دانستنی ها

عوارض جانبی این دسته از داروها را جدی بگیرید!

با عوارض جانبی مختلف مصرف داروها آشنا شوید که هرگز نباید نادیده گرفته شوند.

یکی از عوارض جانبی جدی داروها، سرگیجه است و باید به‌عنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته شود. بسیاری از داروها ممکن است عامل سرگیجه باشند، مانند داروهای ضدافسردگی، ضددیابت، ضدالتهاب، داروهای قلبی-عروقی، مسکن‌ها و داروهای فشارخون.

داروها می‌توانند منجر به عوارض جانبی ناخواسته شوند که این مشکلات ممکن است خفیف یا حتی شدید باشند. بنابراین، بسیار مهم است که از قبل با عوارض جانبی داروها آشنا شویم و اطمینان داشته باشیم که از آن‌ها با آگاهی کامل و با توجه ویژه به سلامتی خودمان استفاده کنیم. در این بخش، چندین عارضه جانبی مصرف داروها را بررسی کردیم که نباید به هیچ‌وجه نادیده گرفته شوند.

اضطراب، افسردگی و افکار خودکشی

داروهایی که برای درمان اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در برخی موارد ممکن است به عنوان عاملی برای شدت‌بخشیدن افسردگی و اضطراب در برخی افراد، به‌ویژه جوانان، عمل کنند. به همین دلیل، برخی از داروهای ضد افسردگی یک نوشته سیاه رنگ روی بسته‌بندی دارند که در آن به خطراتی از قبیل ایجاد افکار و تمایلات به خودکشی اشاره شده است. این نشانگرها هرگز نباید نادیده گرفته شوند.

سرگیجه

سرگیجه یکی از عوارض جدی داروهاست که نباید نادیده بگیرید. برخی از داروها هستند که باعث سرگیجه می شوند. به عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی، ضد دیابت، داروهای ضد التهاب، داروهای قلبی عروقی، مسکن ها یا داروهای فشار خون از جمله این موارد هستند.

سردرد

سردرد، به عنوان یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی مصرف داروها شناخته می‌شود که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند. مصرف زیاد برخی داروها مانند مسکن‌ها می‌تواند سبب به وجود آمدن سردرد شود و گاهی پس از مصرف داروهای بدون نسخه نیز این عارضه رخ می‌دهد. به همین دلیل، لازم است برای پیشگیری و اقدام در مواجهه با سردرد، نسبت به مصرف داروها بسیار آگاهانه و با رعایت دقیق دستورالعمل‌های پزشکان عمل شود.

آلرژی پوستی

اگر در حین مصرف دارو دچار حساسیت و قرمزی پوست شدید، نباید این علامت را نادیده بگیرید. شاید شما به آن دارو حساسیت دارید. همچنین ممکن است متوجه تاول، بثورات یا بثورات روی پوست خود شوید و این باید به پزشک اطلاع داده شود.

تپش قلب

اگر تپش قلب شدیدی را احساس می‌کنید، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا باعث آن ممکن است مصرف داروهای خاص باشد. در برخی از موارد، تپش قلب همراه با سرگیجه، سردردهای ناگهانی، تنگی نفس و درد در قفسه سینه نیز می‌تواند رخ دهد. به طور کلی این علائم بیشتر در بین افرادی گزارش شده است که داروهای مرتبط با آسم، فشار خون، بیماری‌های قلبی و تیروئید را مصرف می‌کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا