به انگیزه خود از قتل اعتراف کرد. همسرش با مرد دیگری در ارتباط بود.

۷ مهر ماه دختر 17 ساله روستای مرغان شهرستان سردشت توسط شوهر و دو برادر ناتنی اش با اسلحه کشته شد. این دختر جوان در سن 12 سالگی به درخواست خانواده با پسر عمویش ازدواج می کند اما به دلیل مشکلات خانوادگی مجبور به بازگشت به خانه پدری می شود. در نهایت او توسط همسر و دو برادر ناتنی اش کشته می شود.

17 مهرماه مردی با سلاح گرم در یکی از روستاهای شهرستان خوی. او همسر، دختر و خواهر شوهرش را می کشد و فرار می کند، اما چند روز بعد توسط پلیس دستگیر می شود. وی انگیزه خود را قتل ناموسی عنوان کرد.

۹ مهر دو مرد یکی از اقوام خود را در اهواز به دلیل اختلافات خانوادگی کشتند.

۱۱ مهر یک زن 25 ساله با اسلحه شکاری توسط عمویش در باغرآباد استان مرکزی کشته شد.

21 مهرماه یک زن 21 ساله اهل روستای گولان سردشت که از همسرش جدا شده و به خانه پدری خود بازگشته بود، به دلیل مشکوک شدن پدرش به رابطه آنها با ستایشگرش، توسط عمو و پدرش کشته شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا