دانستنی ها

دلیل گزگز پا و راه درمان آن!

ممکن است دلایل مختلفی برای گزگز مکرر دست و پا وجود داشته باشد که هر کدام درمان خاص خود را دارد. این مقاله حاوی اطلاعاتی در مورد علل گزگز پا، روش های درمان و تغذیه مناسب برای کنترل سوزن سوزن شدن دست و پا است.

تا به حال گزگز یا بی حسی در پاهای خود را تجربه کرده اید؟ هر فرد سالمی ممکن است به طور طبیعی گاهی اوقات در پاهای خود احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی کند. طبیعی است که بدن انسان گاهی اوقات در دست ها و پاها دچار گزگز می شود. اما برخی افراد دچار گزگز مکرر در این نواحی از بدن می شوند، بنابراین باید هر چه زودتر علت آن را پیدا کرده و درمان کنند.

آیا تا به حال احساس گزگز یا بی حسی در پاهای خود داشته اید؟ سوزن سوزن شدن یا به خواب رفتن یکی از واکنش های طبیعی بدن است. هر فرد سالمی ممکن است به طور طبیعی گهگاهی در پاها و در موارد نادر دستان خود دچار گزگز یا بی حسی شود. با این حال، برخی از افراد اغلب در برخی از اندام های خود، به ویژه در پاها، خواب آلودگی و گزگز را تجربه می کنند.

در چنین مواردی، این عارضه ممکن است نشانه آسیب عصبی ناشی از عواملی مانند آسیب های تروماتیک، استرس، عفونت های باکتریایی یا ویروسی، قرار گرفتن در معرض سموم و مواد شیمیایی یا بیماری های سیستمیک مانند دیابت باشد. این آسیب های عصبی نوروپاتی محیطی نامیده می شود. در این مقاله به بررسی برخی از علل و روش های درمان گزگز پا می پردازیم.

علت گزگز پا چیست؟

ممکن است دلایل مختلفی برای گزگز مکرر دست و پا وجود داشته باشد که هر کدام درمان خاص خود را دارد. آسیب های عصبی و نخاعی مانند ام اس، سکته، لغزش و شکستگی دیسک فتق، پارگی نخاع، تنگی کانال نخاعی، تومورهای نخاعی، کمبود ویتامین ممکن است برخی از دلایل به خواب رفتن مکرر و گزگز کردن پاها باشد.

با این حال، گزگز دست و پا تنها به این عوامل محدود نمی شود و می تواند ناشی از تعدادی بیماری دیگر یا واکنش های طبیعی یا غیر طبیعی در بدن باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

دیابت: یکی از دلایل اصلی گزگز و سوزش در کف پا، نوروپاتی دیابتی ناشی از دیابت است. نوروپاتی دیابتی معمولاً در یک قسمت از پاها شروع می شود و این ممکن است اولین علائم فردی باشد که از دیابت رنج می برد. به دلیل ناتوانی در تنظیم قند خون، جریان خون به اعصاب و بافت های بدن کاهش می یابد و می تواند باعث ایجاد گزگز در پاها و عوارض جانبی دیگر شود.

اضطراب: افراد مضطرب خیلی سریع نفس می کشند. تنفس خیلی سریع یکی از علائم رایج اضطراب است که باعث عدم تعادل در سطوح می شود. دی تبدیل به دی اکسید کربن و اکسیژن می شود که باعث گزگز در پاها می شود. علاوه بر این، ارتباط بین اضطراب و سوزن سوزن شدن پا نیز ممکن است به دلایل روانشناختی باشد. به این ترتیب فرد در مواقعی که مضطرب است نسبت به احساسات بدن خود آگاهی و حساسیت بیشتری پیدا می کند.

بارداری: سوزش کف پا و درد پا در دوران بارداری از مشکلات رایج زنان باردار است. با رشد جنین، رحم به اعصاب ساق پا فشار می آورد و باعث گزگز و سوزن سوزن شدن پا می شود.

کم کاری تیروئید: کم کاری شدید تیروئید و تولید ناکافی هورمون می تواند باعث آسیب عصبی، بی حسی، بی خوابی، سوزن سوزن شدن دست ها و پاها، ریزش مو و خشکی پوست شود.

آیا کم خونی باعث گزگز پا می شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا کم خونی باعث گزگز دست و پا می شود یا سوزن سوزن شدن در بدن، باید گفت که اختلالات خونی می تواند باعث کاهش گلبول های قرمز و خواب رفتن دست و پا شود. برای رفع گزگز و گزگز پاها به دلیل کم خونی، مصرف زیاد مواد غذایی حاوی آهن و مواد خون ساز مانند اسفناج، سبزیجات برگ سبز، پسته و جگر مشکل کمبود آهن را در بدن برطرف می کند. . علاوه بر این، جذب ویتامین C و کلسیم در بدن باید افزایش یابد تا از مشکلات استخوانی با این مواد غذایی جلوگیری شود.

چه ویتامین هایی برای رفع گزگز پا لازم است؟

استفاده از مکمل های ویتامین C، آهن و ویتامین B برای رفع سوزن سوزن شدن دست ها و پاها ضروری است، همچنین افرادی که احساس سوزن سوزن شدن بیش از حد در دست و پا دارند باید از مصرف غذاهای نشاسته ای مانند پیتزا، پاستا، نان سفید و سیب زمینی خودداری کنند. . انجام دهید.

چگونه سوزن سوزن شدن دست و پا را کنترل و درمان کنیم؟

در برخی موارد، عارضه گزگز در دست و پا را می توان با رعایت رژیم غذایی و رعایت نکات احتیاطی کنترل و درمان کرد. اما اگر بعد از رعایت رژیم غذایی و انجام یکسری اقدامات، دچار سوزن سوزن شدن و بی حسی مکرر در دست و پا شدید، حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید. برای کنترل و درمان سوزن سوزن شدن دست و پا، روش هایی که باید زیر نظر پزشک انجام شود در اینجا آورده شده است:

1- تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل ها برای جبران کمبود ویتامین و درمان بیماری های خودایمنی و دیابت

2- مصرف داروهای ضد اضطراب، ضد التهاب، داروهای کنترل کننده قند خون مانند انسولین، داروهای قلبی عروقی، داروهای ترومبولیتیک به توصیه پزشک.

3- فیزیوتراپی در درمان بیماری های اسکلتی و عصبی

4- کنترل بیماری های خودایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید و سندرم گیلن بار که در آن سیستم ایمنی به خود بدن حمله می کند.

5- تمرینات پویا، حرکات کششی و تمرینات سر خوردن عصب

6- انجام فعالیت هایی مانند یوگا و مدیتیشن برای کنترل استرس و اضطراب

درمان های خانگی برای سوزن سوزن شدن پا

البته می توانید با برخی روش های خانگی مشکل گزگز پا را کنترل کنید. برخی از این روش ها عبارتند از:

1- استراحت برای کاهش درد ناحیه آسیب دیده

2- زمانی که گزگز احساس می شود پای خود را بلند کنید

3- ماساژ با تحریک خارجی ” باعث افزایش جریان خون در سیستم گردش خون و از بین بردن فشار روی عصب می شود ” ماساژ پا زمانی بیشترین تاثیر را دارد که احساس گزگز شروع شود.

البته باید گفت که هرگونه گزگز و گزگز مکرر در دست و پا نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد، اما گاهی اوقات احساس گزگز در دست و پا یا هر دو می تواند شدید، مزمن یا اپیزودیک باشد. یا با علائم دیگری مانند خارش، بی حسی و درد همراه با تحلیل عضلانی.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا