اخبار روز

افت قیمت خودرو/عجله برای خروج از بازار سرمایه خودرو!

حدود 17 روز از چرخش بازار خودرو و نزول قیمت ها می گذرد. کاهش نرخ دلار از یک سو داشتن دو طرح فروش خودرو در سیستم یکپارچه خودرو باعث شد ماشین من نمی توانم روزه بگیرم افزایش قیمت در ماه های اخیر ادامه دارد.

بدون توجه به افت قیمت، بازار خودرو در این بازه زمانی دچار رکود شد و سطح فروش خودرو تقریبا به صفر رسید. کارشناسان معتقدند زمانی که قیمت ها کاهش می یابد، مردم از خرید خودداری می کنند تا بتوانند خودروی ارزان تری بخرند. به همین دلیل بازار راکد است، فعالان بازار بر این عقیده بودند که مردم برای ثبت نام در مرحله دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودروهای خود را فروختند تا بتوانند سرمایه لازم برای حضور در این طرح را داشته باشند. از فروش . در نتیجه تنها افرادی که قصد فروش خودروهای خود را داشتند به این بازار آمدند. اما خریدار در این بین پیدا نشد. خارج شوید زمینه برای ثبت نام در سامانه یکپارچه تنها به بازار خودرو محدود نشد و سایر بازارها نیز قربانی عرضه خودروهای دولتی شدند.

بر خلاف نظر کارشناسان و فعالان حوزه خودرو که معتقد به خروج سرمایه از بازار خودرو بودند، کارشناسان بازار مالی معتقدند با توجه به جشن فاز دوم فروش تلفیقی، تقاضای چندانی در بازار دلار وجود ندارد. ماشین ها . . سامانه و وجوه به سمت بازار خودرو هدایت شده است این روزها طلا و سکه نیز با کمبود تقاضا مواجه شد. مشاهدات نشان می دهد که بازار طلا و ارز مشابه بازار است نشان و مردم به دنبال خروج سرمایه خود از این بازار هستند بورس نایر از هفته گذشته روزهای سیاهی را سپری می کند. اگرچه کارشناسان بازار سرمایه، این روند طبیعی و ناشی از یک اصلاح موقت است شاخص است، اما برگزاری طرح دوم سامانه یکپارچه در تشکیل صف های فروش انجام موجودی و خروج سرمایه از بورس را نمی توان نادیده گرفت.

سرمایه مردم به کدام بازار رفت؟

حال این سوال پیش می آید که وجوه برداشت شده کجا رفته است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به دو بازار دیگر بروید که در آن سرمایه گذاران فعال زیادی وجود دارند. روند بازار سهام طی هفته گذشته حکایت از خروج سرمایه و ریزش معاملات دارد. در نتیجه در این بازه زمانی که سرمایه به سمت آن می رود، بازار سهام بازار مناسبی برای سرمایه گذاری نبوده است، ضمناً باید توجه داشت که سرمایه گذاری در بازار محل اقامت همچنین نیاز به سرمایه زیادی دارد و مردم با فروش دلار یا خودروهای داخلی نمی توانند به راحتی به این بازار دسترسی پیدا کنند. در نتیجه احتمال ورود سرمایه به این بازار نیز بسیار کم است.تنها گزینه سرمایه گذاری مردم در حال حاضر تامین خودرو دولتی است. خودروسازان در مرحله اول طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه، توزیع گسترده ای از محصولات خود را انجام دادند.

این پیشنهاد تنها در فاز اول و در فاز دوم خودروسازان مانند ایران خودرو، بهمن موتور و سایر خودروسازان شرکت نکردند و انتظار نمی رود عرضه خودرو از سوی خودروسازان فعلی گسترده باشد. چرا که طبق وعده وزارت حراست در خوشبینانه ترین حالت مجموع تولید خودروسازان در سال جاری به یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو خواهد رسید.

در نتیجه، پیشنهاد بزرگ خودروسازان ادامه پیدا نمی کند و این پیشنهاد فعلی می تواند به عنوان پستانکی عمل کند که در بهترین حالت طی دو ماه آینده به بازار پاسخ دهد.

سیستم یکپارچه؛ بازار امن برای سرمایه گذاران

موضوع دیگر این است که چرا شرکت در طرح عرضه خودرو توسط دولت در کشور به امن ترین روش سرمایه گذاری برای مردم تبدیل شده است؟

فاصله بین قیمت خودرو بین بازار و کارخانه یکی از بزرگترین عواملی است که مردم را به خرید خودرو در دروازه کارخانه ترغیب می کند. البته دولت در این سال ها با سیاست های مداخله جویانه و دستوری سعی در حل این مشکل داشت. اما همانطور که مشاهده می شود، این سیاست های بخشنامه پاسخی به بازار آشفته خودرو است.

قیمت گذاری اجباری خودرو در این سال ها باعث شد که فاصله قیمت خودرو بین بازار و کارخانه نسبت به گذشته عمیق تر شود و دولت را نیز از هدف تک نرخی شدن خودرو دور کند. به عبارتی مداخلاتی که در حوزه صنعت و بازار خودرو صورت گرفته است، تاکنون تنها باعث چند نرخی شدن خودرو و توسعه سیستم واسطه گری در بازار خودرو شده است که به نظر می رسد دولت قصد کاهش آن را دارد. گوشه و کنار از بحث خارج شوید. صنعت و بازار خودرو را ندارد. در این میان، به نظر می رسد که برنده نهایی بازارهای راکد ایران در حال حاضر خودروسازانی هستند که اگر رقیب قدرتمندی داشتند، احتمالاً باید کرکره کارخانه های خود را می بستند. اما با توجه به شرایطی که ایجاد شده، مردم برای فرار از آن تورم و برای حفظ ارزش نسبی سپرده خود چاره ای جز مشارکت در طرح های فروش خودروسازان ندارند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا