اخبار روز

شورای کتاب کودک نامزدهای جایزه جهانی آساهی 2024 را اعلام کرد

آساهی، معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی جهان، به گروه یا مؤسسه ای اعطا می شود که در اجرای برنامه های ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان سهمی پایدار داشته باشد. این جایزه در بیستمین کنگره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در توکیو در سال 1986 اعطا شد و توسط روزنامه ژاپنی Asahi-Shimbun حمایت مالی شد. مراسم اهدای جوایز هر دو سال یکبار برگزار می شود. شورای کتاب کودک، شعبه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در ایران، نامزد این جایزه را انتخاب و معرفی می کند.

معیارهای دریافت این جایزه، پایداری و تداوم، گسترش و نفوذ، حمایت ملی، توانایی مدل‌سازی، تکرارپذیری، کیفیت مطلوب مطالب خواندنی و در دسترس بودن آن و اندازه‌گیری نتایج در طرح‌های اجرا شده است. کمیته جوایز ترویج کتابخوانی شورای کتاب کودک در سال 1395 برنامه «با من بخوان»، در سال 1397 طرح «کتابخانه‌های صبحگاهی و ترویج کتابخوانی» و در سال 2022 «مرکز رشد فرهنگی کودک» را به‌عنوان نامزدهای ایرانی معرفی کرد. یک جایزه انجام داد

گروه جوایز ارتقای شورای کتاب کودک پس از فراخوان عمومی ثبت نام و ارزیابی طرح های ارسالی، کانون پرورش فرهنگی را شایسته دریافت این جایزه برای دومین بار دانسته و به هیئت مدیره شورای کتاب کودک تقدیم کرد.

کانون پرورش فرهنگی کودکان یک سازمان مردم نهاد است که در سال 1392 در زمینه ترویج کتابخوانی تأسیس شد. هدف این موسسه افزایش دانش عمومی و ترویج و گسترش فرهنگ و هنر کودکان به ویژه کودکان روستایی و مناطق محروم می باشد. مرکز رشد فرهنگی کودکان 22 سال است که اقدام به ساخت، تجهیز و تقویت کتابخانه ها و ارتقای سوادآموزی در مناطق محروم روستایی و عشایری و حاشیه شهرهای سراسر ایران کرده است. یکی از فعالیت های اصلی آن آموزش کارگران محلی، معلمان، والدین، کودکان و جوانان است.

این مرکز در حوزه‌هایی که کتابخانه‌هایش در آن فعال است، پیوسته با مادران و دختران خردسال در ارتباط و تعامل است و توانسته نقش موثری در توسعه و ارتقای جایگاه مادران و دختران خردسال داشته باشد. افراد محلی که در کارگاه های آموزشی شرکت می کنند، برای پیشبرد اهداف مرکز و تبدیل شدن به همکار مرکز، خود به نیرویی همکار تبدیل می شوند. کتابخانه های مرکز رشد فرهنگی کودکان، کتابخانه های عمومی و مستقل هستند و برای همه گروه های سنی پاسخگو هستند. تمرکز کتابخانه ها بر تقویت مهارت های خواندن و تفکر کودکان و نوجوانان است. به همین منظور کارگاه های آموزشی در تمامی کتابخانه ها در نظر گرفته شده است که بر اساس روش های نوین ترویج کتابخوانی و اشتیاق به مطالعه کودکان و نوجوانان است.

دلایل پیشنهاد مرکز رشد فرهنگی کودکان برای نامزدی جایزه آساهی 2024

• بیست و دو سال کار مستمر در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و عشایری و حاشیه شهرها در سراسر ایران برای ایجاد، تجهیز و تقویت کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی، افزایش آگاهی مادران و دختران جوان و توجه همه جانبه به شناخت نیازهای مخاطبان، مشکلات و مشکلات مربوط به پیشگیری از رشد کودک را بشناسند و برای حل آنها برنامه ریزی کنند.

• توانمندسازی نیروهای بومی و محلی و استفاده از آنها در مدیریت کتابخانه. افزایش مشارکت در جوامع محلی. امکانات هر منطقه را شناسایی و به مردم محلی معرفی کنید. استفاده از مهارت های محلی برای بهبود وضعیت فرهنگی و اقتصادی خود.

• اجرای طرح خلاقانه و نمونه «کتاب در گردش» در مناطق کم جمعیت روستایی و عشایری که امکان راه اندازی کتابخانه وجود ندارد. این طرح در بیش از صد روستا و منطقه عشایری در استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان اجرا شده است. کتاب‌ها، پازل‌ها، ابزارهای طراحی و بازی‌های فکری در گونی‌های مخصوص به روستاهای دورافتاده و مناطق عشایری آورده می‌شوند و به معلمی تحویل داده می‌شوند تا به کودکان و والدینشان قرض دهند تا در کلاس با هم کتاب بخوانند و با هم بحث کنند.

• برگزاری کارگاه های بلند خوانی، ایران شناسی، آشنایی با آئین ها و فرهنگ های بومی، آشنایی با حقوق کودکان، قصه گویی و بازی های سنتی برای کودکان و نوجوانان و همچنین کارگاه های آموزشی برای والدین، معلمان و مدیران مدارس روستایی مرکز. کتابخانه ها

تامین نیازهای مادی کودکان و خانواده های کم درآمد از جمله: لوازم التحریر و کتاب درسی، پوشاک، هزینه ایاب و ذهاب به مدرسه، امکانات خوابگاه، تغذیه و سلامت جسمانی به عنوان بخشی از فعالیت های آنان.

• اجرای طرح آموزشی در مرکز رشد فرهنگی کودکان از سال 1380 با هدف ایجاد موسسات آموزشی در روستاها برای کلیه کودکان (دختر و پسر) محروم از تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه.

• برگزاری کارگاه های آموزشی سالانه در اردوی چند روزه برای کتابداران روستایی و کتابداران کمکی.

همچنین لازم به ذکر است: طرح های مختلف برای ترویج کتابخوانی در کتابخانه های کانون پرورش فرهنگی کودکان از جمله: آشنایی با زندگی مشاهیر و سپس نوشتن زندگی نامه بزرگان روستا، نامه نگاری، معرفی کتاب به همسالان، تشکیل گروه های کتابخوان، و غیره.

• تهیه بروشورهای آموزشی مرتبط با فعالیت های ترویجی در اداره انتشارات موسسه.

• استفاده از شبکه های اجتماعی برای مشروعیت بخشیدن به فعالیت ها،

• برگزاری کارگاه های آنلاین برای مناطق دور افتاده و محروم،

• برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوعات مختلف در زمینه توانمندسازی و همکاری در نهادهای عمرانی، کسب مهارت های لازم برای اجرای فعالیت های خاص این نهاد و سازمان های تابعه و شرکت در برگزاری سمینارها و نمایشگاه های مرتبط با کودکان و نوجوانان.

• ارسال کتاب و ارائه خدمات آموزشی به کتابخانه ها و مدارس عمومی در بسیاری از نقاط کشور.

• ایجاد یک کتابخانه و ارائه خدمات آموزشی در سه مکتب خودگردان بنیاد فرهنگی افغانستان برای کودکان افغان.

• همکاری با کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) و همکاری با انجمن ترویج علم ایران.

نامزدهای این جایزه توسط شورای کتاب کودک – شعبه ملی دفتر بین المللی کتاب نسل جوان (IBBY) در ایران مشخص و معرفی می شوند.

هیئت داوران گروه جایزه پیشرفت را جعفر توزنده جانی، عاطفه سلیانی، گیتی صفرزاده، ندا محدی پور و فاطمه نکویی تشکیل می دهند.

۵۷۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا