دانستنی ها

عوارض مصرف بیش از حد جو را جدی بگیرید!

تعدادی از خواص ذکر شده جو دو سر در صورت رعایت نکردن توصیه های پزشکان و متخصصان تغذیه می تواند به سلامت افراد آسیب برساند و مانند یک تیغ دولبه عمل کند. در اینجا چند دلیل قانع کننده وجود دارد که چرا ممکن است بخواهید قبل از اینکه جو دو سر را بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید، دو بار فکر کنید.

ناراحتی گوارشی

اگرچه جو به طور طبیعی بدون گلوتن است، اما ممکن است در افرادی که مشکلات گوارشی خاصی دارند، مشکلاتی ایجاد کند. جو به طور کلی در تأسیساتی که غلات حاوی گلوتن مانند گندم، جو و چاودار نیز ذخیره می شود، فرآوری می شود. این آلودگی متقاطع می تواند منجر به واکنش های نامطلوب در افراد حساس، مانند افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن شود. علاوه بر این، فیبر بالای جو ممکن است باعث ناراحتی های گوارشی مانند نفخ و گاز در برخی افراد شود.

افزایش قند خون

اگرچه جو دوسر یک کربوهیدرات پیچیده است، اما می تواند باعث افزایش سریع قند خون شود، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود. افزایش سریع قند خون می تواند برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که سعی در تنظیم سطح قند خون خود دارند هشدار دهنده باشد. اگرچه کربوهیدرات ها برای یک رژیم غذایی متعادل مهم هستند، اما مصرف بیش از حد جو در وعده های غذایی می تواند منجر به مصرف کالری بیشتر از میزان مورد نیاز شود. این می تواند برای کسانی که سعی در کنترل وزن خود دارند یا دیابت دارند نگران کننده باشد زیرا اگر جو دوسر زیاد مصرف کنید، سطح قند خون شما به سرعت افزایش می یابد.

فسفر بالا

ودی چاولا، متخصص تغذیه و موسس کلینیک فیزیکو رژیم غذایی و زیبایی می گوید: جو دو سر دارای فسفر نسبتا بالایی است که می تواند برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند مشکل ساز باشد. در موارد اختلال عملکرد کلیه، مصرف بیش از حد فسفر می تواند به عدم تعادل مواد معدنی و بدتر شدن سلامت کلیه کمک کند. برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند و می خواهند جو را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.

آلرژی زا

آلرژی به جو در مقایسه با آلرژی به غلات دیگر مانند گندم نسبتا نادر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است در هنگام مصرف جو دوسر واکنش های آلرژیک را تجربه کنند. علائم آلرژی آسم می تواند از تحریک خفیف پوست تا واکنش های آلرژیک شدیدتر متغیر باشد. قبل از افزودن جو دوسر به رژیم غذایی خود، مهم است که از هرگونه آلرژی یا حساسیت احتمالی آگاه باشید.

پتانسیل برای فراوری بیش از حد

بسیاری از محصولات مبتنی بر جو در بازار، مانند جو فوری و بلغور جو دوسر طعم‌دار، می‌توانند به شدت فرآوری شده و با قندهای افزوده، طعم دهنده‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده پر شوند. مصرف این محصولات جو بیش از حد فرآوری شده می تواند فواید سلامتی آنها را کاملاً از بین ببرد و به طور کلی منجر به یک رژیم غذایی ناسالم شود. انتخاب جو دوسر ساده و کمتر فرآوری شده و افزودن ادویه ها و طعم های مورد علاقه خود می تواند به کاهش این نگرانی کمک کند.

مشاوره با متخصص تغذیه

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جو باید جایگاه ویژه ای در وعده های غذایی شما داشته باشد، شرایط سلامت شخصی، اهداف تغذیه ای و ترجیحات خود را در نظر بگیرید. اگر محدودیت‌های غذایی خاصی دارید یا نگرانی‌های سلامتی دارید، عاقلانه است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه مشورت کنید که می‌تواند راهنمایی‌های شخصی در مورد اینکه آیا جو دوسر انتخاب خوبی برای شما است و چگونه آن را به طور سالم در رژیم غذایی خود بگنجانید، ارائه دهد.

منبع: همشهری

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا