اخبار روز

قابی تکرارنشدنی از 3 شاه تبعیدی در تاریخ گذشته ایران! | عکس

در گذشته، نظام سلطنتی در ایران به بن‌بست رسیده بود و سه شخصیت برجسته از جمله احمد شاه، آخرین پادشاه قاجار، محمد حسن میرزا، برادر احمد شاه و آخرین ولیعهد قاجار و رضا خان، موسس سلسله پهلوی، در این قاب تاریخی قابل تشخیص هستند.

ناصرالدین شاه به قتل رسید و مظفرالدین شاه نیز به دلیل خیزش مشروطه‌خواهان مجبور به امضای فرمان مشروطیت شد. او همچنین به عنوان آخرین پادشاه از خاندان سلطنتی، دوران سلطنت خاندانش را به پایان نرساند. این عکس نمادی از تغییرپذیری زمان بوده و نشان می‌دهد که وضعیت و شخصیت‌ها در زمان پیچیده و متغیر است.

مردی که پشت سر خاندان سلطنتی در عکس ایستاده، همان شخصی است که نهایتا از مقام پادشاهی عزل شده و ولیعهد را به تبعید فرستاده و اموالش را مصادره کرده است.

اما از یک جهت دیگر نیز، شباهتی بین این سه نفر وجود دارد؛ هر سه نفر در نهایت در تبعید از دنیا رفتند. احمد شاه در سال ۱۳۰۸ در حومه پاریس درگذشت. او خود به دستور خودش به تبعید رفت، اما ادامه آن از اختیار او خارج بود.

محمد حسن میرزا همچنین در سال ۱۳۲۱ در شهر پاریس درگذشت. او در سال ۱۳۰۴ پس از عزل برادرش از مقام سلطنت به تبعید فرستاده شد. پس از عزل رضاشاه از سلطنت در سال ۱۳۲۰، او خواستار بازگشت به ایران شد، اما نهایتا پایان زندگی‌اش را در تبعید به سر برد.

در کل، این سه شخصیت مهم از تاریخ ایران در پایان زندگی خود به تبعید رفتند.

قابی تکرارنشدنی از 3 شاه تبعیدی در تاریخ گذشته ایران! | عکس

اما خود رضاخان همچنان مشابه دیگر سلطنت‌ها بود. پس از اشغال ایران توسط قوای متحد، در سال ۱۳۲۰ او از سلطنت عزل شد و به تبعید در جزیره موریس و سپس در ژوهانسبورگ فرستاده شد. در سال ۱۳۲۳، در ژوهانسبورگ درگذشت.

اگر این عکس دو شخصیت دیگر یعنی محمدعلی‌شاه قاجار و محمدرضا پهلوی را نیز شامل شده بود، می‌توانست به عنوان یک نماد کامل از تبعید سلطنتی در تاریخ معاصر ایران باشد.

قابی تکرارنشدنی از 3 شاه تبعیدی در تاریخ گذشته ایران! | عکس

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا