اخبار روز

استفاده از دلار برای ایرانیان ممنوع می شود! / جزئیات


به گزارش پی ام آپ سید احسان خاندوزی امروز در نشست خبری اظهار داشت: برنامه کوتاه مدت اقتصادی دولت تحت عنوان بسته سیاست مهار تورم و رشد با همفکری بانک مرکزی، وزارتخانه تولید شده است اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه امروز توسط معاون اول اعلام می شود که شامل دستور کار 10 ماهه دستگاه های اجرایی به تفکیک دستگاه های نگهبانی و جدول زمانی می باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: برنامه میان مدت برنامه هفتم توسعه در جلسات متعددی با محوریت سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و سایر نهادهای اقتصادی دولت تدوین شد که تصویب و ارائه خواهد شد. به مجلس در قالب برنامه هفتم که سند مهمی برای فعالیت دستگاه های مختلف دولتی است.

وی به بخش های اسمی اقتصاد اشاره کرد و ادامه داد: اگر عوامل ساختاری و شرایطی را از هم تفکیک کنیم، می توان نتیجه گرفت که عوامل ساختاری تورمی در اقتصاد ایران تحت کنترل است؛ هر دو موضوع مربوط به بی انضباطی دولت و بی انضباطی پولی است. نقدینگی و شبکه بانکی کدام کشور تحت کنترل است.

خاندوزی افزود: رشد نقدینگی که در پایان دولت قبل به 42.8 درصد رسید، تا پایان سال 1401 به حدود 30 درصد کاهش یافت که نشان از سرعت مطلوب در کاهش رشد نقدینگی دارد. هدف امسال رسیدن به 25 درصد است.

ترازنامه بانک ها به دقت بررسی خواهد شد

وزیر اقتصاد ادامه داد: کنترل ترازنامه بانکی و نظارت دقیق بر سیاست های مردمی پول همچنین در راستای کنترل عوامل ساختاری اقتصاد است.

خاندوزی تصریح کرد: کاهش اتکا به ارزهای جهانی از دیگر مواردی بود که باعث شد تورم را بهتر کنترل کنیم. امروز پیام رسان پایاپا که جایگزینی برای سوئیفت است منتشر خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: البته هنوز عواملی از جمله انتظارات در حوزه روان‌شناختی تورم و نوسانات نرخ ارز بین نقاط مورد توجه ما وجود دارد، اما نتیجه کنترل عوامل ساختاری این است که نرخ تورم خواهد بود. در فروردین ماه نسبت به اسفند یک درصد کاهش داشته است. نرخ تورم در اردیبهشت ماه ماه نسبت به فروردین ماه یک درصد کاهش داشته است. چشم اندازها همچنین حاکی از تداوم کاهش نرخ تورم در ماه های آینده است.

وی افزود: دولت به دنبال بهره برداری از ظرفیت های مغفول مانده و بالقوه ای است که به هر دلیلی منجر به تولید در کشور نشده است که از جمله آنها می توان به راکد بودن دارایی ها اشاره کرد و از این حیث تمرکز وزارتخانه بر فعالیت مجدد است. واحدهای صنعتی و معدنی راکد و همچنین تولید پروژه با استفاده از دارایی های راکد در دستور کار دولت قرار دارد.

وی گفت: در سال گذشته هر چند تلاش دولت بر سخت شدن بدهی و استفاده از سود بود بانک مرکزی اما حدود 90 درصد بیش از 1400 بودجه عمرانی اختصاص یافت. امسال نیز با استفاده از منابع بودجه و دارایی های غیر بودجه ای به عنوان دارایی های راکد، تا امسال نیز پروژه های عمرانی را فعال کنند.

خاندوزی با بیان اینکه سیاست تسهیل تولید با دوبخش در دستور کار است، گفت: سال گذشته تمرکز دولت بر تسهیل صدور پروانه کسب بود و امسال تمرکز دولت بر مقررات است. کسب و کار گم شده

به گفته وی، شاهد صدور 4000 مجوز در یک روز از درگاه ملی مجوز بودیم که یک رکورد بود.

وابستگی ایران به نوسانات ارز و دلار کاهش خواهد یافت

خاندوزی در خصوص مدیریت تورم نیز یادآور شد: در زمینه کاهش وابستگی اقتصاد ایران به نوسانات ارزی و اساساً اصلاحاتی که در حوزه تجاری و پولی کشور ضروری است، نسبت بالایی از شرکای استراتژیک در کسب و کار خارجی ها تایید کرده اند که این یکی از گام هایی است که کشور را به سمت مدیریت بهتر تورم سوق می دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی وی در خصوص قابل پیش بینی شدن اقتصاد گفت: بر اساس اصل 24 قانون برای بهبود فضای کسب و کار، همه دستگاه ها باید قبل از ایجاد تغییرات در آیین نامه به فعالان اطلاع رسانی کنند، در غیر این صورت این آیین نامه اثرگذار نخواهد بود. لازم به ذکر است که این ماده قانونی به مدت 12 سال مورد بی توجهی قرار گرفت و مسئولان به یکباره مقرراتی را صادر کردند.

وی افزود: اجرای اصل 24 انقلابی در رابطه دولت و فعالان اقتصادی است. از 28 اردیبهشت ماه، دولت اعلام کرد که فقط مقالات ثبت شده در پرتال ملی نظارتی کشور معتبر هستند. دولت کار خود را در زمینه نظارت بر اجرای این قانون به طور مستقل انجام خواهد داد.

خاندوزی درباره کاهش وابستگی به دلار با بیان اینکه از سال های اخیر مسیری برای اصلاح وابستگی به دلار مطرح شده است که یکی از مصادیق آن است. قدرت اقتصادی ist، گفت: محبوبیت دلار در سال های اخیر باعث ایجاد رانت در اقتصاد شد. متاسفانه آمریکا نیز از این رانت هنگفت سوء استفاده کرد و بسیاری از کشورها به این موضوع واکنش نشان دادند.

وی افزود: امروز دیگر سیاست های کاهش وابستگی به دلار مختص ایران و امثال آن نیست. بزرگترین اقتصادهای آسیایی و سایر کشورها به معنای کاهش وابستگی به این است نشان استفاده شده است

وی ادامه داد: در ایران ممنوعیت استفاده از دلار برای ایرانیان در داخل و کاهش مناطقی که فعالان اقتصادی نیازمند استفاده از دلار هستند در دستور کار قرار گرفته است.

خاندوزی تصریح کرد: همچنین مشارکت دلار در قراردادهای تجاری ما به کمتر از 10 درصد رسیده است در حالی که در سال های گذشته نزدیک به 30 درصد بوده است.

وی گفت: در تعاملات دوجانبه با شرکای مهم اقتصادی خود مانند روسیه، ترکیه و ظروف چینی ما به دنبال کاهش وابستگی به دلار و استفاده از ارزهای ملی هستیم. به همین ترتیب، استفاده از پیام رسان آسیایی که جایگزین سوئیفت می شود، به عنوان اقدامی دیگر برای کاهش وابستگی به دلار در نظر گرفته می شود.

خاندوزی تاکید کرد: از این حوزه (وابستگی دلاری) به دنبال آن هستیم. اقتصاد کشور دستت درد نکنه.

آخرین وضعیت صندوق توسعه ملی به گفته خاندوزی

خاندوزی نگران مجموع منابعی در حدود 150 میلیارد دلار است که از زمان تأسیس صندوق توسعه ملی تا به امروز به عنوان ورودی صندوق وجود داشته است. 3 اقدام برای انضباط عملکرد صندوق انجام خواهد شد.

وی به این 3 اقدام اشاره و بیان کرد: با انضباط بودجه دولت میزان برداشت و تسهیلات از صندوق را نسبت به قبل کاهش خواهیم داد.

خاندوزی افزود: دوم اینکه تاکید ویژه ای بر بازگشت تسهیلات داریم که در سال های گذشته حذف شده بود.

وی گفت: علاوه بر این در برنامه هفتم سازوکار جدیدی برای صندوق در نظر گرفته شده است تا بتوانیم نسبت به آینده اطمینان بیشتری داشته باشیم. اطلاعات بیشتر پس از تکمیل سازوکار برنامه هفتم ارائه خواهد شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا