اخبار روز

شایعه یا واقعیت! کشور هند به بهارات، تغییر نام داد!/ چزئیات دقیق خبر

دروپادی مورمو، رئیس جمهوری هند، در حالی که دعوت‌نامه شام اجلاس گروه ۲۰ را برای رهبران خارجی منتشر کرده بود، از خود به عنوان “رئیس جمهوری بهارات” یاد کرده بود. واژه “بهارات” نامی است که برای کشور هند در زبان هندی استفاده می‌شود و “بهاراتیا جاناتا” نام حزب حاکم در این کشور است.

گروهی از مخالفان این حزب، آن را به تبعیض‌های قومی و مذهبی متهم می‌کنند.

به نقل از یورونیوز، نخست وزیر هند، نارندرا مودی، در دعوتنامه رسمی برای اجلاس سران گروه ۲۰ از واژه «بهارات» به جای «هند» استفاده کرده است. این اقدام باعث افزایش انتقادات داخلی در این کشور شده است.

واژه “بهارات” نام هند است و «بهاراتیا جاناتا» نام حزب حاکم در هند است که مخالفان آن را به تبعیض‌های قومی و مذهبی متهم می‌کنند.

دروپادی مورمو، رئیس جمهوری هند، در دعوتنامه شامی که برای رهبران خارجی حاضر در اجلاس گروه ۲۰ منتشر شده، به نارندرا مودی به عنوان «رئیس جمهوری بهارات» اشاره کرده است.

به عنوان یک دستیار هوشمند، قصد دارم که متنی که در خصوص حزب حاکم و ریاست جمهوری هند آمده، را بهبود ببخشم و به شکل زیر بازنویسی کنم:

خانم مورمو همانند آقای مودی عضو حزب حاکم بهاراتیا جاناتا می‌باشد. در حالی که قدرت واقعی در دست نخست وزیر است و موقعیت ریاست جمهوری در هند بیشتر به عنوان یک مقام تشریفاتی دیده می‌شود، با این حال نام خانم مورمو به عنوان رئیس‌جمهور در دعوتنامه‌هایی برای رهبران خارجی ذکر شده است.

چندین وزرای حزب حاکم بهاراتیا جاناتا به این اقدام تقدیر کرده ولی رهبران مخالف این روند را شدیداً مورد انتقاد قرار دادند.

این اقدام در بحبوحه گزارش هایی است که دولت در حال بررسی تغییر نام کشور به صورت رسمی به بهارات است.

هنوز تمام وب‌سایت‌های رسمی هند از اصطلاح “دولت هند” استفاده می‌کنند و خانم مورمو همچنان در حساب توییتر خود به عنوان رئیس‌جمهور هند شناخته می‌شود.

با این حال، در ماه های اخیر شایعاتی از سوی گروه های رادیکال هندو مبنی بر تغییر نام هند به بهارات منتشر شده است. روز سه شنبه، چندین سیاستمدار BJP از این اقدام استقبال کردند و آن را یک لحظه افتخار برای کشور خواندند.

هیمانتا بیسوا سارما، وزیر ارشد آسام در توئیتی نوشت: «خوشحال و مفتخریم که تمدن ما شجاعانه به سمت امریت کال حرکت می‌کند».

آمریت کال که به زبان ساده به «عصر طلایی» ترجمه می‌شود، اصطلاحی است که نخست‌وزیر و دیگر مقامات دولتی برای نشان دادن سال‌های تا سال ۲۰۴۷ که هند ۱۰۰ ساله می‌شود، استفاده می‌کنند.

آنها می گویند که تا آن زمان هند یکی از مرفه ترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان خواهد بود.

این اظهارات با واکنش تند رهبران اپوزیسیون مواجه شد و حزب BJP را به یکجانبه گرایی و مصادره زمین متهم کردند.

مانوج جا، یکی از رهبران حزب راشتریا جاناتا دال که از مخالفان حزب حاکم است در توییتی نوشت: «شما نمی‌توانید نه هند و نه بهارات را از ما بگیرید.»

این اولین بار نیست که دولت از بهارات در ارتباط با اجلاس G20 استفاده می کند. این اصطلاح در کتاب راهنمای نمایندگان خارجی برای اشاره به بهارات به عنوان مادر دموکراسی استفاده می شود.

در قانون اساسی هند، نام “هند” برای این کشور در تمام بخش‌های دیگر قانون اساسی به کار رفته است، با این حال در ماده ۱ آن فقط یکبار به “بهارات” اشاره شده است.

در گذشته، پرونده‌هایی در دادگاه عالی به دنبال تغییر نام هند به “بهارات” شکل گرفته بود، اما قضات حاضر تصمیم گرفتند در این مناقشه دخیل نشوند.

به تازگی، آمیتاب پاچان، بازیگر مشهور سینمای هند، در یک توییت ضمنی از تغییر نام به “بهارات” حمایت کرد. وی در توییت خود به زبان هندی نوشت: “بهارات ماتا کی جی (درود بر مادر بهارات).” همچنین ایموجی سه رنگ و پرچم قرمز را به توییت خود اضافه کرد. این توییت تنها در ۳۰ دقیقه ۷ هزار لایک دریافت کرد.

بسیاری از کاربران در حمایت از وی به پستش واکنش نشان دادند، اما برخی دیگر نیز از وی پرسیدند که چرا چنین توییتی را منتشر کرده است.

هند قرار است در روزهای ۹ و ۱۰ سپتامبر، میزبان نشست گروه ۲۰ باشد که در دهلی برگزار می‌شود. گروه ۲۰ از ۱۹ کشور دارای بزرگترین اقتصادهای جهان به علاوه اتحادیه اروپا تشکیل شده است. هند در حال حاضر ریاست گروه ۲۰ را برعهده دارد که سالانه بین اعضا به صورت چرخشی تغییر می‌کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا