اخبار روز

فوری / افزایش حقوق 20% از اول مهر 1402 برای بازنشستگان


به گزارش پی ام آپ، علی باباییکارنامی با اعلام خبر ارسال لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان، معتقد است که این افزایش طبیعتا باید شامل کارگران نیز شود. این موضوع منوط به جلسه شورای عالی کار است.

همانطور که رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: دولت لایحه افزایش 20 درصدی حقوق در نیمه دوم سال را برای کارمندان و بازنشستگان در راستای همسان سازی ارسال می کند.

علی باباییکارنامی با اعلام این خبر معتقد بود: طبیعتا این افزایش باید گریبان کارگران را هم بگیرد. این موضوع منوط به جلسه شورای عالی کار است.

وی تاکید کرد: این بحث زمانی مطرح شد که دستمزد کارگران تعیین شد. افزایش 27 درصدی حقوق جوابگوی تورم و معیشت جامعه نیست. حتی طبق آمارهای رسمی، سبد معیشت کارگران و کارمندان با تورم فعلی کشور تناسب ندارد. دولت باید به فکر معیشت جامعه بخصوص ضعیف ترین اقشار باشد.

وی ادامه داد: استدلال موافقان افزایش 27 درصدی دستمزد و حقوق این بود که دولت می تواند تورم را کنترل کند. اما الان 5 ماه از سال گذشته است. تورم به ویژه در کالاهای اساسی شهر به حدی افزایش یافته که کنترل نشده است. کسانی که مدعی بودند افزایش دستمزد کارگران باعث افزایش تورم می شود باید پاسخگوی وضعیت امروز جامعه و معیشت کارگران باشند.

به نظر می رسد این بدعتی است که دولت سیزدهم بانی آن خواهد بود. اینکه حقوق کارمندان و بازنشستگان دو بار در سال اصلاح شود. سال گذشته یک بار دولت در مهرماه لایحه ای را تحت عنوان تناسب حقوق کارکنان دولت و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری ​​به مجلس فرستاد. در این لایحه پیشنهاد شده بود که از آنجایی که قانون بودجه برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری ​​و صحرایی حد بالایی تعیین کرده است، دولت مجوز افزایش حقوق معینی را برای آنها صادر کند. در صورت تصویب مجلس، از ابتدای شهریورماه حقوق کارمندان دولت افزایش یابد.

بر این اساس برای کارکنان دولت درصد افزایش به عنوان یک پله در نظر گرفته شد. بنابراین کسانی که کم درآمد محسوب می شوند تقریباً 20 درصد افزایش داشته اند. هر چه بیشتر باشد درصد کمتر است.

این پیشنهاد در هشتم ماه 1401 به تصویب نهایی مجلس رسید. سخنگوی شورای نگهبان، 14 آبان ماه از تصویب مصوبه مجلس درباره تناسب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری ​​خبر داد.

مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: دولت از ابتدا شهریور وی گفت: دستمزدها افزایش می یابد. مقام اول مجلس مهر او در اینجا نجات یافت.

سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور مهرماه تاریخ اجرای مصوبه تناسب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را اعلام کرد. وی گفت: افزایش حقوق در برخی موارد تا 5 درصد و در برخی نیروها مانند نیروی انتظامی تا 20 درصد افزایش می یابد.

بر اساس این مصوبه حقوق همه بازنشستگان کشوری و لشکری ​​بین 900 تا 2 میلیون تومان افزایش یافته است. افزایش حقوق کارکنان دولت نیز حدود یک میلیون تومان بود که علاوه بر این مبلغ، حقوق فرزند کارکنان نیز 100 درصد افزایش یافت. در سال 1401 حق فرزند 417 هزار تومان بود که دو برابر شد و به حدود 840 هزار تومان رسید. افزایش 50 درصدی برای زوجه لحاظ شد. مجموع این عوامل باعث شد حقوق کارکنان دولت بین 2.5 تا 3 میلیون تومان افزایش یابد.

در همین راستا در آخرین روزهای آبان در سال 1401 مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه درباره زمان احیای حقوق کارمندان و بازنشستگان اعلام کرد: آبان اصلاحاتی انجام می شود. تفاوت حقوق در ماه اکتبر آبان ماهانه پرداخت می شود. همچنین قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و احیای حقوق کارمندان کشوری و لشکری ​​و بازنشستگان، 16. آبان وی در نامه ای از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اعلام کرد.

این در حالی است که در بودجه 1402 نماینده افزایش حداقل دستمزد کارکنان دولت 20 درصد تعیین شده بود. بنابراین طبق مصوبه مجلس حداقل دستمزد ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد. زیرا در پروژه بودجه 1401 میانگین افزایش حقوق کارکنان 10 درصد تعیین شده بود. البته دولت برای افزایش تدریجی حقوق کارمندان برنامه ریزی کرده بود. به گونه ای که مقرر شد افزایش حقوق بین پنج تا ۲۹ درصد متغیر باشد.

با احتساب این موضوع، در پروژه بودجه امسال حداقل حقوق کارمندان 4 میلیون و 500 هزار تومان بوده است. در قانون بودجه حداقل دستمزد به 5 میلیون و 600 هزار تومان رسید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا