اخبار روز

اعلام زمان دقیق واریز سود سهام عدالت قبل از پاییز!/ جزئیات این خبر مهم

جزئیات خبر سود سهام عدالت، قبل از پاییز را از اینجا بخوانید.

سود سهام عدالت به دو شکل متفاوت قابل فهم است. در شکل اول، سود سهام عدالت به خاطر این است که افرادی که سهام عدالت دریافت کرده‌اند، قادرند از آن بهره‌مند شوند. به این صورت که صاحبان سهام با فروش سهام خود در بازار سرمایه، سود خود را به دست می‌آورند یا با نگه‌داشت سهام‌های خود و دریافت سود سالانه، درآمد ثابتی را برای خود ایجاد می‌کنند. در شکل دوم، سود سهام عدالت تأثیرات اقتصادی و اجتماعی چندانی دارد و تلاش می‌شود تا به منظور توزیع عادلانه ثروت و بهبود وضعیت اقتصادی خانوارهای با کم درآمد در کشور ایجاد شود. به عنوان مثال، با توزیع سود سهام عدالت در میان اقشار کم درآمد جامعه، این خانوارها قادر خواهند بود از منابع بیشتری بهره‌مند شوند و نتیجتاً استفاده از این منابع، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز ممکن است. به علاوه، با توزیع سود سهام عدالت، شفافیت در بخش صنعت و اقتصاد ارتقا می‌یابد که به کاهش فساد و افزایش اعتماد عمومی کمک می‌کند.

سهام عدالت قابل فروش است، شرایط جدید پرداخت سود سهام نیز اعلام شده است. در خصوص تخصیص سهام سرمایه به بازماندگان نیز هیات وزیران باید پرتفوی قابل واگذاری مازاد سهام خود را برای تخصیص در قالب سهام سرمایه تعیین کند. می دانم اما فروش سهام عدالت امکان پذیر شد. سود سهام عدالت سال گذشته در 2 مرحله واریز شد و سهامداران منتظر پرداخت سود سهام عدالت 1402 و مابقی سود سهام عدالت 1401 هستند.

معاون سازمان خصوصی سازی گفت: سود شرکت های سهامی توسط سازمان خصوصی سازی دریافت و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی توزیع می شود.

آخرین تازه‌ها و جزئیات برای واریز سود سهام عدالت، ثبت‌نام سهام عدالت، روش تخصیص سهام عدالت به جاماندگان، مبلغ سود سهام عدالت و واریز آن اعلام شده است. برای خواندن اخبار رسمی درباره سهام عدالت، به پلتفرم آنلاین “عرشه” مراجعه کنید.
در جلسه اخیر شورای عالی بورس، بهمن عبداللهی درباره آخرین تصمیمات شورای عالی بورس درباره برگزاری جلسات شرکت‌های استانی سهام عدالت پس از سه سال تلاش، خبر می‌دهد که به نتیجه‌های مطلوبی در شورای عالی بورس رسیده است.

عضو شورای عالی بورس اعلام کرد: طبق تصمیم شورای عالی بورس، شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی که حداقل ۲۰ درصد از اعضایشان حضور داشته باشند، می‌توانند جلسات خود را به صورت حضوری و الکترونیکی برگزار کنند، در صورتی که حداقل ۲۰ درصد اعضا در جلسه حضور داشته باشند و پس از انجام انتخابات، در جلسات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور داشته باشند.
عبداللهی اضافه کرد: در زمینه آیین‌نامه اجرایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز تصمیمات مثبتی اتخاذ شده است. شرکت‌های تعاونی سهام عدالت می‌توانند در جلسات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور داشته باشند و دولت تعهد دارد نماینده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در شرکت‌های سهام عدالت با روش منطبقی معرفی کند.

عبداللهی افزود: در چارچوب آیین نامه اجرایی شرکت های سرمایه گذاری استانی تصمیمات خوبی اتخاذ شد تا شرکت های سرمایه تعاونی بتوانند در مجامع سرمایه گذاری استان ها حضور داشته باشند و دولت تصمیم گرفت نماینده شرکت های سرمایه گذاری شرکت های سرمایه گذاری را معرفی کند. با مکانیزم

وی با توجه به اینکه برخی از شرکت های سرمایه گذاری از عدم حضور نماینده سهام با وجود حضور در هیئت مدیره شرکت خود گلایه داشتند، گفت: تاکنون سازوکار حضور نماینده سهام مشخص نبود و خلاء وجود داشت. در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مقرر شد حداکثر ظرف 3 تا 4 ماه آینده این خلأ رفع شده و نمایندگان سهام اجتماعی در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری شوند. شرکت ها به مجامع عمومی معرفی خواهند شد.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به زمان گشایش نمادهای بورسی شرکت های سرمایه گذاری عدالت بیان کرد: قبل از نمایش نمادهای بورسی شرکت های استانی، هیئت مدیره و افزایش سرمایه آن و بعداً آن. امکان بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت ها سرمایه گذاری باز می شود.

عبداللهی بیان کرد: البته سیاست این است که مردم در سهام عدالت باقی بمانند و سهام ارزشمند خود را نفروشند اما باز شدن نماد معاملاتی شرکت سهامی عدالت 3 تا 4 ماه طول می کشد.

سیاست گذار با هدف توزیع ثروت بین دهک های متوسط ​​و پایین جامعه، از سال 85 اقدام به اعطای سهام عدالت به 6 دهک کم درآمد کرد و در این زمینه 49 میلیون نفر از مردم ایران سهامدار سرمایه، قیمت این سهام شدند. به ارزش اسمی یک میلیون تومان در آن زمان در مدت 10 سال از محل سود و سود این شرکت ها و سهام در سهام پرداخت شد. اردیبهشت ماه در سال 1398 منتشر شد و پس از مرحله آزادسازی شرکت های سرمایه گذاری استانی تشکیل شد و 30 میلیون سهامدار که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند سهامدار این شرکت ها شدند و 19 میلیون سهامدار نیز روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند اما در سال 99 با توجه به مشکلات مردم. تقاضا برای فروش سهام آنها باعث افت بازار و ارزش سهام عدالت با پرتفوی مناسب شد و در پی آن نهاد نظارتی نماد معاملاتی شرکت های استانی را تعطیل کرد.

برای باز شدن نمادهای معاملاتی سهام استانی، مراحل زیر لازم است: برگزاری مجامع عمومی این شرکت‌ها، انتخاب هیات مدیره، افزایش سرمایه شرکت‌های استانی، ثبت افزایش سرمایه، و شفاف شدن صورت‌های مالی. تدوین نهایی آیین‌نامه معاملاتی سهام عدالت در شورای عالی بورس مؤثر در این مسائل است. آخرین جلسه این شورا در تاریخ 20 تیرماه 1402 برگزار شد.

معاون سازمان خصوصی سازی گفت: سود شرکت های سهامی توسط سازمان خصوصی سازی دریافت و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی توزیع می شود.

محمود قامت در پاسخ به سؤال درباره نحوه دریافت سود ۱۳ شرکت غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت و پرداخت آن به ذی‌نفعان، اظهار داشت: ما سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت را دریافت کرده و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سامانه سجام، به سهامداران و ذی‌نفعان تقسیم کرده‌ایم. دریافت سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت هیچ تفاوتی بین شرکت‌های بورسی و غیربورسی ندارد.
وی افزود: سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت بر اساس تصمیم شورای عالی بورس دریافت می‌شود. البته بعضی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت بخشی از سود خود را صرف افزایش سرمایه شرکت می‌نمایند و مابقی را به صورت سهام جایزه یا حق تقدم به ذی‌نفعان تخصیص می‌دهند. سهامداران عدالت به علاوه از سود نقدی، از طریق حق تقدم‌ها و سهام جایزه نیز بهره‌مندی می‌نمایند و مبلغ آن به حساب ذی‌نفعان واریز می‌شود.

قامت همچنین گفت: سود سال های گذشته شرکت های سهامی را دریافت کرده و به صورت مقطوع از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی به سهامداران پرداخت کرده ایم و کلیه سودهای اخذ شده اعم از شرکت های بورسی و غیر بورسی از طریق سپرده مرکزی و سامانه سجام به حساب مشمولان مشارکت های اجتماعی واریز می شود.

معاون سازمان خصوصی سازی بیان کرد: سود جمع آوری شده در یک جا جمع آوری و از طریق سرمایه اجتماعی سجام به صورت متمرکز واریز می شود.

قامت همچنین درباره تخصیص سهام عدالت به جاماندگان صحبت کرد و گفت: هیئت وزیران باید سبد سهام مازاد خود را برای واگذاری به شکل سهام عدالت مشخص کند و روش اجرایی برای اعطای سهام از طریق شورای اجرایی اصل ۴۴ باید تعیین شود. تاکنون هیچ دستورالعملی برای تخصیص سهام به جاماندگان به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ نشده است.
سال گذشته سود سهام عدالت به دو دوره واریز شد و در سال جاری نیز قرار است به دو دوره واریز شود. سیاست تصمیم‌گیران بر این است که مردم بتوانند از سهام عدالت بهره‌برداری کنند و از سود و بازده‌های آن استفاده کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا