اخبار روز

عفو بین الملل: اخراج پناهجویان افغان از پاکستان غیرقانونی و غیرانسانی است!/جزئیات

معاون منطقه ای عفو بین الملل در جنوب آسیا در بیانیه ای گفت: افغان ها در پاکستان از آزار و اذیت طالبان می گریزند. آنها زندگی بسیار خطرناکی دارند زیرا برای ثبت نام به عنوان پناهنده در پاکستان باید مراحل دشواری را پشت سر بگذارند. یا در پروسه های طولانی در انتظار انتقال به کشور دیگر گیر کرده اند، بنابراین بازگشت اجباری آنها به افغانستان می تواند آنها را در معرض خطر جدی قرار دهد.

عفو بین‌الملل از دولت پاکستان خواست تا به حمایت تاریخی خود از پناهجویان افغان ادامه دهد و آنها را قادر سازد تا با عزت و بدون ترس از اخراج به افغانستان زندگی کنند.

عفو بین‌الملل همچنین از آژانس پناهندگان سازمان ملل خواست تا روند ثبت و رسیدگی به درخواست‌های افغان‌هایی را که به دنبال حمایت بین‌المللی در پاکستان هستند، سرعت بخشد.

همچنین از دولت پاکستان خواسته شد تا به سرکوب، بازداشت و آزار و اذیت پناهجویان افغان و کشورهای ثالث پایان دهد تا صدور ویزا برای افغان هایی که در انتظار اسکان مجدد در خارج از کشور هستند، تسریع یابد.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان در واکنش به تصمیم اخیر دولت این کشور برای اخراج پناهجویان غیرقانونی از این کشور، خواستار لغو طرح اخراج پناهجویان از جمله اتباع افغانستان شد.

روز گذشته سخنگوی طالبان افغانستان نیز از رفتار دولت پاکستان با مهاجران افغان انتقاد کرد و از اسلام آباد خواست تا در سیاست جدید خود در زمینه اخراج پناهجویان تجدید نظر کند.

«سرفراز بُگتی»، وزیر کشور پاکستان، سه شنبه گذشته پس از نشست مشترک رهبران سیاسی و نظامی این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد که در آن اولتیماتوم دولت به پناهجویان غیرقانونی اعلام شد، گفت: آن دسته از پناهجویانی که به صورت رسمی ثبت نام نکرده باشند و بدون مدارک معتبر در پاکستان مقیم هستند باید تا 31 اکتبر (9). آبان پاکستان را ترک کند.

وی هشدار داد که اگر پناهجویان غیرقانونی پاکستان را ترک نکنند، دولت و نهادهای مجری قانون این افراد را شناسایی کرده و به کشورهای متبوعشان باز می گرداند.

وزیر کشور پاکستان برای پناهجویان غیرقانونی که بیشتر آنها اتباع افغانستان هستند ضرب الاجل تعیین کرد و افزود که از اول نوامبر 2023 (10 آبان) از این پس هیچ مماشات با پناهجویان غیرقانونی صورت نخواهد گرفت و علاوه بر اخراج، دارایی های آنها نیز مصادره خواهد شد.

اخراج پناهجویان افغان غیرقانونی از سوی پاکستان در حالی صورت می گیرد که تنش ها بین دو کشور همسایه به دلیل تروریسم از جمله معضل گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان افزایش یافته است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا