اخبار روز

علامه مجلسی از چیدمان بحارالانوار تا حضور در حکومت صفویه

بر این اساس “جمعیت«اگر علامه «محمدباقر مجلسی» هنوز زنده بود و 400 سال پیش برای مقابله با ناهنجاری‌های جامعه اقدامات خود را انجام می‌داد و رسانه‌های غربی او را یک دانشمند افراطی شیعه معرفی می‌کردند، چرا باید از اعتیاد به الکل و جنگ‌های طایفه‌ای جلوگیری می‌کرد؟ چرا در امور اجتماعی دخالت می کند.

۳۰ مرداد در تقویم کشور به نام روز بزرگداشت علامه مجلسی مزین شده است. محققی که دهها کتاب در ترویج فرهنگ اسلامی و بحارالانوار منتشر شده در 110 جلد از کتابهای اوست. کتابی که او به کمک جمعی از شاگردانش نوشت که به دایره المعارف بزرگ حدیثی شیعه معروف شد.

محمد باقر مجلسی فرزند محمدتقی مجلسی معروف به علامه مجلسی، عالم معروف شیعه قرن یازدهم و صاحب نظر در علوم مختلف اسلامی از جمله تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه است. پس از درگذشت ملا محمد باقر سبزواری در سال 1090 میلادی، منصب شیخ الاسلامی را بر عهده گرفت و در این منصب خدمات بسیاری در زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی به ایران و شیعه کرد.

یکی از موضوعاتی که علامه مجلسی بر آن تاکید داشت، نحوه برخورد با اختلافات مذهبی و اجتماعی بود. در شرح حال این عالم شیعه آمده است: «در آغاز به سلطنت رسیدن سلطان حسین صفوی از او خواست که دستور شکستن بت‌های هندی‌های مقیم اصفهان، ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی، ممنوعیت کبوتر و کبوتر را صادر کند. برای متوقف کردن آن. “Clan Wars. این اقدامات معمولاً توسط نویسندگان شیعه به عنوان گام هایی در جهت اصلاح دینی و مبارزه با فساد اجتماعی تلقی می شود. اما برخی از محققان غربی برخی از این اقدامات مانند ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی و کبوتر بازی یا محدود کردن هندی ها را مورد انتقاد قرار داده و آنها را نمونه هایی از محدودیت های بیهوده می دانند که منجر به مقاومت می شود. در جامعه گسترده بود.

در این گزارش نمی خواهیم به جایگاه علمی و معنوی علامه مجلسی بپردازیم. قبلاً در این زمینه بسیار گفته شده است، اما شاید کمتر در مورد فعالیت های اجتماعی و فرهنگی، به ویژه نحوه برخورد با انحرافات این دانشمند شیعه زمان صحبت شده است.

علامه مجلسی نسبت به مصائب زمان خود بی تفاوت نبود

حجت الاسلام محمدرضا فوادیان علامه مجلسی در گفت و گو با خبرنگار معارف در خصوص فعالیت های اجتماعی گفت: یکی از وظایف دانشمندان برخورد با گرایش های انحرافی و منشأ رفتارهای انحرافی در جامعه است.در اسلام امر به معروف و نهی از منکر متعلق است تکالیف واجب که یک وظیفه همگانی است، اما خداوند به دلیل علم آنها از دانشمندان تکلیف سخت‌تر و توقع بالاتری خواسته است.

وی افزود: در طول تاریخ یکی از وظایف علما این بوده است که نسبت به انحرافات جامعه خود بی تفاوت نباشند و در آیه 28 سوره فاطر می خوانیم «انما یخشی الله من العلماء» علما پیش از این می ترسیدند. خدایا، اما در مسیر تبلیغ دینی از مواجهه با جریانات واگرا و کانون های کفر هراسی نداشتند. علامه مجلسی و برخی دیگر از علما در این زمینه از حکومت وقت استفاده کامل کردند و به معنای امروزی از آنها به عنوان علمای دربار یاد می شود. البته باید توجه داشت که عده ای وقتی علم خود را در خدمت دربار قرار می دهند و فساد و ظلم دربار را توجیه می کنند، خسران دنیا و آخرت هستند. خداوند در مورد بلعم باعورا می فرماید: ما به او علم و نشانه هایی داده بودیم، اما او به جای کمک به حضرت موسی به یاری فرعون زمان خود شتافت.

این کارشناس دینی افزود: از این رو آن دسته از علمایی که در دربار نفوذ کلام داشتند و برای مبارزه با انحرافات تلاش می کردند و یا در راه گسترش فرهنگ اسلام و تشیع تلاش می کردند، اگرچه در دربار فعال بودند، اما از علمای مجاهد دربار محسوب می شوند. . علامه مجلسی مانند دیگر علمای عصر خود می توانست در گوشه مسجد یا خانه به عبادت یا تبلیغ دین بپردازد، اما از نظام حاکم، حکومت صفویه بهره برد و کارهای بزرگتری انجام داد.

وی با ذکر خدمات علمی علامه محمدتقی مجلسی پدر محمدباقر گفت: محمدتقی خدمات بسیاری به صحیفه سجادیه کرد و محمد باقر نیز مؤلف بود. بهار الانوار او کار علمی سختی انجام داد. در این مدت متوجه شد که کتب شیعه و احادیث اهل بیت در دست عده ای غارت می شود و از فرصت دوره صفوی استفاده کرد و تمام احادیث شیعه را در یک مجموعه و یک دایره المعارف جمع آوری کرد.

فوادیان افزود: وی با اینکه اهل حدیث بود، کتابی به نام مرآت العقول نوشت و از 15 هزار حدیث تنها 5 هزار روایت یعنی یک سوم احادیث را صحیح دانسته است. او سیره را از نصارا متمایز کرد، اما از آنجایی که تمام احادیث شیعه باید در یک مجموعه جمع شود، سعی کرد بحار الانوار را جمع آوری کند. با این حال، او نه تنها بر کار علمی متمرکز شد، بلکه به مسائل اجتماعی نیز توجه ویژه ای داشت. همان طور که امام خمینی (ره) کردند. امام در مدتی که مانند سایر مراجع در قم زندگی می کرد، به تدریس فقه و اصول یا تفسیر و فلسفه پرداخت و شاگردان خود را تربیت کرد. طرف مقابل می خواست حکومت اسلامی تشکیل دهد و نظریه ولایت مطلقه فقیه را به میدان آورد.

وی افزود: علامه مجلسی هم همینطور بود. او کارهای آکادمیک انجام داد، کتاب بحار الانوار را نوشت و در کارهای اجتماعی فعال بود. جامعه در آن روز آلوده به صوفیه شد و علامه سعی در رد صوفیه داشت و از سوی دیگر دستور داد بت های هندو را در بتکده های اصفهان نابود کنند. در شرح حال برخی از علما می بینیم که آنها وارد مغازه های شراب فروشی شده و با چوب های خود لیوان های شراب را شکستند.

این عالم دینی افزود: در طول تاریخ به برخی از امور به عنوان سرگرمی و بازی نگاه شده است. مثلاً زمانی صحبت از خروس‌های جنگی می‌شد و در زمان مجلسی کبوتربازی رواج پیدا می‌کرد و عده‌ای کبوتر پرت می‌کردند و باعث ناآرامی دیگران می‌شد و علامه مجلسی دستور می‌داد که با کبوتربازی هم برخورد شود. علامه مجلسی با کبوتر مخالفت نکرد. زیرا ما افسانه های زیادی داریم که از نگهداری کبوتر در خانه حمایت می کنند اما مخالف بازی و مزاحمت دیگران هستند.

وی تاکید کرد که اگرچه علامه مجلسی برای زیارت دربار صفوی با مقاومت برخی از عوام و بزرگان مواجه شد، اما مصمم بود از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کند. او عالمی مجتهد و عالمی فرهیخته بود. عموم مردم باید به سخنان رهبران فکری جامعه توجه کنند. بزرگانی مثل شهید مطهری در مورد مسائل دینی مثل «مر بمعروف» یا حجاب توضیح می‌دهند و وقتی کسی کاری را بدون علم و شناخت انجام می‌دهد، بحث ضمان مطرح می‌شود. يعنى اگر کسى مال ديگرى را به بهانه انجام کار خير هدر دهد، ضامن است و حقوق مردم نيز زياد مى شود.

علامه مجلسی از چیدمان بحارالانوار تا حضور در حکومت صفویه

فوادیان افزود: علامه مجلسی مردی بود که نسبت به عدم تعادل زمان خود بی تفاوت نبود و ما هم نباید باشیم. به عنوان مثال، اگر قرآن در غرب سوزانده شد، نباید بی تفاوت بود، اما از طرف دیگر، هیچ کس نمی تواند برای مقابله با این توطئه کتاب مقدس را بسوزاند. توهین به مقدسات ادیان دیگر محکوم است. همچنین این سوال که برخی از زنان بی حجاب هستند نباید ما را بی تفاوت بگذارد و توجیه کند که شورای اسلامی، نیروی انتظامی یا دولت وظیفه رسیدگی به این موضوع را دارند. زیرا ما نیز وظیفه داریم بهترین کار را انجام دهیم.

وی افزود: زمانی که امام حسین(ع) در مکه بود، پسر خلیفه دوم به امام گفت که اینجا وطن جد شماست و شما اینجا بمانید و کاری به حاکمیت و یزید نداشته باشید. من می خواهم کبوتر باشم و کاری به وضعیت جامعه نداشته باشم. بنابراین جامعه ای که به سمت رشد و خوبی حرکت می کند نباید نسبت به وضعیت جامعه بی تفاوت باشد. رهبر معظم انقلاب هم گاهی دستورات اجتماعی می دهند. شما مثلاً به معصات اشاره می کنید. اگر جامعه ای آنقدر پیش برود که همه فقط به فکر منافع خود باشند و بگویند مشکل من این نیست، مطمئن باشید این جامعه رشد و شکوفایی نخواهد داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا