اخبار روز

عوارض و نشانه های عفونت دستگاه تنفسی چه چیزهایی هستند؟ /جزئیات

مطالبی که در اینجا میخوانید گفتگو با دکتر بهزاد پورحسین،ویروس‌شناس پزشکی درباره اهمیت رعایت بهداشت در جلوگیری و کنترل بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی کودکان است.

شایع ترین دلیل مراجعه کودکان به بیمارستان، بیماری های تنفسی در کودکان است. مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان بزرگسالان کوچک نیستند و نمی توان با آنها مانند بزرگسالان رفتار کرد. کودکان به دلیل سن و شرایط جسمانی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی هستند. از آنجایی که کودکان بیشتر در معرض تاثیرات محیطی قرار می گیرند، زودتر به بیماری های تنفسی مبتلا می شوند و البته تحمل این بیماری برایشان سخت تر است. تشخیص بیماری های تنفسی نیز بر اساس علائم و نشانه های آنها است. هدف از درمان از بین بردن چنین علائمی است. اما رعایت بهداشت در پیشگیری و انتقال بیماری ها یکی از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از این گونه عفونت هاست. علاوه بر این، واکسیناسیون عامل موثر دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (URTI) یک بیماری ناشی از عفونت حاد است که دستگاه تنفسی فوقانی از جمله گوش، بینی، سینوس ها، لوزه ها، گلو یا حنجره را درگیر می کند. بیشتر عفونت ها نیز توسط ویروس ها ایجاد می شوند. در برخی موارد، علت می تواند البته باکتریایی نیز باشد.

به همین دلیل به دکتر بهزاد پورحسین، ویروس شناس پزشکی و محقق مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کردیم و از وی در مورد راه های پیشگیری، تشخیص و درمان عفونت های تنفسی ویروسی در کودکان سوال کردیم که در ادامه خواهید خواند.

عفونت مجاری تنفسی توسط ویروس ها

دکتر بهزاد پورحسین درباره بیماری های تنفسی می گوید: بسیاری از ویروس ها می توانند دستگاه تنفسی را آلوده کنند. در کودکان، علل اصلی عفونت‌های تنفسی ویروسی، رینوویروس‌ها، ویروس‌های آنفولانزا (در طول اپیدمی‌های سالانه زمستان)، ویروس‌های پاراآنفلوآنزا، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)، انتروویروس‌ها، کروناویروس‌ها و گونه‌های خاصی از آدنوویروس‌ها هستند.

راه های انتقال عفونت های ویروسی

به گفته این متخصص ویروس شناسی، عفونت های ویروسی مجاری تنفسی در بیشتر موارد زمانی که دست کودکان با ترشحات بینی فرد مبتلا تماس پیدا می کند، گسترش می یابد. این ترشحات حاوی ویروس های زیادی هستند. در موارد نادر، زمانی که کودکان هوای حاوی قطرات ناشی از سرفه یا عطسه فرد مبتلا یا بیمار را تنفس می کنند، عفونت گسترش می یابد.

احتمال انتقال این ویروس زمانی افزایش می یابد که تعداد زیادی از کودکان در یک مکان مانند مهدکودک ها (مهدکودک ها یا مهدکودک ها) و مدارس جمع شوند. برخلاف تصور عموم، عوامل دیگری مانند سرما، مرطوب یا خستگی باعث سرماخوردگی یا افزایش حساسیت کودکان به عفونت نمی شود. اما عوامل محیطی ذکر شده می توانند به طور غیرمستقیم زمینه بروز این بیماری ها مانند کاهش قدرت سیستم ایمنی را فراهم کنند.

علائم عفونت های تنفسی ویروسی در کودکان

دکتر پورحسین درباره علائم عفونت های ویروسی تنفسی می گوید: وقتی ویروس ها به سلول های دستگاه تنفسی حمله می کنند باعث التهاب و تولید مخاط می شوند. این وضعیت منجر به گرفتگی و آبریزش بینی، خارش گلو و سرفه می شود که می تواند تا 14 روز ادامه یابد. البته گاهی پس از رفع عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سرفه کودک تا هفته ها ادامه خواهد داشت. تب بالای 38 درجه و تا حدود 40 درجه سانتیگراد نیز در کودکان مبتلا به آنفولانزا شایع است.

وی می افزاید: از علائم شایع این بیماران می توان به بی اشتهایی، بی حالی، سردرد و بدن درد به ویژه با آنفولانزا اشاره کرد. البته نوزادان و کودکان نوپایی که قادر به بیان مشکلات و علائم بیماری نیستند، ناراحتی خود را از طریق نوسانات خلقی، بی قراری، بی حالی و گریه نشان می دهند.

عوارض عفونت های ویروسی تنفسی

این محقق وقتی در مورد عوارض عفونت های ویروسی تنفسی در نوزادان و خردسالان سؤال می شود، توضیح می دهد: از آنجایی که نوزادان و کودکان ترجیح می دهند از طریق بینی نفس بکشند، حتی گرفتگی متوسط ​​بینی می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. گرفتگی بینی همچنین منجر به مشکلاتی در تغذیه می شود، زیرا کودک هنگام مکیدن سینه یا شیشه شیر مادر نمی تواند به خوبی نفس بکشد. از آنجایی که کودکان به سرعت نفس می‌کشند، ممکن است هنگام بازدم صدایی با صدای بلند (خس خس سینه) یا صدایی شبیه به هنگامی که تنفس انجام میدهیم داشته باشد.

به گفته این ویروس شناس، تنگ شدن راه های هوایی، گاهی اوقات شدید، باعث نفس کشیدن کودکان و سیانوز شدن آنها می شود، یعنی تیرگی را به رنگ پوست صورتشان اضافه کنند. کودکانی که نفس نفس می زنند یا از سیانوز رنج می برند باید فوراً با پزشک مشورت کنند. برخی از کودکان مبتلا به عفونت ویروسی راه های هوایی نیز به عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) یا عفونت ریه (پنومونی) مبتلا می شوند.

تشخیص عفونت های تنفسی ویروسی

این ویروس شناس برای تشخیص این عفونت ها می گوید: پزشکان و والدین عفونت های تنفسی را با علائم رایج تشخیص می دهند. به طور کلی، کودکان سالم با علائم خفیف تنفسی فوقانی نیازی به ویزیت پزشک ندارند. مگر اینکه مشکل تنفسی داشته باشند، غذا نخورند یا تبی داشته باشند که بیش از یک یا دو روز طول بکشد.

درمان عفونت های تنفسی ویروسی

دکتر پورحسین درمان عفونت های تنفسی در کودکان را اینگونه توضیح می دهد: عفونت های تنفسی ویروسی معمولاً با استراحت، مایعات فراوان و داروهای تب بر و مسکن درمان می شوند. آنتی بیوتیک ها معمولاً برای چنین عفونت هایی تجویز نمی شوند زیرا نمی توانند عفونت های تنفسی ویروسی را درمان کنند. در نوزادان و خردسالان با مرطوب کردن هوا با گازهای سرد می توان احتقان را تا حدودی برطرف کرد. البته داروی ضد ویروسی مخصوصی برای آنفولانزا وجود دارد که در کودکان قابل استفاده است.

پیشگیری از عفونت های تنفسی ویروسی

به گفته این ویروس شناس، بهداشت بهترین اقدام پیشگیرانه است که با واکسیناسیون آنفولانزا تکمیل می شود. کودک بیمار و اعضای خانواده اش نیز باید مرتب دست های خود را بشویند. به طور کلی، هر چه تماس فیزیکی با کودک بیمار صمیمی تر باشد (مانند در آغوش گرفتن یا رفتن به رختخواب با هم)، خطر انتقال عفونت به سایر اعضای خانواده بیشتر است. بنابراین، والدین باید این خطر را با نیاز به آرامش کودک بیمار متعادل کنند. کودکان باید از حضور در مدارس یا مراکز مهدکودک خودداری کنند و تا زمانی که تب کودک کاهش یابد و با رفتن به مکان های عمومی راحت باشند در خانه بمانند.

دکتر در پاسخ به این سوال که چه نوع واکسنی می توان برای جلوگیری از این عفونت ها تزریق کرد، گفت: همه افراد (6 ماه به بالا) می توانند سالانه واکسن آنفولانزا و کووید را دریافت کنند. واکسیناسیون به ویژه برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری های خاص مانند بیماری قلبی یا ریوی (از جمله فیبروز کیستیک و آسم)، دیابت، نارسایی کلیه و کم خونی داسی شکل بسیار مهم است. علاوه بر این، کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، از جمله افراد آلوده (ویروس نقص ایمنی انسانی HIV) و کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، نیز باید این واکسن ها را دریافت کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا