دانستنی ها

اگر سیگاری هستید این نکات را بدانید!/ بهترین راه ها برای ترک سیگار ویژه سیگاریان چندین ساله!

 

اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که سعی در ترک سیگار دارند، باید به خود افتخار کنید. اذعان به اینکه می خواهید سیگار را ترک کنید و درگیر شدن در این فرآیند، اولین گام در سفر شما به زندگی بدون سیگار است. به خاطر داشته باشید که همه توصیه های ترک سیگار یکسان نیستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که در حال حاضر حدود 30.8 میلیون آمریکایی سیگار می کشند. تا سال 2015، نزدیک به 70 درصد از بزرگسالان سیگاری گفته اند که می خواهند آن را ترک کنند.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، دود تنباکو حاوی هزاران ماده شیمیایی مضر است، از جمله حداقل 70 ماده سرطان زا شناخته شده.

بر اساس CDC، سیگار عامل بیش از 480000 مرگ سالانه در ایالات متحده است و بیش از 16 میلیون آمریکایی با بیماری های مرتبط با سیگار زندگی می کنند. CDC بیان می کند که سیگار کشیدن باعث بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری ریوی، دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) (از جمله آمفیزم و برونشیت مزمن) و غیره می شود.

متأسفانه، بسیاری از مردم با وجود بی میلی مردم به سرزنش نیکوتین، ماده اعتیادآوری که در محصولات تنباکو مانند سیگار یافت می شود، ترک سیگار دشوار است. طبق CDC، ترک نیکوتین می تواند به طور موقت منجر به علائم ترک شود، از جمله:

میل یا تمایل به سیگار کشیدن
احساس تحریک، بدخلق یا غمگینی
احساس بی قراری
مشکل در تمرکز
مشکل خواب
افزایش اشتها یا افزایش وزن
احساس اضطراب، غمگینی یا افسردگی

خبر خوب این است که ترک سیگار امکان پذیر است و هر چه زودتر آن را ترک کنید بهتر است. این واقعیت که طبق CDC، تعداد سیگاری‌های سابق از سال 2002 از سیگاری‌های فعلی بیشتر شده است.

و لازم نیست به تنهایی این کار را انجام دهید: اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید، گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در ترک کامل سیگار کمک کند، فقط باید بدانید که چگونه آنها را تشخیص دهید.

سیگارهای الکترونیکی همچنین حاوی آکرولئین هستند، یک علف‌کش که عمدتاً برای از بین بردن علف‌های هرز استفاده می‌شود، که می‌تواند باعث آسیب حاد ریه و COPD شود و می‌تواند باعث آسم و سرطان ریه شود. یک مطالعه CDC منتشر شده در Preventing Chronic Disease در آوریل 2017 نشان داد که بسیاری از بزرگسالان برای ترک سیگار از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، اما بسیاری از آنها سیگار الکترونیکی و سیگارهای معمولی را به جای آن استفاده نمی کنند.

بهترین راه برای ترک سیگار

بهترین روش های علمی و اثبات شده برای ترک سیگار شامل درمان جایگزین نیکوتین، داروهای تجویزی، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) و مشاوره است.

جایگزین نیکوتین

درمان جایگزین نیکوتین (NRT)، به شکل آدامس، قرص‌ها، استنشاق‌ها، اسپری‌های بینی و چسب‌های نیکوتینی، به شما کمک می‌کند تا با تأمین تدریجی دوزهای کوچک‌تر نیکوتین در بدن در طول زمان، سیگار را ترک کنید، در حالی که شما را از مواد شیمیایی سمی در امان نگه می‌دارد.

NRT به افراد کمک می کند وقتی با یک برنامه رفتاری استفاده می شود سیگار را ترک کنند.

علاوه بر این، طبق گفته CDC، استفاده از دو NRT با هم (معروف به ترکیبی NRT)، مانند چسب و آدامس یا چسب و قرص‌ها، به احتمال زیاد به ترک موفقیت‌آمیز سیگار کمک می‌کند.

CDC بیان می کند که ترکیب NRT به معنای گذاشتن پچ هر روز صبح برای رسیدن به سطح ثابت نیکوتین و کاهش علائم ترک شما در طول روز است. سپس در صورت نیاز، هنگامی که میل ناگهانی به سیگار کشیدن دارید، یا زمانی که هوس شدید دارید، از یک داروی نیکوتین اضافی، مانند قرص‌های پاستیل یا آدامس با اثر سریع‌تر استفاده می‌کنید.

داروهای تجویزی

دو داروی تجویزی تایید شده توسط FDA وارنیکلین تارتارات (Chantix) و بوپروپیون هیدروکلراید وجود دارد که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند.

وارنیکلین برخی از اثرات نیکوتین را بر مغز شما تقلید می کند، هوس ها و برخی علائم ترک را کاهش می دهد. به گفته CDC، همچنین لذت نیکوتین موجود در سیگار را کاهش می دهد.

در همین حال، بوپروپیون هوس و سایر علائم ترک نیکوتین را کاهش می دهد.

به گفته FDA، اگرچه این داروها اعتیادآور نیستند، اما عوارض جانبی بالقوه ای دارند که می تواند شامل تغییرات رفتاری، خلق افسرده، خصومت، پرخاشگری و افکار یا اعمال خودکشی باشد.

اگر مشکلات روانی دارید، قبل از مصرف این داروها با پزشک خود صحبت کنید.

شایع ترین عوارض جانبی وارنیکلین تهوع، یبوست، گاز معده، استفراغ و مشکل در خواب یا خواب های عجیب است.

FDA بیان می کند که شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با بوپروپیون خشکی دهان و بی خوابی است. از آنجایی که بوپروپیون هیدروکلراید حاوی همان ماده ضد افسردگی فعال بوپروپیون است، FDA توصیه می کند که با پزشک خود در مورد خطرات داروهای ضد افسردگی صحبت کنید. افراد مبتلا به تشنج باید از بوپروپیون اجتناب کنند.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)

در سال 2020، FDA سیستم تحریک مغناطیسی عمیق ترانس کرانیال BrainsWay (TMS) را برای استفاده به عنوان کمکی برای ترک کوتاه مدت سیگار در بزرگسالان تأیید کرد.

درمان غیر تهاجمی پالس های الکترومغناطیسی تحریک کننده تولید می کند.

به گفته BrainsWay، نورون ها در بخش هایی از مغز هستند که با اعتیاد مرتبط هستند.

یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده دوسوکور که در اکتبر ۲۰۲۱ در World Psychiatry منتشر شد، نشان داد که Deep TMS یک درمان موثر برای ترک سیگار است که به طور قابل‌توجهی نرخ ترک مداوم سیگار را بهبود می‌بخشد و ولع مصرف و همچنین میانگین تعداد سیگارهای مصرف شده در هفته را کاهش می‌دهد. ۲۶۲ شرکت کننده در این مطالعه به شدت به سیگار کشیدن معتاد بودند و سابقه مصرف سیگار به طور متوسط بیش از ۲۶ سال و چندین تلاش ناموفق برای ترک داشتند.

بر اساس این تحقیق، شایع ترین عارضه جانبی TMS عمیق سردرد بود که با اشکال مختلف درد یا ناراحتی (درد فک، درد صورت، درد عضلانی، اسپاسم یا پرش، گردن درد) معمولاً خفیف یا متوسط ​​بود که گزارش شده و حل شد. مدت کوتاهی پس از درمان دو داروی تجویزی تایید شده توسط FDA وارنیکلین تارتارات (Chantix) و بوپروپیون هیدروکلراید وجود دارد که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند.

مشاوره

با توجه به CDC، مشاوره می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای ترک سیگار داشته باشید و همچنین می تواند شما را برای مقابله با استرس، هوس ها و سایر چالش هایی که ممکن است هنگام تلاش برای ترک سیگار با آن مواجه شوید، آماده کند.

گزینه های مشاوره توصیه شده توسط CDC عبارتند از:

مشاور ترک سیگار فردی یا گروهی
منابع آنلاین رایگان
یک برنامه تلفن همراه مانند QuitSTART
بدترین راه برای ترک سیگار

برخی از بدترین یا کم موفقیت ترین راه ها برای ترک سیگار هیپنوتیزم درمانی، لیزر درمانی و مکمل های گیاهی و تغذیه ای است.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی، یک داروی مکمل که از تخیل برای کمک به ترک عادت های بد یا مقابله با استرس استفاده می کند، ممکن است به عنوان یک کمک رایج ترک به نظر برسد، اما انجمن سرطان آمریکا (ACS) می گوید شواهد کافی برای نشان دادن موثر نبودن آن وجود ندارد.

لیزر درمانی سطح پایین

مشابه طب سوزنی، لیزر درمانی سطح پایین (یا لیزر درمانی سرد) درمانی است که از نور کم شدت برای تحریک نقاط خاصی در بدن استفاده می کند.

طرفداران می گویند نور مواد شیمیایی مغز را تحریک می کند که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند، اما تحقیقات این ادعاها را تایید نمی کند.

گیاهان و مکمل ها

به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH)، تحقیقات هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل‌های S-adenosyl-L-methionine (SAMe)، لوبلین(از Lobelia inflata) و خار مریم به ترک سیگار کمک می‌کنند نشان نمی‌دهد.

NCCIH می افزاید: “در واقع، برخی از مکمل ها دارای عوارض جانبی هستند و برخی می توانند با داروها یا مکمل های دیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی ایجاد کنند.”

سایر روش‌های ترک سیگار پتانسیل کمک به ترک سیگار را دارند، اما خطراتی را در بر می‌گیرند، مزایای محدودی دارند یا هنوز اثربخشی آنها ثابت نشده است.

کاهش تدریجی مصرف سیگار

شواهد نشان می‌دهد که سیگاری‌هایی که تعداد سیگارهایی را که در روز می‌کشند کاهش می‌دهند، به احتمال زیاد سعی می‌کنند با موفقیت ترک کنند. اگرچه مزایا در مقایسه با برداشت کل ناچیز است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که کاهش مصرف سیگار یک مداخله امیدوارکننده است، به‌ویژه زمانی که با نیکوتین تمیز، مانند نیکوتین مورد استفاده در سیگارهای الکترونیکی، تکمیل شود. اما نویسندگان می افزایند که “مزایای کاهش سیگار تنها زمانی دیده می شود که منجر به ترک دائمی شود.”

سیگار برقی

سیگارهای الکترونیکی، ویپ، قلیان الکترونیکی، در حال حاضر توسط FDA به عنوان کمک های ترک سیگار تایید نشده اند. اما طبق CDC، اگر به عنوان جایگزین کاملی برای سیگارهای معمولی و سایر محصولات تنباکوی دودی استفاده شوند، پتانسیل آن را دارند که برای بزرگسالان سیگاری گزینه مناسب تری باشند.

مطالعات نتایج متفاوتی در مورد اینکه آیا سیگارهای الکترونیکی می تواند به افراد در ترک سیگار کمک کند یا خیر، به دست آورده است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

یک بررسی کاکرین که در نوامبر 2022 منتشر شد، شواهدی را نشان داد که سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین به بزرگسالانی که سیگار می‌کشند در مقایسه با سیگارهای الکترونیکی پلاسبو (غیر نیکوتینی) سیگار را ترک کنند، کمک می‌کند.

مشخص شده است که سیگارهای الکترونیکی برای نوجوانان، بزرگسالان جوان و زنان باردار یا بزرگسالانی که در حال حاضر از محصولات تنباکو استفاده نمی کنند، خطرناک است.

به گفته CDC، در حالی که سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای معمولی مضرتر هستند (آئروسل معمولاً حاوی کمتر از 7000 ماده شیمیایی سمی است که در دود سیگار معمولی یافت می شود)، این بدان معنا نیست که آنها بی خطر هستند. آئروسل سیگار الکترونیکی ممکن است حاوی مواد مضر و بالقوه مضر از جمله نیکوتین، فلزات سنگین مانند سرب، ترکیبات آلی فرار و مواد سرطان زا باشد.

طبق گزارش انجمن ریه آمریکا (ALA)، سیگارهای الکترونیکی تعدادی مواد شیمیایی خطرناک از جمله استالدئید، آکرولئین و فرمالدئید تولید می کنند که می توانند باعث بیماری ریه و همچنین بیماری قلبی شوند.

CDC بیان می کند که اکثر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که می تواند به رشد مغز در نوجوانان و جوانان آسیب برساند و ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر برای ریه ها باشد. استفاده از سیگار الکترونیکی با استفاده از سایر محصولات تنباکو از جمله سیگار همراه است.

به عبارت دیگر، اگر سیگار نمی‌کشید، استفاده از سیگارهای الکترونیکی را به عنوان یک جایگزین «ایمن» شروع نکنید.

منبع: سلامت نیوز

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا