دانستنی ها

چگونه از کلیه های خود محافظت کنیم

بهترین راه برای محافظت از کلیه ها حفظ قند و فشار خون است. فشار خون بالا و دیابت علت اصلی دو سوم موارد نارسایی کلیه هستند، اما می توانید با مصرف برخی مواد غذایی از بیماری های کلیوی جلوگیری کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، مصرف غذاهای فرآوری شده و چرب به کلیه ها فشار زیادی وارد می کند و باعث می شود این اندام تولید اسید اوریک را افزایش دهد. کلیه ها بهترین اندام های بدن برای دفع مواد زائد، مایعات اضافی، تنظیم نمک، پتاسیم، سطح اسید و فشار خون هستند.

نقص در این اندام حیاتی بدن می تواند منجر به عواقب جدی شود. علائم بیماری های کلیوی معمولاً بسیار خفیف هستند و ممکن است تا زمانی که به مرحله جدی نرسند ظاهر نشوند.

به گفته اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، ثابت شده است که گنجاندن گیاهان دارویی در رژیم غذایی منجر به حفظ سلامت کلیه ها می شود. بهترین انتخاب های غذایی گیاهی برای حفظ عملکرد کلیه عبارتند از:

_ کرفس: مصرف کرفس به دفع سموم از بدن کمک می کند و منجر به عملکرد سالم و طبیعی کلیه ها می شود.

گشنیز: خطر تشکیل رسوب در کلیه ها را کاهش می دهد. گشنیز برای از بین بردن جیوه، یک فلز سمی که توانایی کلیه ها در فیلتر کردن سموم را کاهش می دهد و خطر بیماری کلیوی را افزایش می دهد، مفید است.

کلم: حاوی ترکیبات خاصی است که به کبد کمک می کند تا سموم را خنثی کند و بار سمی روی کلیه ها را کاهش دهد. کلم یک منبع غنی از ویتامین های C، K، اسید فولیک و ویتامین B6 برای تقویت سلامت کلیه ها است. فیبر موجود در گل کلم به جذب بهتر مواد مغذی کمک می کند و منجر به کاهش میزان سمومی می شود که به طور معمول برای دفع از طریق کلیه ها پردازش می شوند.

_ سیر و پیاز: سبزیجات خانواده پیاز حاوی آلیسین هستند. ترکیبی قدرتمند که خواص ضد التهابی باورنکردنی دارد و با عفونت های مجاری ادراری مبارزه می کند.

_سیب: منبع عالی فیبر است و با خنثی کردن سموم موجود در دستگاه گوارش، بار سمی روی کلیه ها را کاهش می دهد. سیب همچنین به کاهش کلسترول کمک می کند، اثرات مفیدی بر سیستم قلبی عروقی دارد و به کاهش التهاب کمک می کند.

میوه ها: این میوه های رنگارنگ کلید سلامت کلیه ها هستند. توت ها عفونت های دستگاه ادراری را کاهش می دهند و خاصیت ضد التهابی دارند.

_ فلفل قرمز: سرشار از ویتامین B6، ویتامین A، اسید فولیک و لیکوپن است و عملکرد کلیه را بهبود می بخشد.

_ جعفری: مصرف جعفری باعث افزایش حجم ادرار، دفع بیشتر سدیم و افزایش بازجذب پتاسیم می شود.

_ قاصدک: خاصیت ادرارآوری دارد. قاصدک حاوی مقادیر قابل توجهی منیزیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی و ویتامین ها برای بهبود عملکرد کلیه و کاهش خطر تشکیل سنگ است.

_ خیار: مطالعات نشان داده است که مصرف منظم خیار منجر به نظارت بر سطح اسید اوریک در بدن می شود و در نتیجه از تشکیل سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا