دانستنی هاعمومی

انقلابی که در حوزه جراحی به وجود آمد!/ عکس ربات‌های 4 دست!

جزئیات رباتیک جراح را از اینجا بخوانید.

سیستم‌های جراحی رباتیک، مانند “داوینچی ایکس”، به طور قابل توجهی پیشرفت کرده‌اند. این سیستم‌ها دارای دو بازو هستند که توسط دو دست جراح کنترل می‌شوند. اما حالا یک سیستم آزمایشی جدید با افزودن دو بازوی دیگر که توسط پاهای جراح کنترل می‌شود، به جلویی چشمگیر دست یافته است.

این ربات لاپاراسکوپی، که توسط دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی EPFL در سوئیس توسعه داده شده است، دارای چهار بازو است. هر دست جراح، یک کنترل کننده جداگانه را در اختیار دارد. این کنترل کننده‌ها به شکلی شبیه به دسته‌های قیچی عمل می‌کنند و با استفاده از آنها، جراح می‌تواند همچنان که دو بازوی اصلی رباتیک در دست دارای ابزار جراحی مختلفی هستند، همزمان هر دو بازو را کنترل کند.

همچنین، هر یک از پاهای جراح روی یک پدال جداگانه قرار دارد. یکی از این پدال‌ها، بازوی کوچکتر ثانویه را که دوربین آندوسکوپی را نگه می‌دارد، کنترل می‌کند. در عین حال، پدال دوم، بازوی دیگری را که یک گیره را نگه می‌دارد، کنترل می‌کند.

در همین حال، هر پای کاربر روی یک پدال جداگانه قرار می گیرد. یکی از این پدال‌ها بازوی ثانویه کوچک‌تری را که دوربین آندوسکوپ را نگه می‌دارد، کنترل می‌کند، در حالی که پدال دوم بازوی دیگری را کنترل می‌کند که یک گیره را نگه می‌دارد.

عملگرهای روی هر دو پدال از بازخورد لمسی پشتیبانی می کنند و حرکات جراح را بدون اعمال نیروی زیاد به نواحی حساس بدن بیمار هدایت می کنند.

کار با چهار ابزار به طور همزمان ممکن است خسته کننده و گیج کننده باشد، بدون شک. به همین دلیل، این سیستم قادر است برخی از اقدامات اساسی جراح را پیش‌بینی کرده و حرکات جراح را بر اساس آنها هدایت کند.

به عنوان مثال، در صورتی که یک گره در بخیه بسته می‌شود، ربات می‌تواند به صورت خودکار به موقعیتی حرکت کند تا بهترین دید از سوزن را ارائه دهد و گیره را از مسیر دید خارج کند.

محمد بوری، رئیس گروه REHAssist در EPFL، می‌گوید: “سیستم ما فرصت‌های جدیدی را برای جراحان فراهم می‌کند تا روش‌های لاپاراسکوپی با چهار بازو را انجام داده و به یک فرد اجازه می‌دهد تا کاری را انجام دهد که معمولاً نیاز به همکاری دو یا حتی سه نفر دارد.”

در حال حاضر، آزمایشات بالینی این فناوری در ژنو در حال انجام است و مقاله‌ای در مورد این سیستم به تازگی در مجله بین‌المللی Robotics Research منتشر شده است.

انقلابی که در حوزه جراحی به وجود آمد!/ عکس ربات‌های 4 دست!

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا