اخبار روز

درخشش پردازشگرهای گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا! / فروش قابل توجه انویدیا در سال 2023!

چند ماهی است که هوش مصنوعی بسیار پر کاربرد شده است و یکی از پردازشگرهای گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا جایگاه ویژه ای در این بین داشته است. طبق گزارشات در سال 2023، 900 تن  GPU هوش مصنوعی H۱۰۰ در بازار به فروش رفته است.

در نگاه اول، این گزارش عجیب به نظر می رسد زیرا نمی دانیم چرا مقدار فروش را بر اساس وزن و نه تعداد GPU ها بیان کرده است. البته این احتمال وجود دارد که اعداد حمل و نقل توسط یک تامین کننده به منبع گزارش امروز ارائه شده باشد.

برای تعیین تعداد پردازنده های گرافیکی انویدیا فروخته شده، باید وزن کل را بر وزن هر پردازنده گرافیکی جداگانه تقسیم کنیم. با فرض وزن هر پردازنده گرافیکی H100 3 کیلوگرم، انویدیا توانست 300000 واحد H100 را در فصل 2023 عرضه کند که عدد قابل توجهی است.

اعداد اعلام شده در گزارش فعلی فاکتورهای زیادی از جمله وزن هر ماژول H100 و واحدهای گرافیکی جداگانه را در نظر می گیرند، اما بررسی آنها چندان جالب نیست. با این حال، هنوز هم می دانیم که انویدیا تنها در یک فصل توانست 300000 پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی را برای مشتریان خود بیاورد.

پردازشگر گرافیکی H۱۰۰

مدتی پیش گزارش شد که انویدیا قصد دارد در سال 2024 تقریباً 1.5 تا 2 میلیون پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی بفروشد که بیشتر آنها H100 خواهد بود. در این زمینه، گزارش اخیر نشان می دهد که انویدیا در مسیر درستی قرار دارد.

محبوبیت بالای هوش مصنوعی و کاربردهای متنوع آن منجر به رقابت شدید بین شرکت های مختلف شده است. این رقابت به شدت به نفع انویدیا است. زیرا ارائه دهنده اصلی ابزارهای آموزشی مدل های هوش مصنوعی است. در واقع، محبوبیت هوش مصنوعی، انویدیا را به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل کرده است.

با توجه به انحصاری که انویدیا در بازار ایجاد کرده است، بعید است که هیچ شرکتی بتواند در آینده ای دور با این انحصار برابری کند. بنابراین تا زمانی که تمرکز هوش مصنوعی باشد، درآمد انویدیا افزایش خواهد یافت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا