دانستنی ها

فواید شگفت انگیز هات چاکلت برای بدن!/جزئیات

 

می دانیم که ماده اصلی کاکائو اگر در حد اعتدال مصرف شود، افراد را شادتر و سرزنده تر می کند. این بار یکی دیگر از ویژگی های این ماده که ارتباط مستقیمی با مغز دارد به دست آمده است، اما این تنها ویژگی و فایده نیست، این نوشیدنی شیرین فواید دیگری نیز دارد که در این قسمت به آن پرداخته ایم.

به گزارش پی ام‌آپ، دانشمندان دانشگاه پزشکی هاروارد بر این باورند که یک یا دو فنجان شکلات داغ در روز از سلامت مغز محافظت می کند و از افت فشار در مغز در حین فعالیت مغز جلوگیری می کند.

دو تیم تحقیقاتی با علم به اینکه کاهش فشار خون تاثیر قابل توجهی بر پاسخ مغز به برخی فعالیت ها دارد، تحقیقات خود را در مورد تاثیر کاکائو بر تفکر و حافظه ادامه دادند. آنها با مطالعه تعداد زیادی از افراد در سنین مختلف و در ساعات مختلف روز، کارایی مغز آنها را دسته بندی کردند و به این نتیجه رسیدند که افرادی که در سخت ترین شرایط روحی قرار دارند، قدرت مغز خود را افزایش داده و با مصرف شکلات داغ به کارایی بهتری می رسند.

آنها دریافتند که بخش متفاوتی در مغز فعالیت میکند که انرژی فوق العاده بالا و فشار خون مناسب نیاز دارد این رابطه سبب شد که این دو فاکتور در بدن را زوج عصبی معرفی کنند که ممکن است نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری هایی مانند آلزایمر داشته باشد.

سلامت قلب

بر اساس تحقیقات انجام شده در انگلستان، شیر موجود در شکلات داغ می تواند از شما در برابر سکته مغزی و حمله قلبی محافظت کند. هات چاکلت همچنین سلامت قلب شما را تضمین می کند زیرا حاوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان نسبت به چای سبز و چای سیاه است و آنتی اکسیدان ها نیز از خونریزی کلیه جلوگیری می کنند.

روشن شدن پوست

در حالی که ممکن است شیر برای برخی افراد که به لبنیات حساسیت دارند مضر باشد و باعث به وجود آمدن جوش در نقاط مختلف بدن آن ها شود، اما جالب است بدانید که شیر سرشار از ویتامین D و A است که هر دو این ویتامین ها برای سلامت پوست عالی هستند. ماده دیگری که در شیر وجود دارد و نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند ، فلاونوئید ها هستند که با آبرسانی پوست و دفع اشعه ماوراء بنفش از بروز بیماری های پوستی جلوگیری می ‎کند. فلانوئید ها همچنین در روند لخته شدن پلاکت های خون در هنگام خونریزی نیز نقش به سزایی دارند.

سرکوب کننده سرفه

اگرچه برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف لبنیات در دوره سرد باعث ایجاد خلط در گلو می شود، اما مطالعات دیگر با این دیدگاه مخالف است و محققان معتقدند مصرف شیر داغ باعث تسکین گلودرد و سرفه می شود.

از دیابت جلوگیری کنید

نتایج یک مطالعه انجام شده در ایتالیا نشان می دهد که مصرف شکلات باعث تحریک فعالیت انسولین در بدن می شود، در حالی که مطالعات دیگر نشان می دهد که افزایش مصرف کلسیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

از افسردگی جلوگیری می کند

تحقیقات نشان می دهد که مصرف شکلات از افسردگی جلوگیری می کند. شکلات حاوی ماده ای به نام سروتونین است که به عنوان یک ماده ضد افسردگی شناخته می شود و باعث تولید اندورفین در بدن می شود. هورمون اندورفین احساس لذت را در فرد ایجاد می کند و بنابراین مصرف شکلات داغ به درمان افسردگی نیز کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در شکلات نیز استرس را در فرد کاهش می دهد.

افزایش مهارت های ریاضی

محققان بر این باورند که مصرف یک فنجان بزرگ شکلات داغ ممکن است به بهبود مهارت فرد در محاسبات ریاضی کمک کند.

به کاهش وزن کمک می کند

مصرف لبنیات به کاهش چربی بدن کمک می کند. شکلات تلخ همچنین می تواند روند هضم را کند کند و به فرد احساس سیری بدهد، بنابراین یک فنجان شکلات داغ یک میان وعده خوب برای افراد دارای اضافه وزن است.

جلوگیری از سرطان

شکلات به عنوان یک ماده پیشگیری کننده از سرطان شناخته می شود زیرا حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D و کلسیم موجود در شیر نیز به جلوگیری از تشکیل سرطان کمک می کند.

فشار خون پایین

طبق تحقیقات پزشکی انجام شده در آلمان، شکلات تلخ، ویتامین D و کلسیم موجود در شیر می تواند فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد.

بهبود سلامت و عملکرد مغز

محققان کشف کرده اند که شکلات تلخ می تواند از مغز در برابر سکته مغزی و آسیب های مرتبط با آن محافظت کند. فلاونوئیدها از جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز حمایت می کنند و از آنجایی که زوال عقل به دلیل کاهش جریان خون در مغز رخ می دهد، محققان بر این باورند که مصرف شکلات داغ عملکرد مغز را بهبود می بخشد و همچنین بیماری آلزایمر را درمان می کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

تانن موجود در شکلات داغ حاوی اسید اگزالیک است که باعث کاهش تولید اسید و پلاک در دهان و دندان می شود. شکلات همچنین حاوی مقادیر بالایی تئوبرومین است که مینای دندان را تقویت کرده و از تغییر رنگ دندان جلوگیری می کند و به همین دلیل می توانید با مصرف شکلات داغ از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

جدای از موارد ذکر شده، شکلات حاوی مقادیر بالایی مس، منیزیم، آهن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهم است، این عناصر از سلامت فرد حمایت می کنند و از او در برابر بیماری های مختلف مانند کم خونی محافظت می کنند. شکلات تلخ همچنین میل جنسی را به خصوص در زنان افزایش می دهد.

عوارض مصرف بیش از حد هات چاکلت یا شکلات داغ

باعث مشکلات گوارشی می شود

بهتر است افرادی که مشکلات گوارشی مانند رفلاکس دارند از مصرف هات چاکلت پرهیز کنند زیرا شکلات داغ باعث باز شدن دریچه یا اسفنکتر بین مری و معده می شود و مشکلات را تشدید می کند.

یبوست

مصرف بیش از حد هات چاکلت باعث یبوست می شود، بنابراین اگر به مصرف آن علاقه دارید، فقط یک یا دو بار در هفته از هات چاکلت استفاده کنید.

اعتیاد به شکلات داغ

مصرف شکلات بسیار اعتیاد آور است و باعث می شود نتوانید مصرف آن را متوقف کنید.

چربی

مصرف زیاد شکلات داغ به دلیل کالری بالای آن باعث افزایش وزن می شود. یک فنجان هات چاکلت حاوی 40 گرم شکر و 16 گرم چربی است و 370 کالری دارد، یعنی خوردن هات چاکلت باعث افزایش وزن و چاق شدن شما می شود زیرا به تنهایی کالری یک وعده غذایی را دارد.

پوسیدگی دندان

مصرف شکلات داغ پوسیدگی دندان را تسریع کرده و به دندان آسیب می رساند. علاوه بر این، کافئین موجود در شکلات داغ مینای دندان را از بین می برد.

عوارضی برای بدن ایجاد می کند

از آنجایی که خوردن شکلات باعث عدم جذب مواد مغذی مفید در بدن می شود، توصیه می شود به جای شکلات از مواد غذایی سالم و مفید استفاده کنید.

تاثیر منفی بر روند خواب

100 گرم هات چاکلت حاوی 2 میلی گرم کافئین است، نوشیدن بیش از حد هات چاکلت به دلیل کافئین موجود در آن، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و اثرات منفی بر خواب و کیفیت خواب ایجاد می کند.

افزایش ضربان قلب

مصرف شکلات داغ به دلیل داشتن کافئین، برخی از افراد حساس به کافئین را هیجان زده می کند و باعث افزایش ضربان قلب و بی خوابی می شود.

تولد زودرس

مادران باردار نباید زیاد شکلات داغ مصرف کنند زیرا مصرف زیاد کافئین می تواند باعث زایمان زودرس و ایجاد مشکلاتی در نوزادان شود.

تشدید سردردهای میگرنی

مصرف زیاد شکلات داغ ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در فرد شود و همچنین ممکن است باعث تشدید سردرد در افراد مبتلا به میگرن شود.

افزایش فشار خون

یک بسته هات چاکلت دارای نمک بسیار بالایی است، بنابراین مصرف بیش از حد هات چاکلت باعث افزایش فشار خون و سایر مشکلات در بدن می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا