اخبار روز

علائم اولیه سرطان دهانه رحم

سلامت نیوز نوشت: جامعه زنان با تاکید بر اینکه خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنانی که در غربالگری شرکت نکرده اند بیشتر است، گفت: سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد.

دکتر. قائم مگی، فلوشیپ زنان توضیح می دهد که آزمایش غربالگری دهانه رحم به دو صورت انجام می شود. وی افزود: در روش سنتی سلول ها از دهانه رحم خارج می شوند در حالی که در روش مایع این سلول ها را داخل محلول می ریزند و به این ترتیب تعداد سلول های خارج شده از دهانه رحم در این روش بیشتر است. برخلاف روش گام، دستگاه سلول ها را دور نمی اندازد.

وی با اشاره به اینکه این دو روش بر اساس مطالعات انجام شده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، تصریح کرد: روش سنتی هر دو سال یکبار و پاپ اسمیر مایع به دلیل هزینه بالا هر پنج سال یکبار انجام می شود. .

وی با تاکید بر اینکه در کشورهای فقیر به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات و عدم آگاهی مردم، شیوع سرطان دهانه رحم بیشتر از کشورهای توسعه یافته است، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته خطر ابتلا به این بیماری در بین زنانی است که مبتلا می شوند. غربالگری سرطان دهانه رحم بالاتر است.» دیگر شرکت نکرد.

معاون استاندار در پاسخ به این سوال که آیا فردی با سابقه خانوادگی سرطان دهانه رحم باید آزمایش پاپ اسمیر خود را در فواصل زمانی کوتاه تری انجام دهد، اذعان داشت: خیر. این افراد می توانند در همان فاصله پنج ساله در آزمون مورد نظر شرکت کنند.

این جامعه زنان در ادامه اظهار داشت: این بیماری در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و تغییرات سلولی از طریق آزمایش پاپ اسمیر مشخص می شود. وقتی سرطان تهاجمی می شود، علائم ایجاد می شود. لکه بینی غیرطبیعی پس از تماس جنسی، ترشحات آبکی فراوان و خونریزی غیرطبیعی بین پریودها را می توان از علائم این بیماری در نظر گرفت.

معاون آموزشی با اشاره به موضعی بودن پیشرفت بیماری تصریح کرد: می تواند به لگن فشار وارد کند و باعث درد سیاتیک شود. انسداد مثانه با وجود خون در ادرار مشخص می شود و انسداد روده منجر به خونریزی از مقعد می شود. در مرحله آخر، با مشکلات کلیوی و سطح اوره بالا، ممکن است فرد بمیرد.

قائم مگاکی ادامه داد: کولپوسکوپی بر روی زنان بالای 30 سال انجام می شود که در سنین 16 و 18 سالگی تست HPV آنها مثبت بوده است. البته اگر HPV 16-18 در یک زن مثبت باشد، این دلیل سرطان نیست. زیرا 80 درصد زنان زیر 50 سال در این آزمایش نتیجه مثبت خواهند داشت که با کمک سیستم ایمنی بدن، عفونت ویروسی را ظرف یک تا دو سال از بین می برد. این افراد حتما نیاز به معاینه پیگیری دارند و یک سال بعد و دو سال بعد باید آزمایش را تکرار کنند.

این جامعه از زنان دریافتند که ویروس پاپیلومای را می توان با استفاده از روش پاپ اسمیر تشخیص داد: در حال حاضر واکسنی علیه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. واکسن گارداسیل که به راحتی در دسترس است در برابر ویروس های 16-18 و 11.6 موثر است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا