اخبار روز

ششمین فرد مبتلا به ایدز تحت درمان استثنایی قرار گرفت

به گزارش آنلاین به نقل از یورونیوز، مردی با نام مستعار «بیمار ژنو» آخرین مورد از بیماران تحت درمان پس از ابتلا به ویروس اچ آی وی است.

قبل از او پنج نفر به عنوان بیماران ایدز شناخته می شوند. این افراد بیمارانی از برلین، لندن، دوسلدورف، نیویورک و شهر امید در کالیفرنیا هستند که با پیوند مغز استخوان تحت درمان قرار گرفتند.
این شش نفر که همگی از سرطان خون رنج می‌برند، پیوند سلول‌های بنیادی را دریافت کردند که سیستم ایمنی آنها را عمیقاً ترمیم و تجدید کرد.

این بیمار ژنو که در سال 1990 به بیماری ایدز مبتلا شد، در بیانیه ای گفت: آنچه برای من اتفاق افتاد شگفت انگیز و جادویی است.
او تا نوامبر 2021 داروهای ضد رتروویروسی (برای سرکوب میزان ویروس در بدن) مصرف می کرد، اما از آن تاریخ و پس از پیوند مغز استخوان، پزشکان به او توصیه کردند که مصرف این دارو را متوقف کند.

در مورد بیمار ژنو، برخلاف موارد قبلی، محققان از پیوند یک جهش ژنی نادر مسدودکننده ویروس به نام “CCR5” استفاده نکردند. این پیوند از ورود ویروس به سلول های بدن جلوگیری می کند و عدم وجود آن به این معنی است که ویروس همچنان می تواند وارد بدن شود.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در بریزبن استرالیا، محققان فرانسوی و سوئیسی گفتند که پس از 20 ماه توقف داروی ویژه ضد این بیماری که باعث کاهش میزان ویروس در خون می شود، پزشکان بیمارستان دانشگاه ژنو هیچ اثری از این ویروس در بدن بیمار پیدا نکردند.

محققان می گویند اگرچه نمی توانند بازگشت ویروس به بدن بیمار را رد کنند، اما معتقدند وضعیت وی در مسیر بهبودی کامل است.
عزیز Saez-Sirion، محقق انستیتو پاستور فرانسه که در این مطالعه شرکت داشت، می گوید: اگر پس از 12 ماه هنوز هیچ نشانه ای از ویروس وجود نداشته باشد، احتمال ریشه کنی آن در آینده به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

شارون لوین، مدیر انجمن بین المللی ایدز نیز درمان بیمار ژنو را “امیدبخش” خواند، اما هشدار داد: “ما از بیماران بوستون آموخته ایم که حتی یک ذره از ویروس می تواند باعث بازگشت HIV شود.” بنابراین، این فرد خاص باید در ماه ها و سال های آینده به دقت تحت نظر باشد.

دو مورد قبلی، به اصطلاح بیماران بوستون، سلول های بنیادی طبیعی را در پیوند مغز استخوان دریافت کرده بودند. با این حال، در هر دو مورد، ویروس HIV تنها چند ماه پس از قطع دارو بازگشت.

اگرچه موارد اخیر بهبودی نویدبخش پیروزی آتی متخصصان در برابر ویروس اچ آی وی است، اما کارشناسان می گویند که پیوند مغز استخوان همچنان یک عمل بسیار دشوار و پرخطر تلقی می شود و چنین پیوندی هنوز با بدن اکثر ناقلان ویروس سازگار نیست.

233233

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا