دانستنی ها

علائم هشدار دهنده “هپاتیت C” روی پوست

هپاتیت C بیشتر کبد شما را تحت تاثیر قرار می دهد، اما همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سایر قسمت های بدن از جمله پوست شما شود. برآمدگی، بثورات و نقاط خارش دار ممکن است اولین علائمی باشد که متوجه وجود این عفونت در بدن می شوید. اکثر افراد آلوده به ویروس هپاتیت C نمی دانند که برای مدت طولانی به این ویروس مبتلا شده اند. این به این دلیل است که آنها اغلب علائم را برای سالها نشان نمی دهند.

به گزارش سلامت نیوز، وقتی واقعاً متوجه این تغییرات روی پوست خود می شوید، نشانه این است که ویروس قبلاً به کبد شما آسیب رسانده است. اگر متوجه هر یک از این مشکلات پوستی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

مصرف دارو برای درمان ویروس می تواند پوست شما را بهبود بخشد و از سایر مشکلات سلامتی جلوگیری کند. اگر قبلاً هپاتیت C در شما تشخیص داده شده است، پزشک باید در مورد مشکلات سلامتی که ممکن است توسط ویروس یا درمان های آن ایجاد شود، به شما بگوید.

اسید

آسیت تجمع مایع در ناحیه شکم است که با زخم های بد کبدی به نام سیروز همراه است. آسیب کبدی با فشار خون بالا در وریدهای کبدی و همچنین افزایش وزن سریع، مشکل در تنفس و کبودی بدتر می شود.

احتمالاً پزشک به شما می گوید که یک رژیم غذایی کم نمک را امتحان کنید و داروهایی به نام دیورتیک ها را برای کمک به بدن برای خلاص شدن از شر آب اضافی تجویز کنید. اگر این درمان ها به شما کمک نکرد، راه هایی برای حذف مایع وجود دارد.

با این حال، اگر این درمان ها موثر واقع نشد، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشید.

خونریزی و کبودی آسان

کبد شما موادی تولید می کند که به لخته شدن خون شما کمک می کند. وقتی آسیب ببیند، نمی تواند به اندازه کافی از این مواد تولید کند. در نتیجه ممکن است به راحتی خونریزی شروع شود و در توقف آن مشکل داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است به راحتی کبود شوید.

قبل از انجام هر گونه روش پزشکی، به دندانپزشک یا سایر پزشکان خود بگویید که به این بیماری مبتلا هستید.

در صورت بروز بریدگی یا جراحت، بریدگی ها را با باند فشاری بپوشانید و بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

در مواقع اضطراری، پلاکت هایی برای جایگزینی پلاکت هایی که از دست داده اید و ویتامین K برای کمک به لخته شدن خون دریافت خواهید کرد.

تجمع مایعات در بدن شما همچنین می تواند باعث تورم در پا، کف پا یا مچ پا شود. احتمال آن کمتر است، اما دست ها و صورت شما نیز ممکن است متورم شوند.

مانند اسید، پزشک احتمالاً به شما می گوید که یک رژیم غذایی کم نمک را امتحان کنید و داروهایی به نام دیورتیک ها را مصرف کنید.

خارش

سمومی که در خون تجمع می کنند و باعث زردی می شوند نیز می توانند باعث خارش شوند.

ممکن است این خارش را فقط روی دست ها و پاها یا تمام بدن احساس کنید. برخی افراد می گویند که احساس می کنند اعضای بدنشان نیز خارش دارد.

درمان هپاتیت C نیز می تواند باعث خشکی و خارش پوست شود. اگر مشکل بسیار جدی است، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

حمام بلغور جو دوسر، مرطوب کننده ها، آنتی هیستامین ها و کرم های کورتیزون نیز ممکن است علائم شما را تسکین دهند.

اگر سیگار می کشید، ترک آن ممکن است مقداری از خارش شما را کاهش دهد.

زردی

اگر هپاتیت دارید، ممکن است متوجه شوید که پوست و سفیدی چشم‌هایتان زرد به نظر می‌رسد. این زمانی اتفاق می افتد که کبد شما به اندازه کافی خوب کار نمی کند تا ماده شیمیایی به نام بیلی روبین را تجزیه کند.

در صورت تجمع بیش از حد بیلی روبین در خون، ممکن است پوست شما زرد شود.

زردی می تواند بلافاصله پس از ابتلا به هپاتیت C یا پس از سال ها عفونت و سیروز رخ دهد. اگر فکر می کنید به آن مبتلا هستید، به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان این عارضه، باید عفونت هپاتیت C و آسیب کبدی ناشی از آن را درمان کنید.

اما طرح

این بیماری به صورت برجستگی های بنفش رنگی ظاهر می شود که معمولاً از مچ دست شروع می شود، اما می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود. این بیماری همچنین می تواند باعث ایجاد لکه های توری یا زخم در داخل دهان شما شود. علت ناشناخته است، اما بسیاری از افراد مبتلا به لیکن پلان نیز هپاتیت C دارند.

درمان شامل:

استروئیدها برای کاهش تورم و قرمزی
آنتی هیستامین در صورت خارش
نور درمانی (PUVA) برای کمک به پاکسازی پوست
پماد یا قرص رتینوئیک اسید
برخی از کرم ها و پمادهایی که اگزما را درمان می کنند
اگر در دهانتان لیکن پلان دارید، از چیزهایی که می توانند وضعیت را بدتر کنند، مانند تنباکو، مرکبات و گوجه فرنگی اجتناب کنید.

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و حداقل سالی یک بار از نظر سرطان دهان معاینه شوید.

اریتم نکرولیتیک آکرال (NAE)

این بیماری نادر پوستی می تواند نشانه اولیه عفونت هپاتیت C باشد و باعث ایجاد لکه های پوستی شبیه پسوریازیس در پاها یا دست ها شود.

علت دقیق ناشناخته است، اما به نظر می رسد مکمل های روی مشکل را به سرعت حل می کنند.

Orphyria Cutanea Tarda (PCT)

این وضعیت باعث ایجاد تاول های دردناک و پوست حساس می شود که در زیر نور خورشید بدتر می شود.

این بیماری زمانی رخ می دهد که پروتئین هایی به نام پورفیرین در کبد جمع شده، وارد جریان خون شده و به پوست شما می رسد.

این نیز باعث ایجاد شرایط زیر می شود:

تیره یا روشن شدن پوست شما
جای زخم
موهای زائد صورت
ریزش مو

درمان ها عبارتند از:

جراحی خون ریزی این می تواند در نهایت سطح آهن و پورفیرین شما را به حالت عادی برگرداند.
دارویی که پورفیرین ها را از کبد به ادرار منتقل می کند
با کرم ضد آفتاب از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

پورپورا (لکه های خونی)

این لکه های قرمز یا بنفش می تواند به کوچکی سر سوزن یا به اندازه نیم اینچ باشد و می تواند دردناک یا خارش دار باشد. در افراد مبتلا به هپاتیت C، بثورات پوستی اغلب نشانه کرایوگلوبولینمی است. این یک مشکل عروق خونی است که زمانی رخ می دهد که پروتئین های موجود در خون در هوای سرد به هم بچسبند. توده ها در عروق کوچک و متوسط ​​جمع می شوند و جریان خون را مسدود می کنند.

دارویی که ویروس هپاتیت C را هدف قرار می دهد می تواند این مشکل را حل کند. همچنین در صورت داشتن پورپورا یا سایر مشکلات ناشی از کرایوگلوبولینمی، پزشک ممکن است داروهای استروئیدی را تجویز کند.

پدیده رینود

اگر انگشتان شما در سرما سفید یا آبی می شوند، نشانه این است که شما به این حالت مبتلا هستید. انگشتان پا، بینی یا گوش شما نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند و این زمانی اتفاق می افتد که جریان خون در نتیجه اسپاسم رگ های خونی در سرما کاهش می یابد. در این مدت ممکن است احساس درد، بی حسی و گزگز داشته باشید.

اگر دست ها یا پاهای شما سرد می شوند، در اسرع وقت آنها را گرم کنید. سیگار را ترک کنید و سعی کنید از استرس دوری کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا داروها ممکن است کمی تسکین دهند. داروهای اختلال نعوظ سیلدنافیل (ویاگرا) و تادالافیل (سیالیس) ممکن است کمک کنند.

آنژیوم عنکبوتی

خال عنکبوتی نیز نامیده می شود، این گروه از رگ های خونی گشاد شده نزدیک سطح پوست می تواند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شود، اما بیشتر در صورت و بدن شما دیده می شود. وقتی فشار می دهید ناپدید می شوند و با توقف فشار برمی گردند.

آنها مضر نیستند و نیازی به درمان ندارند.

ناخن های تری

این بیماری که در آن ناخن‌های شما به رنگ سفید مات در می‌آیند و دارای رگه‌های صورتی یا قهوه‌ای مایل به قرمز است، در کنار سایر بیماری‌ها با سیروز همراه است.

کهیر

کهیر اغلب همراه با هپاتیت رخ می دهد. بر خلاف یک واکنش آلرژیک، کهیر ناشی از هپاتیت جلدی می تواند بیش از چند ساعت طول بکشد و لکه قهوه ای باقی بماند.

مشکلات ناشی از مصرف داروهای هپاتیت C

مانند همه داروها، برخی از درمان های هپاتیت C می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. شایع ترین عوارض پوستی عبارتند از:

کندوها: بثورات خشک و خارش دار روی دست ها و پاها
آلوپسی: ریزش مو به دلیل درمان هپاتیت C نادر است، اما رخ می دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا