دانستنی ها

علائم جدی کمبود ویتامین B12 در بدن

ویتامین B12 نقش حیاتی در بسیاری از عملکردهای بدن دارد و کمبود این ویتامین می تواند منجر به افسردگی، گیجی، مشکلات حافظه، زوال عقل و سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

آیا دست ها یا پاهای شما مدام گزگز می کنند؟ کمبود B12 می تواند به غلاف محافظ اعصاب شما آسیب برساند. بیماری هایی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون یا سایر بیماری های روده ای می توانند جذب این ویتامین را برای بدن دشوار کنند. علاوه بر این، مصرف برخی داروها برای سوزش سر دل می تواند باعث کمبود این ویتامین در بدن شود.

تو سردتر از همیشه هستی

به دلیل کمبود ویتامین B12 در بدن، ممکن است گلبول‌های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن خود نداشته باشید، که می‌تواند باعث لرز و احساس سرما به خصوص در دست‌ها و پاها شود.

شما دچار مه مغزی می شوید

کمبود B12 می تواند باعث افسردگی، گیجی، مشکلات حافظه و زوال عقل شود. همچنین می تواند بر تعادل شما تأثیر بگذارد. مکمل های B12 به طور کلی بی خطر هستند. برای بزرگسالان، پزشکان 2.4 میکروگرم در روز را توصیه می کنند. اگر بیش از حد نیاز مصرف کنید، بدن بقیه را از طریق ادرار دفع می کند. با این حال، دوزهای بالا ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، سردرد، اضطراب، حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند.

بدن شما مدام احساس ضعف می کند

وقتی این ویتامین در بدن شما کافی نباشد، ممکن است عضلات شما ضعیف شوند و همچنین ممکن است احساس خستگی یا سرگیجه داشته باشید. پزشک می تواند میزان B 12 را در بدن شما بررسی کند. بنابراین، مهم است که به علائمی که ممکن است به آرامی یا سریع ظاهر شوند توجه کنید و آنها را به پزشک خود گزارش دهید.

سطح زبان شما صاف است

پزشک شما ممکن است این گلوسیت آتروفیک را بنامد. برجستگی های ریز (پاپیلا) روی زبان شروع به ناپدید شدن می کنند و ظاهری صاف و براق به زبان می دهند. عفونت ها، داروها و سایر بیماری ها نیز می توانند باعث آن شوند، اما اگر B12 یا سایر مواد مغذی کافی ندارید، ممکن است زبان شما دردناک باشد، بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

گیاهخواران مراقب باشید

کمبود B12 نادر است زیرا بدن شما می تواند این ماده را برای چندین سال ذخیره کند. با این حال، گیاهان B12 ندارند. به همین دلیل است که وگان ها و گیاهخوارانی که هیچ محصول حیوانی نمی خورند باید غلات فرآوری شده مانند نان های غنی شده، کراکر و غلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

تپش قلب دارید

تپش قلب به این معنی است که قلب شما ناگهان تندتر می زند یا یک تپش را از دست می دهد. ممکن است آن را در گلو یا گردن خود احساس کنید. شما می توانید ویتامین B12 بیشتری را از مرغ، تخم مرغ و ماهی دریافت کنید، اما یکی از بهترین منابع جگر گاو است.

سن شما بالاست

با بالا رفتن سن، بدن شما ممکن است نتواند ویتامین B12 را به راحتی جذب کند و در صورت عدم درمان، سطوح پایین B12 می تواند منجر به کم خونی، آسیب عصبی، بدخلقی و سایر مشکلات جدی شود. بنابراین به علائم توجه کنید و در صورت توصیه پزشک آزمایش خون بدهید.

آیا سابقه جراحی بای پس معده دارید؟

یکی از رایج ترین روش های کاهش وزن «بای پس معده» نام دارد. پس از جراحی، غذا قسمت هایی از معده و روده کوچک شما را دور می زند. این معمولاً جایی است که B12 به شکل قابل استفاده تجزیه می شود. پزشک شما احتمالاً سطح B12 شما را کنترل می کند و در صورت لزوم مکمل ها را توصیه می کند.

زخم های دهان شما آزاردهنده است

این زخم ها ممکن است روی لثه یا زبان شما باشد. آنها ممکن است نشانه سطح پایین B12، کم خونی یا بیماری دیگری باشند. زخم های دهان معمولاً خود به خود بهبود می یابند و برخی از داروهای بدون نسخه می توانند درد شما را تسکین دهند.

شما در حال مصرف دارو هستید

برخی از داروها می توانند سطح B12 شما را کاهش دهند یا استفاده از این ویتامین را برای بدن دشوارتر کنند.
آنها عبارتند از:
کلرامفنیکل: آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت ها استفاده می شود
مهارکننده های پمپ پروتون: مانند لانزوپرازول (Prevacid) و امپرازول (Prilosec)
داروهای زخم پپتیک: مانند سایمتیدین (تاگامت) و فاموتیدین (پپسید)
متفورمین: برای دیابت
در مورد تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید به پزشک و داروساز خود بگویید.

مشکلات گوارشی را تجربه می کنید

ممکن است اشتهای خود را از دست بدهید، وزن کم کنید یا در دفع مدفوع مشکل داشته باشید (یبوست). اگر سطح B12 شما پایین باشد، پزشک اغلب آن را به عضله تزریق می کند تا مطمئن شود بدن شما آن را جذب می کند. گاهی اوقات قرص های با دوز بالا می توانند به همان اندازه موثر باشند، اما به خاطر داشته باشید که علائم کمبود B12 می تواند شبیه علائم بسیاری از بیماری های دیگر باشد.

اقدامات احتیاطی برای گیاهخواران باردار

در مورد مصرف مکمل های B12 در دوران بارداری یا شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. نوزادانی که نمی توانند به اندازه کافی از این ویتامین دریافت کنند، ممکن است آسیب جدی و دائمی به اعصاب یا سلول های مغزی خود وارد کنند. کودک شما همچنین ممکن است طبق تشخیص پزشک به مکمل های ویتامین B12 نیاز داشته باشد.

منبع: سلامت نیوز

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا