اخبار روز

شرط تغییر محموله خودرو در سامانه یکپارچه چیست؟


به گزارش پی ام آپ به نقل از تجارت نیوز، تحویل خودروهای وارداتی از چانگان و فروش آنها از طریق سامانه یکپارچه، پرداخت جرایم دیرکرد، عرضه محصولات سایپا در مرحله سوم طرح تلفیقی و تغییر محموله خودرو. در سامانه یکپارچه از جمله سوالاتی بود که مدیرعامل سایپا ضمن حضور به آن پاسخ داد.

محمدعلی تیموری با بیان اینکه سایپا همواره در حوزه واردات و مونتاژ فعال بوده است، اظهار کرد: در دهه 90 با وجود اینکه بهترین شرکت خارجی در بین شرکای تجاری سایپا بود، به دلیل مشکلاتی که در گروه خودروسازی سایپا به وجود آمد، این گروه از هم پاشید. واردات و مونتاژ به طور کامل حذف شد. اما سال گذشته که قانون واردات خودرو در مجلس تصویب شد، ما نیز آن را رعایت کردیم و برای تنظیم بازار با شرکای تجاری خود در کشورهای مختلف وارد مذاکره شدیم.

وی ادامه داد: در خرداد ماه سال گذشته چند نمونه خودرو را وارد کشور کردیم و استانداردهای آنها مورد بررسی قرار گرفت. در بهمن ماه همان سال موفق به ثبت سفارش و حمل خودرو به ایران شدیم و در مرحله اول 1108 خودرو وارد گمرک شد و تا تیرماه امسال در مراحل ترخیص بود.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی از سایپا (چانگان) پس از ورود به کشور چه بوده است؟ وی گفت: این خودروها پس از ترخیص از گمرک قیمت گذاری شدند، سپس هزینه حقوق گمرکی و شماره گذاری و پلاک اضافه شد. در واقع افزایش قیمت خودروهای چانگان به دلیل اعمال هزینه های مذکور بوده که دست سایپا نیز نبوده است.

پس از اتمام پرداخت، ما خودروها را تحویل می دهیم.

وی افزود: از روزی که اولین خودروی وارداتی تحویل شد و قیمت ها اعلام شد تا امروز برای 200 متقاضی فاکتور صادر کرده ایم و زمانی که فاکتور برای متقاضیان صادر شد باید مابه التفاوت را پرداخت کنند و سپس از آنها استعلام می شود. برای بشقاب ها این فرآیند 7 تا 10 روز طول می کشد.

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام محصولات فونیکس در سامانه یکپارچه اعلام شد

تیموری بیان کرد: 60 خودروی وارداتی با پلاک چانگان را ظرف دو هفته تحویل دادیم. مابقی توسط خریداران تکمیل می شود و پس از آن خودرو تحویل داده می شود، زیرا خودروها در سایپا موجود است و از این نظر مشکلی نداریم و تنها مشکل فرآیند نهایی شدن پرداخت توسط مشتریان و شماره گذاری است.

وی همچنین افزود: در حال حاضر پارس خودرو 1000 دستگاه خودروی برند زوتی وارد کرده است که این خودروها در پارس خودرو موجود است.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه 29 هزار سفارش برای خودروهای وارداتی چانگان و دلفی 5 اینچ در وزارتخانه ثبت شده بود، گفت: فرآیند عرضه و تخصیص ارز برای این خودروها باید طی شود. همچنین در روزهای آینده هزار واحد چانگان به ایران منتقل می شود و دو هزار واحد دیگر نیز در دست ساخت است. در واقع این ۲۹ هزار دستگاه بر اساس سفارش و تخصیص ارز تولید و تحویل می شود.

امکان تغییر محموله خودروهای موجود در سیستم یکپارچه به خودروهای قبلی وجود ندارد

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که محموله های خریداری شده قابل تعویض با خودروی دیگری است. وی گفت: فردی که در سامانه متمرکز ثبت نام و سایپا با شما تماس گرفته و 50 درصد پول را واریز کرده است، خودروی دیگری به نام خود دارد و برایش شاسی تولید می شود و امکان تغییر آن وجود ندارد، مگر اینکه متقاضی بخواهد ارتقا دهد. . مدل ماشین خود را برای هدیه دادن به عنوان مثال، شما یک شاهین دستی ثبت نام کرده اید و می خواهید آن را به یک شاهین اتوماتیک تبدیل کنید. در غیر این صورت امکان تغییر انتقال به خودروهای قبلی وجود ندارد. یعنی کسی که کوییک ثبت نام کننده نمی تواند آن را به تیبا تغییر دهد زیرا مدل قدیمی است و باید به مدل های جدید منتقل شود.

وی گفت: متعهد هستیم تا اسفندماه 85 استاندارد را در خودروهای سواری اجرا کنیم و تمامی خودروهای ما به سیستم ترمز EST مجهز شوند.

مدیرعامل سایپا در بخشی دیگر از سخنان خود به پرداخت جریمه تاخیر در تحویل خودرو نیز اشاره کرد و گفت: جریمه دیرکرد به کسانی تعلق می گیرد که پرداخت اولیه را انجام داده و برای آنها فاکتور صادر کرده باشند. در این صورت شرکت سازنده خودرو موافقت می کند که خودروی شما را در تاریخ معینی تحویل دهد و از آن روز به بعد هرگونه تاخیر جریمه خواهد شد.

وی در پاسخ به تیموری، آیا سایپا برنامه ای برای فروش اقساطی خودرو دارد یا خیر؟ وی گفت: تا زمانی که متقاضیان در سامانه متمرکز منتظر خرید هستند، فقط می توانیم از سامانه تماس بگیریم و استفاده از طرح های لیزینگ حتی برای فروش خودرو مجاز نیست.

ورود به مرحله سوم طرح یکپارچه با خودروهای جدید

مدیرعامل سایپا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سایپا قصد ورود به طرح یکپارچه فروش خودرو در مرحله سوم را دارد یا خیر؟ وی گفت: در حال برنامه ریزی برای پیش فروش خودروی شاهین خودرو از طریق سامانه هستیم. امیدواریم 40 هزار خودرو از سامانه متمرکز پذیرش کنیم. در مهرماه اطلس جدید را در سامانه خواهیم داشت که قیمت آن از قبل اعلام شده است. امیدواریم بتوانیم حداقل 30 تا 35 هزار متقاضی جذب کنیم. همچنین در آبان از خودروی جدید سهند در سامانه یاد خواهیم کرد. خودرویی که با برند پارس خودرو به فروش می رسد.

تیموری در پاسخ به این سوال که این خودروهای جدید جایگزین کدام یک از محصولات سایپا هستند؟ وی گفت: در گروه ساپیا تنوع کمی داشتیم به ویژه اینکه خردادماه سال گذشته سازمان استاندارد دستور توقف تولید تیبا 1، تیبا 2 و ساینا را صادر کرد و این باعث کاهش تنوع شده بود. . به همین دلیل است که ما بر توسعه محصول تمرکز می کنیم. حجم خوبی از محصولات در مسافربری و تجاری وجود دارد. امسال 8 محصول جدید عرضه خواهیم کرد. این تنوع محصولات به مشتریان حق انتخاب می دهد. در واقع خودروهای جدید جایگزین هیچ محصولی نمی شوند و تنها بخشی از بازار را به خود اختصاص می دهند.

منبع: ایسنا


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا