دانستنی ها

علائم گرمازدگی چیست؟ /با فرد گرمازده چطور رفتار کنیم؟

به گزارش سرویس ترجمه پی ام آپ، گرمازدگی یک حالت اورژانسی است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ شود. این بیماری زمانی رخ می دهد که بدن قادر به حفظ دمای طبیعی بدن نباشد که در این صورت بدن گرمای بیشتری جذب می کند. دمای مرکزی بدن ممکن است بالاتر از 40 درجه سانتیگراد باشد.

علائم و نشانه های گرمازدگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و معمولاً شامل تنفس سریع، احساس گیجی، گرفتگی عضلات، سرگیجه، پوست خشک و قرمز، سردرد، حالت تهوع، رفتار غیرعادی و استفراغ می شود. اینها علائم هشدار دهنده جدی هستند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. کودکان گرما و رطوبت را سریعتر و شدیدتر از بزرگسالان احساس می کنند و کندتر بهبود می یابند. کارشناسان معتقدند دمای بدن کودکان سه تا پنج برابر سریعتر از بزرگسالان افزایش می یابد. علاوه بر این، دمای بدن آنها به دلیل حجم خون کمتر و مکانیسم تعریق کمتر، کندتر از بزرگسالان کاهش می یابد.

در حالی که منتظر مراقبت های پزشکی هستید، فرد مبتلا به گرمازدگی را به مکان خنک تری منتقل کنید تا خنک شود. برای خنک کردن بدن خود از دستمال های مرطوب و سرد استفاده کنید. این می تواند موثر باشد زیرا رگ های خونی بزرگ به سطح پوست نزدیک تر هستند، بنابراین می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. اگر فرد مبتلا به گرمازدگی هوشیار است و قادر به نوشیدن مایعات است، به او مایعات سرد مانند آب یا نوشیدنی های الکترولیتی بدهید.

برای جلوگیری از گرمازدگی در مرحله اول، نباید بین ساعت 10 تا 14 که گرما شدیدتر است از خانه خارج شوید. سعی کنید در ساعات اولیه صبح یا ساعات خنک عصر ورزش کنید، لباس های گشاد و سبک بپوشید و از کلاه لبه پهن و عینک آفتابی برای کاهش خطر آفتاب سوختگی استفاده کنید. از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید و در طول روز مایعات فراوان بنوشید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا