دانستنی ها

چرا دهان بعد از بیدار شدن از خواب بو می دهد و راهکارهای مبارزه با آن

گاهی اوقات نفس بعضی از افراد صبح آنقدر بوی بد می دهد که انگار  در نیمه شب گوشت فاسد خورده اند. اما بوی بد دهان همیشه به دلیل غذاهایی نیست که فرد خورده است و دلایل دیگری نیز دارد.

اکثر مردم صبح ها بعد از خواب شبانه از خشکی دهان و بوی بد دهان شکایت دارند که حداقل به سه دلیل می تواند باشد:

1. خشکی دهان و فعالیت باکتری.

شب هنگام خواب، بزاق کمتری ترشح می شود و در نتیجه دهان خشک می شود. در این شرایط باکتری ها به سمت سلول های مرده دهان و ذرات غذا بر روی زبان و دندان ها می روند.

بدترین چیز در مورد این وضعیت این است که باکتری ها مواد زائد خود را که حاوی گوگرد هستند روی زبان رها می کنند و باعث بوی بد دهان می شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از بوی بد دهان در صبح استفاده از برس تمیز کننده زبان است. پس از مسواک زدن، زبان خود را با پاک کننده زبان تمیز کنید.

هنگام استفاده از برس برای تمیز کردن زبان، بهتر است از یک ماده تمیز کننده استفاده کنید که در صورت بلعیده شدن بخشی از آن مضر نباشد. علاوه بر این، این مواد غدد بزاقی را تحریک کرده و با ترشح بیشتر بزاق، از خشکی و فعالیت بیش از حد باکتری در دهان جلوگیری می کنند.

علت بوی بد دهان در صبح چیست؟

2. تشکیل پلاک دندانی.

پلاک دندان در واقع لایه نازکی از میلیون ها باکتری است که به سطح دندان شما می چسبد. برای جلوگیری از تشکیل پلاک روی دندان ها، باید به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید. توجه به بهداشت دهان تا حد زیادی از بوی بد دهان جلوگیری می کند.

علت بوی بد دهان در صبح چیست؟

3. غذاهای معطر

خوردن غذاهای معطر به خصوص سیر و پیاز نیز در بوی بد دهان شما نقش دارد. در واقع سیر و پیاز حاوی ترکیبات گوگردی چسبنده هستند و این ماده شیمیایی باعث بوی بد دهان می شود. تره، موسیر و پیازچه نیز از همین خانواده هستند و باعث بوی بد دهان می شوند. اگر نمی خواهید نفستان صبح ها بوی بدی بدهد، این غذاهای معطر را شب ها قبل از خواب نخورید.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا