دانستنی ها

سندرم تخمدان پلی کیستیک و رژیم غذایی؛ چه چیزی برای تخمدان پلی کیستیک خوب است؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که در آن تخمدان‌ها مقادیر غیرطبیعی آندروژن تولید می‌کنند که هورمون‌های جنسی مردانه هستند که معمولاً به مقدار کمی در زنان یافت می‌شوند. در این بیماری کیست های کوچک متعددی در تخمدان ها ایجاد می شود که می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوع تغذیه قرار گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و قند ممکن است خطر ابتلا به کیست تخمدان را به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS افزایش دهد. سندرم تخمدان پلی کیستیک را افزایش می دهد. رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می تواند این خطر را کاهش دهد. برخی از رژیم های غذایی مانند رژیم مدیترانه ای یا رژیم کم کربوهیدرات نیز ممکن است برای زنان مبتلا به این سندرم مفید باشد.

رابطه بین سلول های چربی و پذیرش هورمون های جنسی

دکتر متخصص تغذیه و رژیم درمانی سارا صرافی زاده درباره تغذیه مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک می گوید: شایان ذکر است که سلول های چربی بستر جذب هورمون های جنسی هستند یعنی میزان سلول های چربی در بدن ما کاهش می یابد. همچنین به عنوان یک تنظیم کننده هورمون های جنسی در نظر گرفته می شود. بنابراین اگر مقادیر آنها نامتعادل باشد، یعنی کم و بیش، در تنظیم هورمون های بدن نیز نقش دارند; بنابراین داشتن وزن ایده آل برای فرد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار مهم است.

نقش کاهش یا افزایش وزن

به گفته این متخصص تغذیه، لاغری یا چاق بودن می تواند بر سندرم تخمدان پلی کیستیک تأثیر بگذارد. زیرا اگر لاغر باشید میزان سلول های چربی برای هورمون های استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و در نتیجه تنظیمات هورمونی مختل می شود. اگر تعداد سلول های چربی بیش از حد طبیعی باشد و در نتیجه فرد چاق باشد، میزان ترشح و پذیرش هورمون های جنسی افزایش می یابد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و تغذیه

به گفته این متخصص تغذیه، با توجه به اینکه میزان چربی در بدن می تواند در تعادل هورمون ها موثر باشد، اهمیت تغذیه آشکار خواهد شد. در عین حال باید به تعادل در دریافت انواع مواد مغذی توجه شود. به خصوص در مورد تنظیم قند خون، زیرا داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می شود، باعث افت قند خون در طول روز می شود و اگر فرد رژیم غذایی متعادلی نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید.

هیچ وعده غذایی را حذف نکنید

صرافی زاده می گوید: مبتلایان به این سندرم نباید هیچ وعده غذایی خود را حذف کنند. یعنی هر سه وعده غذایی باید در برنامه غذایی آنها باشد و به هیچ وجه نباید صبحانه یا ناهار بخورند. زیرا باعث تغییراتی در انرژی بدن می شود و درمان موفقیت آمیز نیست. در ضمن این افراد برای داشتن رژیم غذایی متعادل باید با متخصص تغذیه مشورت کنند تا کالری دریافتی آنها مناسب و صحیح باشد.

برای سندرم تخمدان پلی کیستیک چه بخوریم؟

این متخصص تغذیه استفاده از انواع آجیل و دانه ها و همچنین لبنیات مانند شیر و تخم مرغ را توصیه می کند و می گوید نه تنها کنترل کالری، بلکه انتخاب انواع آنها نیز مهم است. به عنوان مثال، مصرف روزانه تخم مرغ تأثیر قابل توجهی دارد. توت ها همچنین ممکن است به کاهش اشتها کمک کنند و بر کنترل مقاومت به انسولین تأثیر بگذارند.

مصرف مواد مغذی امگا 3 موجود در ماهی و مغز نیز موثر است. همچنین می توانید آنها را به شکل قرص در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا می توانند در کاهش التهاب موثر باشند.

فعالیت های روزانه

این متخصص تغذیه که نقش فعالیت های روزانه را به اندازه تغذیه موثر می داند، می گوید توصیه می شود روزانه بین 8 تا 10 هزار قدم پیاده روی کنید. زیرا علاوه بر اینکه یک فعالیت روزانه خوب محسوب می شود، می تواند به کاهش مقاومت بدن به انسولین نیز کمک کند که در کنترل وزن و همچنین در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر است.

ورزش و تحرک یکی دیگر از مسائل مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. استفاده از روش های مختلف کاهش وزن برای افراد دارای اضافه وزن بسیار توصیه می شود و می تواند به کاهش علائم بیماری کمک کند.

البته فراموش نکنیم که اولین قدم در درمان بالا بردن سطح آگاهی فرد نسبت به این مسائل و آشنایی او با چنین مشکلاتی است که می تواند در پیشگیری یا کاهش علائم بسیار موثر باشد.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

صرافی زاده می گوید: برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک بسته به نوع، شدت و ضعف بیماری، داروهای حاوی هورمون های استروژن و پروژسترون تجویز می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا