دانستنی ها

غذاهایی که دانش آموزان برای افزایش تمرکز باید بخورند!/جزئیات

یک پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: وعده صبحانه وعده غذایی مهمی محسوب می‌شود و نباید حذف شود، بسیاری از دانش‌آموزان به بهانه نداشتن اشتها در صبح‌ها و یا نداشتن عادت، از خوردن صبحانه فرار می کنند در صورتی که نخوردن وعده صبحانه باعث کاهش قند خون شده و تمرکز و دقت‌دانش آموز پایین خواهد آمد.

به گزارش ایسنا، تینا جعفری با اشاره به اینکه برای تغذیه سالم دانش آموزان باید نکاتی را در نظر گرفت، گفت: عموماً بسیاری از دانش آموزان به ویژه در سنین پایین از خوردن صبحانه خودداری می کنند که در این صورت نیاز به خوردن صبحانه دارند. حتما در زنگ اول غذا بخورید مدرسه باید به بچه ها صبحانه بدهد.

وی تاکید کرد: وعده صبحانه وعده غذایی مهمی محسوب می‌شود و نباید حذف شود، بساری از دانش‌آموزان به بهانه نداشتن اشتها در صبح‌ها و یا نداشتن عادت، از خوردن صبحانه فرار می‌کنند در صورتی که نخوردن وعده صبحانه باعث کاهش قند خون شده و تمرکز و دقت‌ دانش آموز پایین خواهد آمد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه مصرف تنقلاتی مانند کیک، کلوچه و انواع بیسکویت با خامه باید کمتر مصرف شود، گفت: احساس گرسنگی بعد از مصرف تنقلات زیاد است و اگر به جای صبحانه از تنقلات استفاده شود، دیگر تمایلی به خوردن صبحانه وجود ندارد و بهتر این مواد غذایی تنها در میان وعده استفاده شده و جایگزین صبحانه نشوند.

بهتر است دانش آموزان از بیسکویت های سبوس دار ساده استفاده کنند و خرما، بادام و گردو را به عنوان میان وعده در نظر بگیرند. علاوه بر تنقلات، میان وعده های سالم نیز می تواند به دانش آموزان در تغذیه سالم کمک کند.

جعفری با تاکید بر اینکه حتما دانش آموزان باید در میان وعده های خود میوه داشته باشند، ادامه داد: برای دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق به جای تنقلات از میوه استفاده شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: از طرفی غذاهای حاوی کاکائو، کافئین، رنگ‌دانه و قندهای مصنوعی می‌تواند استرس و اضطراب کودکان را افزایش داده و موجب نوسان ترشح انسولین شود و این شرایط گرسنگی کودکان را بیشتر خواهد کرد و می‌تواند به طور غیرمستقیم در اضطراب کودکان نقش بسزایی داشته باشد.

جعفری با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی در ساعات پایانی مدرسه باعث کاهش تمایل به خوردن وعده ناهار خواهد شد، گفت: مصرف لقمه‌های نان و میوه‌ها در ساعات ابتدایی مصرف شود.

دکترای تغذیه و رژیم غذایی با اشاره به اینکه غذاهای حاوی پروتئین و نشاسته استرس دانش آموزان را کاهش می دهد، گفت: از سوی دیگر غذاهای حاوی کاکائو، کافئین، رنگدانه ها و قندهای مصنوعی می توانند استرس و اضطراب را در کودکان افزایش داده و باعث نوسانات ترشح انسولین شوند. و این وضعیت باعث افزایش گرسنگی کودکان می شود و ممکن است به طور غیرمستقیم نقش بسزایی در اضطراب کودکان داشته باشد.

جعفری با اشاره به اینکه غذا خوردن در پایان ساعات مدرسه باعث کاهش میل به خوردن ناهار می شود، گفت: صبح زود نان و میوه بخورید.

این پزشک متخصص تغذیه گفت: برای تقویت تمرکز و قدرت یادگیری و بالا بردن ضریب هوشی کودکان در مدرسه آجیل و کشمش را فراموش نکنید.

جعفری خاطرنشان کرد: باید به صبحانه کودکان توجه ویژه شود، در غیر این صورت میان وعده های آجیلی باید در زنگ اول قرار گیرد تا دانش آموزان توانایی کافی برای مطالعه در مدرسه و شناخت دنیا را داشته باشند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا