اخبار روز

پر هزینه ترین شکست نظامی آمریکا رقم خورد! / ناوشکن پنهان‌کار زاموالت شکست خورد! + جزئیات

ناوشکن کلاس زاموالت که بتدا از سال 2015 به خدمت ارتش آمریکا در آمد و قرار بود نماینده آمریکا باشد حال با وجود مشکلاتی شکست خورده تلقی می شود و تنها امید برای احیای آن مجهز شدن به موشک های مافوق صوت در سال 2025 است.

ناوشکن زوموالت که قرار است نماینده آینده نیروی دریایی ایالات متحده باشد، به نظر می رسد به یکی از پرهزینه ترین شکست های نظامی این کشور تبدیل شده است.

به گزارش پی ام آپ، ناوشکن های کلاس زوموالت قرار بود با طراحی استتار شده و مهمات پیشرفته جایگزین ناوگان ناوشکن های آرلی بورک نیروی دریایی آمریکا شوند، اما با گذشت زمان و هزینه های زیاد، ناوشکن کلاس زوموالت نتوانست آنطور که انتظار می رفت ظاهر شود. .

اکنون به نظر می رسد که پروژه زوموالت موفق نبوده و نیروی دریایی ترجیح می دهد با همان ناوشکن های قابل اعتماد آرلی بورک به کار خود ادامه دهد.

در حالی که برنامه راه اندازی 32 ناوشکن زمالات بود، تا به امروز تنها سه ناوشکن ساخته شده است.

ناوشکن پنهان‌کار زاموالت

طراحی استتار شده ناوشکن زوموالت به نقطه عطفی نیروی دریایی ایالات متحده تبدیل خواهد شد. اگرچه این ناوشکن 40 درصد بزرگتر از ناوشکن آرلی بورک است، اما دارای سطح مقطع راداری به اندازه یک قایق ماهیگیری کوچک است.

برای دستیابی به این طراحی محجوب، بدنه کشتی به سبک خاصی ساخته شد که در آن ساختار هر چه از سطح آب دورتر باشد باریکتر می شود. این سبک طراحی البته جدید نیست و در ساخت کشتی های جنگی در اواخر قرن نوزدهم رایج بود.

یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش سطح مقطع راداری این ناوشکن عظیم شده است، مواد مورد استفاده در ساخت عرشه است. با حفظ آرامش، نه تنها از دیده شدن جلوگیری می کنید، بلکه به بهتر پنهان کردن دارایی های خود کمک می کنید. اثر صوتی زاموالت با یک زیردریایی قابل مقایسه است تا یک ناوشکن دیگر.

این در حالی است که زوموالت مشکل بزرگی دارد. این ناوشکن برای استفاده در مناطق پرجمعیت نزدیک به ساحل در نظر گرفته شده است. جایی که ردیابی بصری کشتی ها امکان پذیر است و بنابراین همه تلاش ها برای پنهان کاری زیر سوال می روند.

ناگفته نماند که زاموالت یک ناوشکن تا دندان مسلح است و به محض اینکه آتش می زند، عامل استتار کشتی ناپدید می شود. پنهان کار گران قیمت که برخی از عملکردهای جنگی ناوشکن را قربانی می کند.

بنابراین به نظر می رسد میلیاردها دلاری که برای توسعه این کلاس پیشرفته از ناوشکن ها هزینه شده است، نتایج مطلوبی را به همراه نداشته است.

پر هزینه ترین شکست نظامی آمریکا رقم خورد! / ناوشکن پنهان‌کار زاموالت شکست خورد! + جزئیات

آینده زوموالت به موشک‌های موشک هایپرسونیک گره خورده؟

تا سال 2025 زاموالت به موشک های مافوق صوت مجهز می شود. با توجه به اهمیت راهبردی که موشک های مافوق صوت در دنیای امروز دارند، در صورت موفقیت، این موشک ها شاید زوموالت را نجات دهند و برنامه توسعه آن را احیا کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا