دانستنی ها

بررسی عوامل محرک سکته مغزی! / سکته مغزی در کمین افراد سیگاری!

سکته مغزی یک اتفاق ناگوار است که به دلیل این که بدون هیچ عارضه قبلی رخ می دهد به آن مرگ خاموش می‌گویند. رخ دادن سکته مغزی برای افراد به دلیل عوارضی که دارد زندگی اشخاص را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سکته مغزی به معنی پاره شدن یگ رگ خونی در مغز و خونریزی آن است. اگر به هر دلیلی خونرسانی به مغز مسدود شود هم این عارضه رخ می‌دهد.

به گزارش پی ام آپ، سکته مغزی زمانی رخ می دهد که گردش خون در مغز مسدود شود یا رگ مغزی پاره شود، گرفتگی یا پارگی رگ های خونی مانع از رسیدن خون و اکسیژن به بافت مغز شود. بدون اکسیژن، سلول ها و بافت های مغز آسیب می بینند، به سرعت می میرند و علائم مختلفی ایجاد می کنند. وقتی سلول‌های مغز می‌میرند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند که منجر به آسیب‌های فیزیکی، شناختی و ذهنی می‌شود. بنابراین لازم است در اسرع وقت جریان خون و اکسیژن رسانی کافی به مغز بازگردانده شود. درک عوامل خطر سکته مغزی برای پیشگیری از بیماری بسیار مهم است. برخی از عوامل خطر را می توان تغییر داد و کنترل کرد، در حالی که کنترل برخی دیگر مشکل است. در زیر به بررسی عوامل خطر سکته می پردازیم:

فشار خون

فشار خون بالا کنترل نشده به رگ های خونی آسیب می رساند و خطر سکته را افزایش می دهد. فشار خون بالا بر شریان‌های سراسر بدن تأثیر می‌گذارد و باعث پارگی یا انسداد سریع‌تر آنها می‌شود. ضعیف شدن یا انسداد رگ های خونی در مغز به طور قابل توجهی خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. به همین دلیل کنترل فشار خون بالا بسیار مهم است.

سیگار کشیدن

سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش می دهد زیرا باعث ایجاد پلاک در رگ ها می شود، خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد، اکسیژن خون را کاهش می دهد و باعث می شود قلب سخت تر کار کند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که دو پنجم مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در سنین زیر 65 سال مربوط به سیگار است.

چاقی

چاقی می تواند خطر سکته مغزی را با ایجاد التهاب از بافت چربی اضافی افزایش دهد. التهاب همچنین باعث کاهش جریان خون و افزایش خطر انسداد می شود که هر دو خطر سکته را افزایش می دهند.

چگونه از سکته مغزی جلوگیری کنیم

پیشگیری از سکته مغزی با دانستن عوامل خطر قابل کنترل امکان پذیر خواهد بود. به عنوان مثال نظارت منظم بر فشار خون و مراجعه به پزشک برای کنترل فشار خون، ترک سیگار، کنترل قند خون با تغذیه مناسب، ورزش و مصرف دارو از مهمترین عوامل هستند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا