اخبار روز سینما

طراحی و نگارش عناوین اولین ارتباط استاد محمدرضا شجریان با سینمای ایران است روزی که شجریان با صدای «احدیا» و «پوران» نوشت.

ارتباط استاد محمدرضا شجریان با سینما به همکاری او با زنده یاد علی حاتمی در فیلم دلشادگان خلاصه نمی شود. او در جوانی طراحی و تولید عنوان دو فیلم از رضا بیک ایمانوردی را بر عهده داشت.

به گزارش پی ام آپ، «محمدرضا شجریان» علاقه خاصی به سینما داشت تا جایی که با دریافت تندیس افتخار در نهمین جشن خانه سینما در شهریور 84 در تالار وحدت روی صحنه رفت و کنار امین تارخ – طاهرخان بحر نور از دلشدگان – ایستاد و تصنیف مورد علاقه اش را خواند که وقتی تنها بود زمزمه می کرد: عاشقانه دوستت دارم، تو مرا مستقل کردی. از دنیا… تو مرا ساختی…» در این سال ها آثار سینمایی زیادی به صدای او مزین شده است، اما جالب است بدانید که شجریان در سال 1350 عنوان فیلم های «قلاب» و «قلاب» را نوشت. رضا چلچله» که تهیه کننده و بازیگر نقش اصلی هر دو فیلم رضا بیک ایمانوردی بود.

عنوان را چگونه نوشتید؟ | محمد بانکی تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و عکاس 76 ساله که عکاس هر دو فیلم بود، علت همکاری شجریان 31 ساله را در این آثار بیان کرد: آقای بیک ایمانوردی یک راننده مشهدی داشت. که بعداً رئیس پخش استودیو RB شد و از دوستان آقای شجریان بود و به همین دلیل ایشان را برای نوشتن تیتراژ معرفی کردند.

شجریان در فیلم «قلاب» نام دو خواننده معروف آن زمان (احدیه و پوران) را نوشت که در این فیلم ترانه می خوانند. شجریان در آن زمان خیلی جوان بود و بعداً گفت که یک بار سعی کرده است آهنگ پوران «ای سیمین بر اشوه میکن» را با سنتور بنوازد و در پایان می گوید: «خدا نکنه به زودی همدیگر را در فیلم سراق جادو ببینیم». اتفاقی که البته رخ نداد و این فیلم هرگز ساخته نشد.

استاد محمدرضا شجریان هنرمندی چندوجهی بود که در سایر رشته های هنری از جمله خوشنویسی نیز استاد بود.

آهنگساز | شجریان تا سال‌های پایانی عمر پربارش یکی از دغدغه‌های مهمش بود و می‌گوید: «یادگیری خوشنویسی به تدریج به من کمک کرد تا آواز هم بخوانم و به تدریج متوجه شدم که بین این دو هنر اشتراکاتی وجود دارد. نکته مهم در نوشتن این است که طول کلمات؛ یعنی در هر سطر دو قسمت بیشتر نباشد، با آگاهی از این موضوع بعداً فهمیدم که در کار آواز این قسمت ها مانند ردیف هستند و اگر زیاد شوند خراب می شوند. کار آواز

معلم خوشنویسی | محمدرضا شجریان در سال 1346 پس از مهاجرت به تهران به انجمن خوشنویسان پیوست و از ابراهیم بوذری شروع به یادگیری خط شکسته کرد. یک سال بعد در محضر حسن و حسین میرخانی اجازه فراگیری خط نستعلیق را پیدا کرد و در سال 1349 با درجه عالی لیسانس گرفت. ابتدا به خط شکسته پرداخت و سپس به خط نستعلیق و سپس خوشنویسی ثلث علاقه مند شد. نمونه ای از تالیف او در کتابخانه سید حسین میرخانی در کنار آثار چند تن از خوشنویسان برجسته قرار گرفت. تعدادی از آثار او در مجموعه آثار خوشنویسان معاصر ایران (جلد 1 1364-جلد 2 1368) وجود دارد و در سال 1389 آثار او به همراه جمعی از خوشنویسان معاصر در نمایشگاهی در تالار وحدت به نمایش گذاشته شد. و من قصد ادامه این راه را نداشتم. خودش می گفت: من در دوره استادی شرکت نکردم، باید کتاب می نوشتم؛ اما حوصله این چیزها را نداشتم، فقط می خواستم خطم درست باشد.

خود شجریان خوشنویسی برخی از آلبوم هایش از جمله بیداد، آستان جانان، خلوتگزیده، دل مجنون، پیام نسیم، افتخار آفاق و یاد ایام را انجام داده است. اتفاقی که بعدها به معلمانی چون غلامحسین امیرخانی، عباس اخوین، یدالله کابلی و… سپرده شد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا