دانستنی ها

علائم آلزایمر در خواب شناسایی شدند!

به گزارش ایسنا، سایتک دیلی گفت: دانشمندان در حال توسعه نشانگر زیستی دیجیتالی هستند که علائم اولیه بیماری آلزایمر را از الگوهای امواج مغزی از طریق هدبند که در شب استفاده می شود، تشخیص می دهد.

محققان پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریکا روشی را برای ارزیابی فعالیت مغز در هنگام خواب کشف کرده اند که با مراحل اولیه بیماری آلزایمر مرتبط است و اغلب مدت ها قبل از شروع علائم زوال عقل رخ می دهد. .

این نمایشگر دیجیتال از فناوری الکتروانسفالوگرام استفاده می کند و با الهام از دستگاه های هدبند ساده، می تواند الگوهای امواج مغزی مرتبط با فعال شدن مجدد حافظه در طول خواب عمیق را که بخشی ضروری از سیستم پردازش حافظه است، شناسایی کند.

این یافته ها ارتباط بین قرائت الکتروانسفالوگرام قبل از ظهور علائم بالینی و سطوح تغییرات مولکولی خاص که بیماری آلزایمر را مشخص می کند، نشان می دهد. یافته های دیگر نشان می دهد که مراحل اولیه اختلال شناختی خفیف ناشی از بیماری آلزایمر را می توان در سیگنال های الکتروانسفالوگرام تشخیص داد.

استادیار عصب شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو و محقق اصلی این مطالعه دکتر برایس مک‌کانل می‌گوید این نشانگر زیستی دیجیتال این امکان را برای هر دستگاه هدبند ساده EEG به عنوان ردیاب تناسب اندام برای سلامت مغز فراهم می‌کند. نشان دادن اینکه چگونه نشانگرهای زیستی دیجیتال را می توان برای علائم اولیه بیماری با استفاده از دستگاه های هدبند قابل دسترسی و مقیاس پذیر در محیط خانه ارزیابی کرد، یک پیشرفت بزرگ در تشخیص زودهنگام و کاهش بیماری آلزایمر است.

در بزرگترین مطالعه از نوع خود تا به امروز، محققان داده‌های 205 فرد مسن را تجزیه و تحلیل کردند و مشکلات قابل اندازه‌گیری در زمینه فعال‌سازی مجدد حافظه مرتبط با سطوح پروتئین‌هایی مانند آمیلوئید و تاو را که در بیماری آلزایمر ایجاد می‌شوند، شناسایی کردند.

مک کانل گفت: «آنچه که ما دریافتیم این است که این سطوح پروتئین غیرطبیعی با فعال شدن مجدد حافظه خواب مرتبط است، که می توانیم آن را در الگوهای امواج مغزی قبل از اینکه افراد علائم را تجربه کنند، تشخیص دهیم. شناسایی این نشانگرهای زیستی اولیه برای بیماری آلزایمر در بزرگسالان بدون علامت ممکن است به بیماران کمک کند تا قبل از پیشرفت بیماری، راهبردهای پیشگیرانه یا کاهش دهنده را توسعه دهند.

محققان بر این باورند که این گامی هیجان انگیز به سمت استفاده از دستگاه های پوشیدنی به عنوان نشانگرهای زیستی دیجیتال برای تشخیص بیماری است.

مک کانل گفت: «ما تنها بخش کوچکی از آن را پوشش داده‌ایم و راه را برای دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه و با کاربری آسان برای نظارت بر سلامت مغز هموار کرده‌ایم. کار ما این اصل را ثابت می کند که امواج مغزی در طول خواب می توانند به نشانگرهای زیستی دیجیتال تبدیل شوند و مراحل بعدی ما شامل تکمیل این فرآیند است. نتایج این تحقیق اخیرا در مجله Alzheimer & Dementia منتشر شده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا