اخبار روز

احتمال درگیری ایران و افغانستان بر سر حقابه! / طالبان درحال آماده سازی خود برای یک جنگ تمام عیار است!

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک منبع ناشناس نوشت که گروه طالبان افغانستان در حال آماده شدن برای جنگ احتمالی با ایران بر سر مناقشه آب است.

به گزارش عصر ایران بلومبرگ وی نوشت: طالبان بمب گذاران انتحاری خود را برای مناقشه آبی (احتمالی) با ایران آماده می کنند.

بر اساس آن گزارش، در پی هشدار چند ماه پیش ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران مبنی بر رعایت حقوق ایران توسط طالبان، یکی از چهره های سرشناس طالبان در ویدئویی تمسخرآمیز به هشدار رئیس جمهور ایران پاسخ داد و یک ظرف 20 لیتری آب به وی اهدا کرد و به رئیسی گفت که دیگر اولتیماتوم نکند.

حدود یک هفته بعد، درگیری در مرز آغاز شد و دو پاسدار ایرانی و یک عضو طالبان کشته شدند. یک منبع می گوید که طالبان در آن زمان خود را برای جنگ آماده می کردند و هزاران سرباز و صدها بمب گذار انتحاری را به دلیل درگیری احتمالی با ایران به منطقه فرستادند.

ایران استدلال می کند که پس از بازگشت طالبان به قدرت، آنها منابع آب را کاهش دادند و از مفاد پیمان هیرمند در مورد تضمین حقوق ایران پیروی نکردند. طرف طالبان این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که خشکسالی دلیل عدم تامین آب ایران است.

اما به گفته بلومبرگ، همزمان طالبان برای جنگ احتمالی با ایران آماده می‌شوند، در حالی که مقامات دو طرف به طور کلی مسیر دیپلماسی و گفتگو را برای حل این موضوع پیشنهاد می‌کنند.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید که از ماه‌های اخیر که بحران آب با ایران آغاز شد، طالبان علاوه بر اعزام سربازان خود، به فکر استقرار صدها سلاح آمریکایی در صورت جنگ در افغانستان هستند.

عمر صمد، کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن، به بلومبرگ گفت: “هر دو طرف می توانند برای توجیه مواضع خود ادعاهایی را مطرح کنند… از نظر سیاسی، هر گونه درگیری احتمالی بین دو کشور غیرمنطقی بوده و منجر به بی ثباتی در منطقه می شود زمانی که هیچ یک از طرفین نمی توانند درگیری را تحمل کنند.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا