اخبار روز سینما

فخری خروش چگونه کار خود را آغاز کرد؟

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ (pmup.ir):

ایسنا: فخری خروش از اولین بازیگرانی بود که در تالار وحدت قدیم یا رودکی روی صحنه رفت، زیرا پیش از آن این سالن برای اجرای موسیقی، اپرا و باله تعریف شده بود.

فخری خروش بازیگر باتجربه تئاتر، سینما و تلویزیون که هفته گذشته درگذشت، فعالیت خود را مانند بسیاری از همرزمانانش از صحنه تئاتر آغاز کرد، اما از آنجایی که هنر تئاتر هنری در حال مرگ است، این بخش از کار هنری معمولاً بازیگران مورد غفلت قرار می گیرند. به خصوص در دوره گذشته که خبری از اینترنت و فضای مجازی نبود.

همانطور که خروش با چند کارگردان مشهور سینما و تلویزیون همکاری کرده بود، در تئاتر نیز فعالیت پرباری دارد.

در هفتمین روز درگذشت او بخشی از حضور او در تئاتر را مرور می کنیم.

اولین نمایشنامه ای که خروش در آن اجرا کرد «دست های آلوده» نوشته ژان پل سارتر بود. نویسنده ای که در دهه 30 و 40 مورد علاقه کارگردانان ایرانی بود.

پس از اجرای موفق «دست های آلوده»، در اوایل دهه 40، فخری خروش در نمایش «جهنم» بازی کرد و در نمایشنامه دیگری از سارتر به ایفای نقش پرداخت. کارگردانی این نمایش به عهده پری صابری بود که از کارگردانان فعال و خلاق آن دوره بود و در آن زمان با حمید سااریگیان در گروه تئاتر پازارگاد همکاری داشت. صابری پیش از این در این نمایش به زبان فرانسه اجرا کرده بود.

صابری که در فرانسه تحصیل کرده بود قصد داشت نمایشنامه سارتر را روی صحنه ببرد. این اثر سارتر در ایران به «دوزخ» معروف بود. اما صابری برخلاف اکثر اجراهای این متن با عنوان «جهنم» در ایران، عنوان اصلی اثر را برگزیده است. “در بسته”.

این نمایش با بازی محمدعلی کشاورز، فخری خروش، شکوه نجم آبادی و عباس یوسفیانی روی صحنه رفت.

اما با اجرای «یرما» فخری خروش و جمعی دیگر از بازیگران صحنه اولین بازیگرانی بودند که برای اولین بار در تالار رودکی روی صحنه رفتند.

نمایشنامه «یرما» اثر فدریکو گارسیا لورکا، شاعر، نمایشنامه نویس و کشتی گیر معروف اسپانیایی همچنان در جهان محبوبیت دارد.

این نمایش زنانه به کارگردانی پری صابری ساخته شد و فخری خروش در کنار بازیگرانی چون محمد گودرزی، پروین دولتشاهی، سعید نیک پور، شهناز جبری زاده، مینو صابری و جمعی از هنرجویان نمایشی به ایفای نقش پرداختند.

صابری از یدالله رویایی دعوت کرد تا اشعار این اثر را ترجمه کند تا اشعار لورکا که در متن به کار رفته است، هر چه بیشتر به شعر فارسی ترجمه شود.

همکاری ناتمام با ملوانان بخشی دیگر از کارنامه تئاتری خروش است.

حمید سااریگیان که علاقه اش به نمایشنامه های آلمانی به ویژه فردیش دورنمات برای اهالی تئاتر کاملا مشخص است، قصد داشت «نمایش استریندبرگ» یکی از نمایشنامه های معروف این نویسنده را روی صحنه ببرد. این نمایش سه شخصیت داشت و کارگردان برای به تصویر کشیدن آن محمدعلی کشاورز، اسماعیل شنگله و فخری خروش را در نظر گرفته بود.

خروش که پیش از این با تزاریان همکاری کرده بود برای ایفای نقش «آلیس» تنها نقش زن این نمایش دعوت شد، اما پیش از این قول بازی در فیلمی به او داده شده بود. او ابتدا فکر می کرد که می تواند هر دو پروژه را با هم انجام دهد، اما طولانی شدن تمرین ها و آماده شدن برای نمایش “بازی استریندبرگ” او را مجبور به پی ام آپ کرد. همانطور که قبلاً قول همکاری با پروژه سینمایی را داده بود در همان پروژه حضور پیدا کرد و هما روستا یکی دیگر از اعضای گروه که در تمرینات حضور داشت به همراه کشاورز و شنگله روی صحنه رفت و این چنین بود که یکی از درخشان ها آثار آن دوران خلق شد. کاری که در دهه 70 توسط سارقیان با حضور هما روستا، رضا کیانیان و احمد ساعتچیان اجرا شد.

فخری خروش مانند بسیاری از بازیگران حرفه ای پس از فعالیت در سینما و تلویزیون به ندرت فرصت حضور در تئاتر را پیدا کرد.

اما در دوره ای که داود رشیدی مدیریت برنامه تلویزیونی و گروه سرگرمی را بر عهده داشت، به مدت 10 سال، هفته ای یک بار در برنامه های تلویزیونی که پنج شنبه شب ها به صورت زنده پخش می شد، در کنار بازیگرانی چون عزت الله تزمامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، داود رشیدی، جمیله شیخی، اسماعیل داورفر، جمشید لایق، حسین کاسبیان، محین شهابی، پرویز فنی زاده و… نقش بازی کردند

رشیدی با پخش زنده این تئاترها تلاش کرد هنر تئاتر را در سراسر کشور گسترش دهد تا شهرهایی که سالن نداشتند از این هنر بی نصیب نمانند.

خروش در سال های پایانی عمرش در هیچ اثری بازی نکرد و بازی در فیلم «یه بس کوچولو» به کارگردانی بهمن فرمان آرا آخرین فعالیت هنری اوست.

او از اواسط دهه 80 در خارج از کشور زندگی می کند و اکنون در استراحتگاهی در آمریکا استراحت کرده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا