دانستنی ها

موادی که باید در یک غذای سالم وجود داشته باشد!

آزیتا حکمت دوست در برنامه نبض شبکه بهداشت و درمان سیما با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن ما را در برابر عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها محافظت می کند، افزود: اگر رژیم غذایی متعادلی که شامل همه گروه های غذایی (البته با خواب کافی) باشد، رعایت کنید. استرس طولانی مدت و عدم ورزش کافی)، ایمنی بدن افزایش می یابد.» سیستم می تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

به گزارش مهر، در پاسخ به این سوال که آیا برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن نیاز به مصرف مکمل ها داریم، گفت: بیشتر مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق تغذیه روزانه تامین می شود حتی ویتامین D نیز از طریق تماس پوستی به دست می آید. نور خورشید توسط بدن تولید می شود. البته در برخی موارد به افراد توصیه می شود از مکمل ها استفاده کنند. به عنوان مثال، فردی که نمی تواند به اندازه کافی نور خورشید دریافت کند، مادر باردار مبتلا به کمبود آهن یا مادری که قصد بارداری دارد و نیاز به استفاده از قرص های اسید فولیک دارد.

حکمت دوست به توصیف یک بشقاب غذای سالم و متعادل پرداخت و گفت: در یک بشقاب غذایی سالم، باید از ۶ تا ۱۰ واحد گروه غلات استفاده شود. (هر واحد غلات، ۳۰ گرم است) همچنین توصیه می‌شود که نصف غلات مورد استفاده، حتماً سبوس دار باشد. (برای مثال، جو کامل، گندم کامل، گندم با سبوس و برنج قهوه‌ای)

یک چهارم بشقاب رژیم غذایی سالم از سبزیجات مختلف تشکیل شده است، سبزیجات زرد سرشار از بتاکاروتن و سبزیجات سبز سرشار از فولات هستند.

حکمت دوست افزود: گروه بعدی روغن ها هستند. روغن زیتون، روغن کلزا و روغن کانولا منابع غنی امگا 3 هستند که می توانند نقش موثری در پیشگیری از التهاب در بدن داشته باشند. امگا 3 همچنین نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم ایمنی دارد. این روغن ها همچنین منابع غنی ویتامین E، یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز سیستم ایمنی هستند.

وی ادامه داد: گروه بعدی بشقاب غذای سالم، لبنیات و گروه های پروتئینی مانند شیر و سایر انواع لبنیات است و همچنین شامل انواع گروه های پروتئین حیوانی (انواع گوشت، انواع تخم مرغ) می باشد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: آنزیم لاکتاز مسئول جذب قند شیر (لاکتوز) است و در برخی افراد این آنزیم از 2 سالگی از بین می رود و فرد در صورت مصرف شیر دچار نفخ و دل درد می شود. برخی افراد به شیر گاو نیز حساسیت دارند.

وی توصیه کرد افرادی که نمی توانند لبنیات مصرف کنند تحت نظر پزشک مکمل کلسیم مصرف کنند.

حکمت دوست یادآور شد: اگر می خواهید سیستم ایمنی سالمی داشته باشید، قبل از هر چیز باید یک بشقاب شام سالم را فراموش کنید.

وی ادامه داد: سیستم ایمنی بدن ما به ویتامین C (موجود در میوه ها و سبزیجات تازه)، ویتامین B (موجود در دانه های پروتئینی)، پروتئین (موجود در مرغ، ماهی و لبنیات) و همچنین روی و سلنیوم نیاز دارد. ) نیاز دارد

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا