دانستنی هاعمومی

شاید باور نکنید اما این علائم نشان دهنده اختلال روانی است!

روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران دکتر امیر حسین جلالی  ندوشن، در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه سلامت روان به معنای نبود اختلال روانپزشکی نیست یعنی اگر کسی اختلال دو قطبی ، افسردگی و اضطراب شدید یا اعتیاد نداریم، معنایش این نیست که مشکل سلامت روان نداریم، می‌گوید: سازمان جهانی بهداشت این مساله را اینگونه توضیح می‌دهد که نبود بیماری روانی به معنای داشتن سلامت روانی نیست.

ایرن مهرگان: امروز 10 اکتبر برابر با 18 مهر، روز جهانی بهداشت روان است. تا سه دهه پیش، چنین روزی در تقویم سازمان جهانی بهداشت وجود نداشت. در واقع در سال 92 برای افزایش آگاهی، آموزش و توجه به این گروه از بیماری ها در جامعه به عنوان چنین روزی نامگذاری شد.

در بسیاری از کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه توجه به سلامت روان هنوز به اندازه سلامت جسمی مهم نیست، حتی در کشور ما مراجعه به روانپزشک و روانشناس اگر تابو نباشد با انگ همراه است.

اما در همان ابتدای مقاله که «اختلالات روانی» می تواند عمر را بین 10 تا 20 سال کوتاه کند، اهمیت این موضوع را می توان به خوبی روشن کرد. این موضوع توسط مدیر اجرایی سی و نهمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران مطرح خواهد شد. غلامرضا حاجتی می گوید: اختلالات روانپزشکی در صورت عدم تشخیص، 10 تا 20 سال عمر افراد را کوتاه می کند و طبق نظرسنجی انجام شده در ایران، 60 درصد مردم ایران از وجود یک اختلال روانی بی اطلاع بوده اند.

پاسخ به یک سوال چالش برانگیز را ببینید. اگر بیماری روانی نداشته باشیم به این معنی است که از نظر روانی سالم هستیم؟

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم نمی دانند مشکل دارند و آگاه نیستند که باید به دنبال خدمات بهداشت روان باشند، افزود: سازمان بهداشت جهانی روز جهانی بهداشت روان را برای افزایش توجه مردم و سازمانها در خصوص اهمیت این امر در نظر گرفته است.
حاجتی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: انجمن روانپزشکان لایحه حمایت از حقوق مبتلایان به اختلالات روانپزشکی در حوزه اختلالات حاد روانی را به مجلس ارائه کرده است اما همچنان مورد حمایت قرار نگرفته است.

پاسخ به یک سوال مهم

اگر بیماری روانی نداریم به این معنی است که از نظر روانی سالم هستیم؟ این سوال مهمی است که اکثر ما پاسخ آن را نمی دانیم.

دکتر. امیرحسین جلالی ندوشان، روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال تاکید کرد که سلامت روان به معنای عدم وجود اختلال روانپزشکی نیست، یعنی زمانی که فردی دچار اختلال دوقطبی، افسردگی و شدید نباشد. اضطراب یا اعتیاد به این معنا نیست که مشکل این است که ما سلامت روانی نداریم، او می گوید: سازمان جهانی بهداشت این مشکل را اینگونه توضیح می دهد که نبود بیماری روانی به معنای سالم بودن ما نیست.

این پزشک ادامه می دهد: سلامت روان زمانی است که صبح از خواب بیدار شویم، مشتاق و مصمم باشیم و بتوانیم با امید به آینده نگاه کنیم و برای آینده خود برنامه ریزی کنیم.

می گوید: اگر همیشه از آینده خود می ترسیم و ناامید می شویم، یعنی محل کار لنگ است. البته نمی توان نقش عوامل اجتماعی و اقتصادی را در ایجاد این نگرانی نادیده گرفت. اما به ما اطلاع دهید: اگر اشتیاق ما به زندگی کاهش یافته است، خسته، دردمند و بی امید هستیم، شاید لازم باشد از کسی کمک بخواهیم.

افسردگی و تهران در راس

یکی از اعضای انجمن روانپزشکان ایران با بیان اینکه تهران در صدر استان های مبتلا به افسردگی قرار دارد و گیلان و یزد وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر استان ها دارند، تصریح می کند: افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانپزشکی در کشور است. . در زنان دو برابر مردان است.

به گفته پزشکان، افسردگی نوعی اختلال خلقی است که در آن فرد به دلیل غم و اندوه مداوم علاقه خود را به چیزها و دارایی هایی که زمانی شادی می آورد از دست می دهد. این اختلال زمانی رخ می دهد که بیمار به مدت بیش از 2 هفته این شرایط و احساسات را داشته باشد و یا علائم بالینی دیگری نیز وجود داشته باشد و در فعالیت های روزانه خود دچار اختلال در عملکرد شود.

علائمی که فکر نمی کنید اما نشان دهنده اختلال روانی است / 60 درصد ایرانی ها از مشکلات روانی خود بی اطلاع هستند

این روانپزشک خاطرنشان کرد: کمبود حافظه و تمرکز، اضطراب، تحریک پذیری و کاهش آستانه خشم، پرخاشگری، خستگی مداوم، بی میلی به انجام فعالیت های لذت بخش، پشیمانی، دردهای جسمانی بدون منشأ، افکار منفی و حتی خودکشی از علائم افسردگی محسوب می شود که دارای آن خواهد بود. پیامدهای جبران ناپذیری در زندگی فردی و اجتماعی بیمار دارد که در صورت شیوع زیاد در جامعه می تواند آسیب های بسیار جدی تری به بدن جامعه وارد کند.

یکی از ناظران با اشاره به اینکه افسردگی به یکی از بزرگترین معضلات جوامع پیشرفته و در حال توسعه تبدیل شده است، می گوید: بر اساس آخرین آمار جهانی به ازای هر 100 هزار مرد بیش از 3500 مورد و در زنان تقریباً 3000 مورد وجود دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا