اخبار روز

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی/ جدول افزایش حقوق از ردیف ۱ تا ۱۹

به گزارش پی ام آپ، میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۲ بر اساس ردیف ۱ تا ۱۹ اعلام شده است.

به طور عام، مستمری یا حقوق بازنشستگان به معنای مقدار پولی است که به صورت ماهانه و به طور مستمر تا پایان عمر به افرادی که شرایط بازنشستگی را برآورده کرده‌اند، بر اساس قوانین تامین اجتماعی و قوانین مدیریت خدمات کشوری و بر اساس آخرین احکام بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. در حال حاضر، سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته منتظر اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند. در سال ۱۴۰۱، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به حقوق بازنشستگان کشوری کمتر است.

مسئله حقوق بازنشستگان همواره یک چالش بزرگ برای دولت‌ها بوده است. مقداری که بازنشستگان دریافت می‌کنند، همواره منجر به نارضایتی یک قشر گسترده از بازنشستگان شده است، زیرا آن‌ها اعتقاد دارند که مبلغ حقوق به طور ناچیزی کم است. تعیین میزان حقوق بازنشستگان در پایان هر سال همواره با تنش همراه است. با توجه به نظر کارشناسان، حقوق بازنشستگان با استفاده از فرمول جدید افزایش خواهد یافت.

حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی مرتبط با دستگاه‌های اجرایی به نسبت ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت، از آخرین حکم حقوق در سال ۱۴۰۱ محاسبه شده است. حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور در سال ۱۴۰۲، معادل نصف حداقل حکم حقوق سال ۱۴۰۱ خواهد بود، که در بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص شده است. این افزایش با اعمال تغییرات قانونی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری اعمال می‌شود.

مبنای پرداخت بازنشستگان و حقوق بازنشستگان ادامه داد: تامین مالی بازنشستگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و مسافران در چارچوب قوانین و مقررات صندوق و بر اساس مصوبه هیات مدیره از پایین انجام می شود.

شریعتی گفت: به کلیه بازنشستگانی که حکم بازنشستگی آنها تا تاریخ 13/06/1301 اجرا شده است مبلغ 7 میلیون ریال و به بازنشستگانی که پس از تاریخ مذکور مشمول تعهدات مختلف صندوق شده اند 50 درصد مبلغ تعیین شده پرداخت شده است. لازم به ذکر است کلیه افرادی که تا پایان سال 1401 واجد شرایط بهره مندی از تعهدات بلندمدت صندوق هستند یا خواهند بود از مبلغ عیدی بهره مند خواهند شد.

ردیف حقوق ماهانه سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال) حقوق ماهانه سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال) میزان افزایش

۱  ۳۵,۰۰۰,۰۰۰    ۵۵,۸۰۰,۰۰۰

۲  ۳۷,۰۰۰,۰۰۰     ۵۵,۸۰۰,۰۰۰     ۵۰.۸%

۳ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰   ۵۵,۸۰۰,۰۰۰     ۳۹.۵%

۴ ۴۳,۰۰۰,۰۰۰   ۵۵,۸۰۰,۰۰۰     ۲۹.۸%

۵ ۴۶,۰۰۰,۰۰۰   ۵۷,۱۰۰,۰۰۰     ۲۴,۱%

۶ ۵۰,۰۰۰,۰۰۰    ۶۱,۵۰۰,۰۰۰       ۲۳

۷ ۵۵,۰۰۰,۰۰۰     ۶۷,۰۰۰,۰۰۰

۹ ۶۵,۰۰۰,۰۰۰    ۷۸,۰۰۰,۰۰۰  ۲۰%

۱۰ ۷۰,۰۰۰,۰۰۰   ۸۳,۵۰۰,۰۰۰   ۱۹.۳%

۱۱ ۷۵,۰۰۰,۰۰۰   ۸۹,۰۰۰,۰۰۰    ۱۸.۷%

۱۲ ۸۰,۰۰۰,۰۰۰   ۹۴,۵۰۰,۰۰۰    ۱۸.۱%

۱۳ ۸۵,۰۰۰,۰۰۰    ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰    ۱۷.۶%

۱۴ ۹۰,۰۰۰,۰۰۰      ۱۰۵,۵۰۰,۰۰۰   ۱۷.۲%

۱۵ ۹۵,۰۰۰,۰۰۰    ۱۱۱,۰۰۰,۰۰۰    ۱۶.۸%

۱۶ ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰     ۱۱۱,۶۵۰,۰۰۰    ۱۶.۵%

۱۷ ۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰      ۱۲۱,۰۰۰,۰۰۰    ۱۰%

۱۸ ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰     ۱۳۲,۰۰۰,۰۰۰    ۱۰%

۱۹ ۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰     ۱۵۴,۰۰۰,۰۰۰    ۱۰%

با توجه به اعلام هیئت وزیران، تصمیم گرفته شده است که حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ کمتر از حداقل دریافتی کارگران در همان سال نباشد. بنابراین، طبق تصمیمات شورای عالی کار در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

با توجه به این تصمیم، تعیین شده است که حداقل حقوق و دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ و جمع مستمری‌های کسب شده از کار افتگان و بازماندگان، کمتر از حداقل حقوق کارگران در همان سال نباشد. بر اساس قوانین ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی و با رعایت تصمیمات شورای عالی کار، مقدار دریافتی این گروه نباید کمتر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان باشد و با یک افزایش حدود ۵۷.۴ درصد مواجه خواهد شد. به علاوه، بر اساس احکام قانون بودجه درباره صندوق‌های بازنشستگی، افزایش ۱۰ درصدی در حقوق این گروه اعمال می‌شود و برای کمک به هزینه های معیشتی این گروه، یک مبلغ ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان تصویب می‌شود. این مبلغ برای تمامی افراد تا سقف دریافتی ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. بر این اساس، جدول مزایای بازنشستگان به شرح زیر است:

ردیف مبلغ ریالی

حق معیشت ۲,۰۰۰,۰۰۰

حق عائله‌مندی ۳,۷۰۰,۰۰۰

حق اولاد ۹۷۰,۰۰۰

حق مسکن ۱,۵۰۰,۰۰

بر این اساس به نظر می رسد مزایای قانونی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری نیز طبق روال گذشته و بر اساس ضوابط سازمان تامین اجتماعی تامین شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا