اخبار روز

شرایط تعویض خانه فرسوده با واحد نوساز


به گزارش پی ام آپ، اوایل سال جاری محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای قریب الوقوع طرح مبادله خانه های فرسوده واقع در مناطق هدف بازآفرینی شهری با واحدها یا زمین های جدید خبر داد. وی چندی پیش اعلام کرد که این طرح در قالب بسته تشویقی جدید در حال ابلاغ است که بر اساس آن ساکنان بافت های فرسوده می توانند واحد مسکونی فرسوده خود را با یک واحد نوساز یا زمین دولتی با 40 درصد تخفیف جایگزین کنند.

بر اساس ماده ۱۲۱ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی می تواند به منظور تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت های فرسوده، ساختمان های فرسوده کلید در دست را با واحدها یا زمین های نوساز تحت مالکیت خود مبادله کند. ملک به قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا زمین مبادله شده تا 40 درصد تخفیف اعمال کند یا زمین یا واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده را تا 40 درصد بیشتر از قیمت کارشناسی ارزش گذاری کند.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل ضوابط انتخاب روش مناسب و حداکثر ریالی تخفیف‌های قابل اعمال، ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب، توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. این قانون .

محلات بافت فرسوده در کمیسیون ماده پنج تصویب شده است. شهروندان برای اطلاع از اینکه واحدشان در بافت فرسوده واقع شده است یا خیر باید به سامانه تاسیسات بازآفرینی شهری به نشانی facility.udrc.ir مراجعه و کد پستی آدرس خود را وارد کنند.

دولت از سال گذشته بسته های تشویقی برای اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد شهری را ابلاغ کرده است. در بسته تشویقی 19 ماده ای، مفاد آن شامل تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط انبوه و نما، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری سودآور در طبقه همکف به منظور حمایت از مشاغل خانگی است.

اجرای این بسته ها تمایل به نوسازی پارچه های فرسوده را افزایش داده است. عیانی در این خصوص گفت: نسبت به میانگین دو دولت گذشته حداقل 50 درصد در صدور پروانه ساخت برای سازه های مخروبه رشد داشته ایم.

بر اساس آخرین آمار، مقاوم سازی مسکن در سال 1400 به 61 هزار واحد و در سال 1401 به 65 هزار واحد رسید که نسبت به میانگین دولت های گذشته 62 درصد رشد نشان می دهد. این آمار از تعداد مجوزهای صادر شده استخراج شده است. در چهار ماهه نخست امسال بیش از 20 هزار پروانه در پارچه های فرسوده صادر شد که نسبت به چهار ماهه اول سال گذشته 40 درصد رشد را نشان می دهد.

از جمله برنامه های اجرایی شرکت نوسازی شهری ایران و مجموعه دولت برای نوسازی خدمات عمومی می توان به ارائه تسهیلات فرسوده، تخفیف پروانه، عوارض ساخت، انشعابات و مشوق های عمران شهری، معاوضه خانه های فرسوده با زمین یا واحدهای نوساز اشاره کرد. تخفیف 40 درصدی محل اقامت.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا