دانستنی ها

عادت هایی که احتمال ابتلا به آنفولانزا را افزایش می دهند

اگرچه اغلب می شنویم که مردم می گویند “ویروس آنفولانزا”، در واقع بیش از یک نوع ویروس وجود دارد که می تواند باعث آنفولانزا شود. آنفولانزا علائم مختلفی دارد. با این حال، علائم مختلف این بیماری را می توان در همه مشاهده کرد و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. به عنوان مثال، تب یک علامت هشدار دهنده آنفولانزا است، اما فرد مبتلا به آنفولانزا ممکن است تب نداشته باشد. علاوه بر این، اسهال و استفراغ ناشی از آنفولانزا در بزرگسالان کمتر از کودکان است.

ویروس آنفولانزا راه های مختلفی برای انتقال دارد. کارشناسان می گویند که آنفولانزا از طریق ذرات تنفسی زمانی که فرد مبتلا صحبت می کند، سرفه و عطسه می کند، یا از طریق تماس دست با سطح آلوده و سپس لمس دهان، بینی و چشم ها منتقل می شود. بنابراین، تعجب آور نیست که تعدادی از عادات و رفتارها خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش می دهند.

ورزش بیش از حد

ورزش می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد، مانند کمک به کنترل فشار خون. اما ورزش بیش از حد نیز می تواند شما را مستعد ابتلا به آنفولانزا کند. ورزش منظم و مناسب برای بدن عالی است و سیستم ایمنی را تقویت می کند. با این حال، اگر زیاده روی کنید، احتمالاً دچار کم آبی، سیستم ایمنی بدنتان سرکوب شده و بیشتر مستعد ابتلا به عفونت خواهید شد.

نظریه ای در مورد رابطه ورزش و تقویت سیستم ایمنی وجود دارد. نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید ورزش به گلبول‌های سفید و آنتی‌بادی‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر در بدن حرکت کنند و بدن را بهتر در برابر بیماری‌ها دفاع کند. آیا این اتفاق می تواند از ابتلای فرد به آنفولانزا جلوگیری کند؟ از نظر تئوری شاید؛ با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

بنابراین ورزش در فصل آنفولانزا چگونه باید باشد؟ این بستگی به میزان ورزش شما در حال حاضر دارد. توصیه می شود فردی که به طور منظم ورزش می کند به روال خود ادامه دهد و شدت و مدت تمرینات خود را افزایش ندهد. کسی که می خواهد ورزش را شروع کند باید با نیم ساعت در روز یا پنج روز در هفته شروع کند.

تلفن همراه خود را تمیز نکنید

تلفن همراه شما پر از میکروب و کثیفی است، اما تمیز کردن آن نیز ممکن است دشوار باشد. زیرا انواع اسپری ها و پاک کننده هایی وجود دارد که میکروب ها را از بین می برند. اما به گوشی هم آسیب می زنند. اما این دلیلی برای تمیز نکردن گوشی شما نیست. چون راه های دیگری هم وجود دارد.

تلفن همراه شما وسیله ای است که همه جا همراه خود دارید و بیشتر اوقات با دستان کثیف با گوشی خود کار می کنید. شاید اغلب برای صحبت از بلندگو یا هندزفری استفاده می کنید. با این حال، قطعاً مواقعی وجود دارد که گوشی را نزدیک صورت خود می گیرید و صحبت می کنید. این می تواند میکروب ها را به صورت شما منتقل کند.

علاوه بر این، هنگامی که یک گوشی آلوده را لمس می کنید و سپس با همان دست صورت خود را لمس می کنید، به راحتی میکروب ها و عوامل بیماری زا را منتقل می کنید.

ضدعفونی کننده هایی هستند که به گوشی موبایل آسیبی نمی رسانند و شما می توانید بهترین پاک کننده را برای گوشی خود انتخاب کنید.

نخوابیدن کافی

فشار کاری بالا می تواند باعث شود که به اندازه کافی نخوابید و کمبود خواب را تجربه کنید، که به نوبه خود احتمال بیماری را افزایش می دهد.

سلول های T بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند و در برابر ویروس ها و پاتوژن ها عمل می کنند. سیتوکین ها همچنین با تنظیم التهاب در بدن به سیستم ایمنی کمک می کنند. با این حال، سطوح بالاتر از حد طبیعی سیتوکین ها می تواند منجر به التهاب بیش از حد شود. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که وقتی کمبود خواب دارید، تعداد سلول‌های T کاهش می‌یابد و سیتوکین‌های التهابی افزایش می‌یابند، به این معنی که شما بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا خواهید بود.

عدم رعایت اصول حفاظتی در خانه

فرض کنید فردی هر بار که بیرون می رود از پروتکل های بهداشتی خوبی پیروی می کند. او همیشه به یاد می آورد که دست هایش را ضدعفونی کند، از ازدحام در فضاهای بسته اجتناب می کند و غیره. وقتی این فرد به خانه برمی گردد، وقت خود را با خانواده خود می گذراند و دیگر به آنچه در بیرون مشاهده می کند اهمیتی نمی دهد.

اگرچه این شخص بسیاری از کارها را درست انجام می دهد. اما پیشگیری از آنفولانزا کافی نیست. بیرون از خانه بسیار مراقب است اما در خانه بی خیال. آیا سایر اعضای خانواده نیز همین گونه هستند؟ اگر اینطور باشد، پس همه مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند. در طول ماه های زمستان، افراد اغلب بیشتر در خانه هستند، که می تواند احتمال انتشار و انتقال عوامل بیماری زا در خانه را افزایش دهد.

تهویه هوای داخل خانه هر روز بسیار مهم است. علاوه بر این، همانطور که به طور مرتب دست های خود را در خارج از خانه ضد عفونی می کنید، باید سطوحی را که دائماً در داخل خانه با آنها تماس دارید را نیز ضدعفونی کنید.

سیگار کشیدن

احتمال ابتلای فرد سیگاری به آنفولانزا بیشتر است. زیرا سیگار توانایی بدن را برای مبارزه با عوامل بیماری زا کاهش می دهد.

در داخل بینی و ریه‌های شما ساختارهای مو مانندی به نام مژه وجود دارد که به پاکسازی سیستم تنفسی شما از ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند. سیگار در واقع فعالیت مژه ها را کاهش داده و آنها را ضعیف می کند. دود تنباکو مژه ها را از بین می برد و ضعیف می کند. با این حال، اگر سیگار را ترک کنید، این آسیب شروع به بهبود می کند.

سیگار کشیدن نه تنها شانس ابتلا به آنفولانزا را افزایش می دهد، بلکه می تواند بهبودی از بیماری را نیز دشوارتر کند. فردی که سیگار را ترک می کند ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا مانند سرفه، گلودرد و خستگی را تجربه کند که به آن آنفولانزای سیگار می گویند.

برای نوشیدن الکل

فردی که الکل مصرف می کند بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا است زیرا الکل سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

باکتری های موجود در دستگاه گوارش به بدن کمک می کنند تا سلول های T را که بخشی از سیستم ایمنی هستند تولید کند. نوشیدن الکل می‌تواند سطح این باکتری‌های خوب را کاهش دهد و در نتیجه سلول‌های T کمتری ایجاد کند. سلول های T نیز توسط مغز استخوان تولید می شوند که در واقع سلول های B نامیده می شوند. سلول های T و B آنتی بادی تولید می کنند و آنها را وارد بدن می کنند تا عواملی مانند ویروس ها را پیدا کرده و از بین ببرند. همانطور که الکل بر تعداد سلول های T تولید شده توسط باکتری های روده تاثیر می گذارد، بر تعداد سلول های B و T تولید شده توسط مغز استخوان نیز تاثیر می گذارد.

ضعف سیستم ایمنی به دلیل مصرف الکل نه تنها احتمال ابتلا به آنفولانزا را افزایش می دهد، بلکه بدن را مستعد سایر مشکلات سلامتی مانند ذات الریه می کند، بیماری خطرناکی که می تواند کشنده باشد. عواملی که می تواند منجر به ذات الریه شود

عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی پس از ابتلا به آنفولانزا

فرض کنید یکی از دوستان شما به تازگی از آنفولانزا بهبود یافته است و شما با او برای ناهار قرار می گذارید و متوجه می شوید که او حتی ساده ترین چیزها را هم رعایت نمی کند. وقتی از او می‌پرسید، می‌گوید تازه آنفولانزا گرفته و برای مدتی سالم است. متأسفانه دوست شما دوباره خود را در معرض این بیماری قرار می دهد.

آنفولانزا انواع مختلفی دارد. علاوه بر این، ویروس های آنفولانزا خود می توانند تغییر کرده و به گونه های جدیدی تبدیل شوند. بنابراین، اگرچه ممکن است پس از ابتلا به آنفولانزا درجاتی از مصونیت داشته باشید. با این حال، انتظار نمی رود که این ایمنی از شما در برابر سایر ویروس های آنفولانزا محافظت کند. بنابراین، فرد حتی پس از تزریق واکسن می تواند به آنفولانزا مبتلا شود. واکسن آنفولانزا قرار است از شما در برابر چند سویه خاص ویروس آنفولانزا محافظت کند، اما شما همچنان مستعد ابتلا به گونه‌های دیگر هستید.

رعایت نکردن اصولی مانند شستن دست ها و دوری از جمعیت، احتمال ابتلای مجدد به آنفولانزا را افزایش می دهد. سایر عواملی که ممکن است باعث شود دوباره به آنفولانزا مبتلا شوید عبارتند از داروهایی که مصرف می کنید، هر گونه عوارضی که دارید و عواملی که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد.

منبع: تبیان

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا