اخبار روز

سوروویکین در تعطیلات کوتاه!/فرمانده سابق نیروهای روسیه در اوکراین از سمت خود برکنار شد!/جزئیات

سوروویکین، فرمانده سابق نیروهای روسیه در اوکراین که از زمان قیام مزدوران واگنر در ژوئن در انظار عمومی دیده نشده بود، از سمت خود برکنار شد.

به گزارش پی ام آپ، یک روزنامه نگار سرشناس روسی و برخی رسانه ها گزارش داده اند که ژنرال سرگئی سوروویکین که زمانی فرماندهی کمپین مسکو در اوکراین را بر عهده داشت، از سمت فرماندهی نیروی هوافضای این کشور برکنار شده است. به گزارش الجزیره، الکسی وندیکتوف، سردبیر سابق ایستگاه رادیویی اکو مسکو روز سه شنبه در کانال تلگرامی خود با استناد به دستور رسمی اعلام کرد که سوروویکین اخراج شده است. وندیکتوف گفت که سوروویکین پس از برکناری در وزارت دفاع باقی خواهد ماند.

این دستور هنوز علنی نشده است، اما چندین وبلاگ نظامی ناسیونالیست روسیه نیز در مورد جایگزینی سوروویکین گزارش داده اند.

از اکتبر 2022 تا ژانویه 2023 سوروویکین فرمانده عالی واحدهای روسیه در اوکراین بود. او بود که در نوامبر 2022 دستور خروج نیروهای روسی از شهر چرسون در جنوب اوکراین را صادر کرد.

حساب وندیکتوف هنوز به طور رسمی تأیید نشده است، اگرچه رسانه روسی زبان RBC نیز اواخر روز سه شنبه به نقل از منابع خبر داد که سوروویکین اخراج شده است. RBC گفت: “ژنرال سرگئی سوروویکین به سمت دیگری منتقل شده و در اختیار وزارت دفاع است.” به گفته یک منبع در روزنامه، سروویکین “در حال حاضر در تعطیلات کوتاه است.”

این ژنرال روسی از زمان قیام کوتاه مدت گروه واگنر علیه تشکیلات دفاعی روسیه در ژوئن در انظار عمومی دیده نشده است. سوروویکین یکی از مهم ترین متحدان پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر در ارتش روسیه و در جنگ قدرت واگنر با وزیر دفاع سرگئی شویگو و رئیس ستاد کل ارتش والری گراسیموف به حساب می آمد.

در طی قیام، سوروویکین در یک پیام ویدئویی از پریگوژین خواست استعفا دهد. با این حال، پس از واقعه واگنر، گزارش‌های داخلی و خارجی حاکی از آن بود که سوروویکین به دلیل همدستی احتمالی در قیام تحت بررسی قرار گرفته است.

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) مستقر در واشنگتن‌دی‌سی در روز سه‌شنبه گفت که وبلاگ‌نویسان نظامی روس ادعا کردند که آخرین اخبار در مورد سرنوشت سوروویکین نه جدید و نه غافلگیرکننده است. به گزارش ISW، وبلاگ‌نویسان گفتند: «برکناری سوروویکین جدید نیست و چیزی را تغییر نمی دهد زیرا مقامات روسی بلافاصله پس از قیام پریگوژین در 24 ژوئن سوروویکین را حذف کردند.»

در طول مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه، سوروویکین لقب “ژنرال آرماگدون” را به خود اختصاص داد. در ماه اکتبر او مسئول عملیات نظامی روسیه در اوکراین شد، اما در ژانویه این نقش به گراسیموف واگذار شد و سوروویکین معاون او شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا