دانستنی ها

آماده باش وزارت بهداشت برای مقابله با موج بیماری های تنفسی! + جزئیات

با فرا رسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس نگرانی بابت ابتلای دانش آموزان به بیماری های تنفسی قوت گرفته است. حال معاونت وزارت بهداشت آماده باشی در این خصوص صادر کرده است که در ادامه ان را مشاهده می کنید.

سرماخوردگی را می توان شایع ترین بیماری ویروسی دانست که بیشتر افراد حداقل چند بار در طول سال به آن مبتلا می شوند، اما اکثر بیماران بدون مراجعه به پزشک یا تجویز دارو بهبود می یابند. تنها چند درصد از افرادی هستند که بسته به شدت بیماری و وضعیت جسمانی خود به دارو برای درمان سرماخوردگی نیاز دارند.

گزارش پی ام آپ به نقل از خبرگزاری مهر سرماخوردگی نوعی عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی است که بینی، گلو، سینوس ها و نای را درگیر می کند. بیش از 200 نوع مختلف ویروس وجود دارد که می تواند باعث این بیماری شود.

ویروس سرماخوردگی به راحتی از فردی به فرد دیگر یا از یک سطح به سطح دیگر منتقل می شود. بسیاری از این گونه ویروس ها می توانند ساعت ها یا حتی روزها روی سطوح زنده بمانند.

هر فرد بالغ معمولا دو تا سه بار در سال به این ویروس مبتلا می شود. نوزادان و کودکان ممکن است بیشتر در معرض این بیماری باشند.

در حالی که ویروس سرماخوردگی برای همه ما آشناست، نکاتی وجود دارد که می تواند به بهبود سریعتر شما کمک کند.

اکنون با شروع فصل پاییز و شروع سال تحصیلی، شایع ترین بیماری دانش آموزی را می توان سرماخوردگی دانست که گاها با غیبت دانش آموزان همراه است. با این حال آنچه در پاییز 1402 باید به آن اشاره کرد این است که احتمال شیوع آنفلوآنزا که باعث این وضعیت شده بود پیش بینی می شد. وزارت بهداشت نیاز به صدور دستورالعمل آماده باش برای دانشگاه های علوم پزشکی دارد.

دانش آموزان بیمار باید در خانه بمانند

حسین فرشیدی معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: با فصل جدید و تغییرات اقلیمی ممکن است با بیماری های بیشتری مواجه شویم که باید از آن پیشگیری کرد به ویژه باید با سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان و دانش آموزان به نکاتی توجه شود.

وی ادامه داد: باید با اطمینان بگوییم که بیماری کووید هنوز به پایان نرسیده است و هرگونه سهل انگاری و ساده انگاری و رعایت نکردن برخی نکات ساده نه تنها باعث شیوع کووید، بلکه باعث شیوع سایر بیماری های عفونی و تنفسی در جامعه می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: والدین دانش آموزان و معلمان مدارس به یاد داشته باشند که در صورت داشتن علائم سرماخوردگی دانش آموزی از رفتن به مدرسه و کلاس، مراجعه به پزشک و استراحت در منزل خودداری کنند.

فرشیدی با ارزیابی اینکه مصرف مایعات گرم و استراحت در منزل در روند بهبودی هنگام بروز علائم سرماخوردگی موثر است، گفت: استفاده از ماسک در فضاهای بسته و محیط های پر جمعیت توصیه می شود.

وی گفت: استفاده از ماسک برای پیشگیری از بیماری های تنفسی اولین حلقه مقاومت در برابر بیماری هایی مانند آنفولانزا، کووید و سرماخوردگی است.

فرشیدی با تاکید بر اهمیت شستن مرتب دست ها در مدرسه افزود: توصیه می کنیم دانش آموزان در ساعات استراحت قبل از مصرف غذا دست های خود را با آب، صابون یا مایع بشویند. در این زمینه مدارس نیز باید امکانات لازم و بهداشتی را برای نظافت دانش آموزان فراهم کنند و آب و صابون سالم برای دانش آموزان فراهم شود.

آماده باش معاونت درمان وزارت بهداشت

همزمان سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت با صدور دستورالعملی به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور خواستار آمادگی مراکز درمانی برای مقابله با موج بیماری های تنفسی فصلی شد.

آماده باش وزارت بهداشت برای مقابله با موج بیماری های تنفسی! + جزئیات

بر اساس اطلاعات ابلاغی معاونت پزشکی وزارت بهداشت به معاونت های پزشکی دانشگاه ها و دانشکده های علوم بهداشتی؛ پرسنل درمان باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

علاوه بر این، ثبت و نظارت دقیق و روزانه از بیماران سرپایی از دیگر موارد مورد تاکید معاونت درمان وزارت بهداشت است.

پیگیری تجویز آنتی بیوتیک و سرم درمانی یکی از مواردی است که معاون وزیر در ابلاغیه خود به معاونان درمان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی بر آن تاکید کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا