اخبار روز

سیر تا پیاز ماجرای نفت 100 دلاری!/جزئیات

افزایش قیمت نفت متوقف شد. قیمت نفت برنت برای تحویل در نوامبر با 67 سنت یا 0.72 درصد کاهش به 92.86 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) 71 سنت یا 0.79 درصد کاهش یافت و به 88.95 دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین قیمت از 14 سپتامبر است. کارشناسان تصمیم فدرال رزرو برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره را دلیل روند صعودی قیمت نفت می دانند. با این حال، بسیاری از کارشناسان همچنان امیدوارند که روند صعودی نفت در هفته های آینده به دلیل افزایش تقاضا ادامه یابد.

حمید حسینی کارشناس انرژی در اینباره می گوید: وضعیت قیمت ها در بازار جهانی به ۳ فاکتور اصلی وضعیت تقاضا، میزان عرضه از سوی عربستان و روسیه و همچنین سیاست های پولی و مالی آمریکا و ذخایر این کشور بستگی دارد.

وی افزود: با تمدید کاهش تولید عربستان سعودی و روسیه تا پایان سال 2023، این احتمال وجود دارد که بازار در ماه‌های آینده با کمبود عرضه مواجه شود و این موضوع ممکن است باعث کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی شود. این احتمال وجود دارد که قیمت نفت در این کانال در بلندمدت بین 80 تا 90 دلار در نوسان باشد.

تقاضا برای نفت چقدر افزایش می یابد؟

وضعیت رشد تقاضا یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت نفت خواهد بود که حسینی به آن اشاره کرده و همچنان پیش بینی می کند تقاضا در سال جاری از 100 میلیون بشکه در روز عبور کند. از سوی دیگر، گزارش های منتشر شده توسط اوپک حاکی از آن است که حجم تقاضا در سال جاری 2.4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. آژانس بین المللی انرژی افزایش تقاضا را 2.2 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. این آژانس همچنین هشدار می دهد که رشد تقاضای جهانی در میان مدت به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

آیا چین ذخایر استراتژیک خود را وارد بازار خواهد کرد؟

در این میان، سطح تقاضا در چین، یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کننده نفت، می تواند برای تحولات قیمت بسیار مهم باشد. آخرین ارقام موجودی انبار و واردات از چین تایید می کند که تقاضای نفت در حال افزایش است. واردات به سطح رکورد نزدیک شده است و عرضه نفت در کشوری که به طور گسترده به عنوان بزرگترین محرک تقاضای نفت در جهان شناخته می شود، به سرعت در حال افزایش است. در چنین شرایطی، اگر قیمت نفت بیش از حد افزایش یابد، چین می‌تواند از این به عنوان اهرمی برای شروع فروش ذخایر نفت خام استفاده کند، هر زمان که پکن از قیمت‌ها ناراضی باشد، این دقیقاً همان کاری است که جو بایدن انجام داده است. رئیس جمهور آمریکا سال گذشته با آزادسازی ذخایر استراتژیک این کشور این کار را انجام داد.

از افزایش تولید عربستان خبری نیست

با این حال، همه اینها بستگی به این دارد که عربستان سعودی تا چه زمانی مایل به کاهش تولید داوطلبانه خود باشد. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که تولید نفت عربستان سعودی در ماه جولای به 9.01 میلیون بشکه در روز رسید که 943 هزار بشکه در روز نسبت به ژوئن کاهش داشت و ذخایر با 2.96 میلیون بشکه کاهش به 146 رسید. آنها به 73 میلیون بشکه رسیدند. اکنون که قیمت ها نسبت به ماه های گذشته اندکی بهبود یافته است، سیاست کاهش تولید عربستان ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، سعودی ها در این ماه اعلام کردند که کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را تا پایان سال 2023 تمدید خواهند کرد. با این وجود می توان گفت هیچ نشانه ای مبنی بر بازگشت تولید به سطوح قبلی وجود ندارد.

در همین حال، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی از کاهش عرضه اوپک پلاس در بازار نفت دفاع کرد و گفت: بازارهای بین المللی انرژی به مقررات ساده برای محدود کردن نوسانات نیاز دارند و همچنین با توجه به ابهامات پیرامون تقاضای چین، رشد اروپا و او نسبت به اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با تورم هشدار داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، همزمان با کاهش عرضه نفت عربستان سعودی، تولید نفت روسیه به اوج خود رسیده است. تعداد چاه های جدید تولید نفت در روسیه در نیمه اول سال جاری 6.6 درصد بیشتر از حجم برنامه ریزی شده و 8.6 درصد بیشتر از نیمه اول سال 2022 بوده است. آیا این کشور اعلام کرده است که کاهش 300 هزار بشکه ای تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت.

فرصتی برای افزایش تولید آمریکا

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی، ذخایر نفت ایالات متحده در هفته گذشته 2.14 میلیون بشکه کاهش یافت که بسیار کمتر از کاهش 5.25 میلیون بشکه ای گزارش شده توسط موسسه امریکن پترولیوم است. کاهش ناامیدکننده موجودی انبارها، معامله گران را تشویق کرد تا از افزایش 10 درصدی قیمت نفت استفاده کنند. در این میان برخی پیش بینی ها از احتمال کاهش تولید نفت آمریکا حکایت دارد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی، انتظار می رود تولید نفت ایالات متحده از مناطق کلیدی تولید نفت شیل در ماه اکتبر به 9.393 میلیون بشکه در روز کاهش یابد که پایین ترین سطح از ماه می 2023 است.

کارشناسان کالا پیش بینی می کنند که میانگین قیمت هر بشکه نفت خام برنت در سال 2023 حدود 82.50 دلار در هر بشکه باشد که بالاتر از برآورد 81.90 دلار در ماه جولای است. در همین حال، میانگین تخمین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آنها برای سال 2023، 77.83 سنت در هر بشکه است که حدود 60 دلار بیشتر از پیش بینی قبلی آنها است. بر اساس این پیش بینی، میانگین قیمت نفت برنت در بازه زمانی سپتامبر تا دسامبر، 86 دلار و 15 سنت در هر بشکه خواهد بود که کمی بالاتر از سطح فعلی است. اجماع متوسط ​​قیمت ممکن است با توجه به کاهش موجودی نفت خام کاملا محافظه کارانه به نظر برسد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا