اخبار روز

دلایل اصلی مخالف دولت با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان!/ جزئیات این خبر مهم

جزئیات خبر مربوط به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از اینجا بخوانید.

به گزارش پی ام آپ در روزهای اخیر، علاوه بر بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی، بازنشستگان کشوری نیز اعتراضاتی به عدم اجرای طرح همسان‌سازی حقوق خود داشته‌اند. این اعتراضات در چند شهر کشور با هدف مطالبه همسان‌سازی و افزایش مستمری بازنشستگان کشوری برگزار شده است. بازنشستگان صندوق فولاد نیز به همین مطلب اعتراض دارند، اما تا کنون تعهد دولت برای اجرای این مطالبات به عمل نیامده و به این گروه پاسخی داده نشده است.

مهرداد دارانی، عضو کمیته بیمه و تامین اجتماعی خانه کارگر، درباره این موضوع اظهار کرد: “در بودجه سال جاری، منابع لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و بازماندگان صندوق کشوری تخصیص داده شده است.” او افزود: “بازنشستگان کشوری میزان منابع لازم برای اجرای طرح همسان‌سازی خود را دریافت کرده‌اند، اما بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز به منابع متناسب‌سازی حقوق خود دسترسی ندارند. تنها اعلام شده که منابع لازم از محل رد دیون در بودجه تخصیص داده خواهد شد تا مستمری‌ها را افزایش دهد.”

یکی از اعضای کانون ایثارگران جامعه کارگری خاطرنشان کرد: اکنون کسری بودجه دولت به 600 میلیارد تومان نزدیک شده است. به این ترتیب دولت برای پرداخت هزینه های خود روزانه 6 هزار میلیارد تومان از کسری خود را چاپ می کند.

این کارشناس حوزه صندوق های بازنشستگی تصریح کرد: تصور نمی کنم ردیف بودجه ای برای بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود. من اعتقاد ندارم که تعهد دولت برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان محقق شود.

دارانی ادامه داد: هر میزان اضافه به حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه به وعده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی شورای عالی کشور خواستار افزایش حقوق خود خواهند شد. کار برای تصویب دستمزد امسال. وی قول داد در صورت افزایش حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران، حقوق کارکنان تامین اجتماعی و مستمری بگیران نیز افزایش می یابد.

مهرداد دارانی، عضو کمیته بیمه و تامین اجتماعی خانه کارگر، ادامه داد: “هر مقداری که به حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری افزوده شود، بازنشستگان تامین اجتماعی از دولت می‌خواهند که حقوق خود را نیز افزایش دهد.” وی افزود: “وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی کار برای تصویب مزد امسال اعلام کرده بود که اگر حقوق کارمندان دولت و حقوق بازنشستگان کشوری افزایش یابد، حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت.”

وی توضیح داد: “این مطالبه در صورت افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، حتماً از طرف تشکل‌های بازنشستگان تامین اجتماعی مطرح خواهد شد. آن‌ها می‌خواهند متناسب‌سازی حقوق آنان نیز مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری انجام شود.” دارانی ادامه داد: “با توجه به ماده ۱۹۶ قانون کار، بازنشستگان تامین اجتماعی نیز باید مانند کارگران اگر حقوق ترمیم بشود، باید ترمیم مستمری در میانه سال داشته باشند. هر افزایشی که در حقوق بازنشستگان کشوری اتفاق بیافتد، ما هم باید آن را داشته باشیم. در حال حاضر، طلب ۲۵ درصد متناسب‌سازی ما باقی مانده است.”

مهرداد دارانی افزود: “با توجه به اینکه در بودجه جاری کسری‌هایی از صندوق‌ها به مبلغ ۳۵۰ هزار میلیارد تومان شناسایی شده است، احتمالاً افزایش حقوق برای بازنشستگان کشوری دشوار خواهد بود. دولت به وضوح منابع لازم را برای افزایش حقوق تامین ندارد. همچنین، در حالی که همسان‌سازی حقوق کشوری در حال اجراست، منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کمتری نیاز دارد. برای ما بازنشستگان تامین اجتماعی، متناسب‌سازی با فرمولی که به نسبت نود درصد دیگر بازنشستگان ارزیابی می‌شود، انجام می‌شود. این یک فرمول نسبی است، در حالی که همسان‌سازی کشوری‌ها براساس درجه شغلی انجام می‌شود و تفاوت‌های حقوقی بیشتری را ایجاد می‌کند.”

وی توضیح داد: “معمولاً درآمد دولت‌ها از طریق مالیات و فروش انرژی تأمین می‌شود. از جمله راه‌های جبران کسری مالی دولت، افزایش قیمت بنزین است. با این حال، دولت هنوز از این راه به منظور جبران کسری‌های مالی استفاده نکرده است.”

دارانی گفت: دولت سالانه 900 میلیارد تومان یارانه پنهان به مردم برای تامین انرژی ارزان می دهد اما با کاهش ارزش پول ملی ما حجم آن افزایش می یابد. اما مردم می گویند اگر دولت قیمت بنزین، آب و برق را واقعی کند، چه شاخصی از توسعه کشور واقعی است. اما در شرایطی که تولید آنقدر شروع نشده است که این هزینه ها با افزایش درآمد دولت با حذف یارانه پنهان جبران شود، این اقدام ضربه سختی به معیشت خانواری وارد می کند که فقط 100 دلار در ماه می تواند درآمد داشته باشد. با این عمل، هر واکنشی می تواند باشد!

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا