اخبار روز

عوارض وحشتناکی که کمبود ویتامین D در بدن ایجاد می کند! / چه زمانی باید قرص ویتامین D مصرف کنیم؟

ویتامین ها و مواد معدنی برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. یکی از ویتامین هایی که کمبود آن در بدن باعث اختلالات زیادی می شود ویتامین D است. در ادامه بیشتر با مشکلاتی که کمبود این ویتامین ایجاد می کند و زمان مصرف آن بیان می کنیم.

کمبود ویتامین D در بدن ارتباط نزدیک و مستقیمی با بروز دیابت، بیماری آلزایمر، اختلالات باروری، ام اس، پوکی استخوان و ضعف سیستم ایمنی دارد.

مهرفرناز مشیری، متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه کمبود ویتامین D در زنان و مردان در کشور شیوع زیادی دارد و می تواند مشکلات سلامتی بسیاری را به همراه داشته باشد، افزود: کمبود ویتامین D منجر به اختلالات باروری و از بین رفتن یا کاهش تعداد اسپرم ها می شود و هم در مرد و هم زن ناباروری رخ می دهد.

وی گفت: ویتامین D محلول در چربی است و همچنین دیابت، ام اس، آلزایمر و بروز برخی موارد سقط جنین با کمبود این ویتامین در بدن ارتباط مستقیم دارد.

عضو هیئت مشاوره پزشکی دانشگاه علوم پزشکی با ابراز نگرانی از بیماری آلزایمر به دلیل کمبود ویتامین D در بدن افراد مسن، افزود: میزان دقیق این ویتامین در بدن باید با آزمایش خون اندازه گیری شود. ، اما اگر آلزایمر به دلیل کمبود این ویتامین اتفاق بیفتد تقریبا غیر قابل درمان و غیر قابل کنترل است.

مشیری تاکید کرد: مصرف یک نوبت ویتامین D، مثلاً پنجاه هزار دوز در ماه یا هر دو هفته یک بار، اشتباه است و عواقب خاص خود را دارد.

این فوق تخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه برای افرادی که کمبود ویتامین D یا سوء جذب دارند باید دوز تزریقی یا خوراکی بالا تجویز شود، گفت: البته در دنیا آمپول های خوراکی بهتری وجود دارد.

وی افزود: مصرف قرص یا کپسول ژله ای ویتامین D با دوز 50 هزار به مدت طولانی (ماهانه یا هفتگی) باعث افزایش ناگهانی حجم این ویتامین در خون می شود که سپس به سرعت کاهش می یابد.

مشیری بیان کرد: مصرف یک قرص خوراکی حاوی 1000 واحد ویتامین D هر شب قبل از خواب توصیه می شود. وی گفت: مصرف ویتامین D در صبح یا ظهر توصیه نمی شود، اما متاسفانه برخی افراد این اشتباه را دارند. باید دانست موثرترین زمان برای غذا خوردن شب است.

این جامعه لاپاراسکوپی و زیبایی بانوان بر خوردن مقدار مناسب این ویتامین تاکید کرد و افزود: هورمون پاراتیروئید در شب توسط غده کوچکی در پشت تیروئید ترشح می شود که وظیفه آن افزایش کلسیم خون است. به این ترتیب، مواد معدنی استخوان همراه با کلسیم در همان فرآیند (سونامی استخوان) جدا می شوند. در نهایت، کمبود کلسیم و املاح معدنی در استخوان ها یکی از عوامل اصلی پوکی استخوان است.

یکی از اعضای انجمن زنان و زایمان ایران تصریح کرد: زمانی که قرص ویتامین D با دوز 1000 واحدی یا طبق تجویز پزشک هر شب مصرف شود، از اثرات مضر هورمون پاراتیروئید بر روی استخوان های بدن جلوگیری می کند.

مشیری تاکید کرد: مصرف هر نوع داروی تقویتی، مکمل یا ویتامینی مانند شمشیر دولبه است اما در صورت استفاده صحیح و در جای خود اثرات مفیدی خواهند داشت. مصرف زیاد یا کمبود آن در بدن مضرات جبران ناپذیر خود را دارد.

وی در خاتمه یادآور شد: برای جلوگیری از تأثیر «بد» هورمون پاراتیروئید بر استخوان ها، ویتامین D باید هر شب به میزان مناسب مصرف شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا