اخبار روز

شورای فقهی بانک مرکزی تشکیل شد و اعضا آن شناسایی شدند! /جزئیات

همچنین تصویب شد که روش اداره جلسات شورای فقهی و ساختار دبیرخانه آن با استفاده از منابع انسانی و تجهیزات بانک مرکزی، بر اساس پیشنهاد شورای فقهی و تأیید رئیس‌کل، به اجرا درآید و تصویب شد که نظارت فقهی شورای فقهی، در چارچوب ساختار نظارتی بانک مرکزی، انجام شود.

«شورای فقهی بانک مرکزی» با تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام و با تائید فقهای شورای نگهبان، تشکیل می‌شود. اعضای این شورا از پنج فقیه مجتهد متجزی انتخاب می‌شوند که پیشنهاد مشترک مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس‌کل بانک مرکزی باشد.

به گزارش ایسنا، داود دانش جعفری در ابتدای جلسه کمیته اقتصادی، تجاری و اداری شورای داوری به تشریح روند بررسی ماده 18 طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اختلاف بین شورای اسلامی و شورای نگهبان در مورد ساختار و وظایف شورای فقهی تبادل نظر کردند.

در این جلسه، تصمیم گرفته شد که برای اطمینان از عدم مغایرت تصمیمات بانک مرکزی درباره نوع قراردادهای مورد استفاده در عملیات بانکی (سپرده گیری، پرداخت تسهیلات و اعطای اعتبار) با موازین شرع، شورای فقهی تشکیل شود. تشکیل این شورا با ترتیبات مذکور صورت خواهد گرفت.

اعضای جلسه متعاقبا نظر شورای اسلامی را در مورد ترکیب شورای فقاهت تایید کردند. شورای قضایی مرکب از پنج فقیه مجتهد خواهد بود که با پیشنهاد مشترک مدیر سمینارهای کشور و رئیس کل بانک مرکزی به شورای نگهبان معرفی و با موافقت اکثریت فقهای آن شورا انتخاب خواهند شد.

سایر اعضا عبارتند از قائم‌مقام رئیس‌کل، معاونان تنظیم‌گری و نظارت و حقوقی رئیس‌کل، یک حقوقدان و یک اقتصاددان به انتخاب رئیس‌کل و یکی از مدیران عامل بانک‌های کشور به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی اعضای دیگر شورای فقهی خواهند بود.

در ادامه این جلسه، بند «چ» مصوبه شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ملاک مصوبات شورا، آرای فقهی رویه قضایی است، اصلاح و تصویب شد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور مکلف به اتخاذ تصمیم است. مذكور در ابتداي ماده 18 بايد قبل از ابلاغ به شوراي صلاحيت تقديم شود و نظر آن شورا را در مورد عدم رعايت شرع جويا شود. علاوه بر این، رئیس دولت باید افراد تحت نظارت را ملزم کند تا قبل از اجرا، نوع قراردادهایی را که برای انجام عملیات بانکی استفاده می‌کنند، داشته باشند که قبلاً به تأیید شورای فقهی مصوب آن شورا نرسیده باشد.

همچنین مصوب شد نحوه تشکیل جلسات شورای صلاحیت و ساختار دبیرخانه شورای قضایی با استفاده از نیروی انسانی و امکانات بانک مرکزی ابلاغ و مصوب شد نظارت شورای فقهی بر صلاحیت باید در چارچوب ساختارهای نظارتی بانک مرکزی صورت گیرد.

در آن جلسه اعضای کمیسیون مصوبات «لازم الرعایه» شورای فقه را پس از ابلاغ به رئیس جمهور تصویب کردند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا