اخبار روز

سند جدید از برداشت پول از جیب مستمری بگیران و کارگران!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ، در ماده 123 مربوط به حوزه مسکن آمده است که تفاهم نامه ها و قراردادهای حمایتی از طرح های نهضت ملی مسکن از مصادیق قراردادهای ماده 38 و 41 قانون تامین اجتماعی نیست.

مواد 38 و 41 قانون تامین اجتماعی مربوط به بیمه کارگران و مشمولین قانون کار است و طبق ماده 38 “کلیه پیمانکاران و کارفرمایان وابسته به سازمان تامین اجتماعی موظفند کلیه کارکنان و کارکنان آن را بیمه کنند. پیمانکاری و مناقصه نیروهای پروژه نیز.» به عنوان کارمندان رسمی خود را تضمین کنند.

همچنین ماده 41 قانون تامین اجتماعی مقرر می دارد: «شرکت یا سازمان مورد نظر می تواند با توجه به کارهای انجام شده به پیشنهاد اعضای هیأت مدیره و شورای عالی سازمان مورد نظر مبلغ را محاسبه کند. حقوق دریافتی به طور کلی و اخذ حق بیمه به همان نسبت و نیاز.

ماده 41 قانون تامین اجتماعی مصوب قبل از انقلاب بوده است، بنابراین کارفرما موظف است لیست کامل بیمه شدگان معافیت را به کارگاه های دور دست یا نیروهای غیر ساکن ارسال کند که تلاش های زیادی برای حذف این ماده از قوانین تامین اجتماعی انجام شده است.

کامبیز لعل، کارشناس بیمه تامین اجتماعی در گفت و گو با اکوایران درباره حذف مواد 38 و 41 قانون تامین اجتماعی از یکی از بندهای لایحه هفتم توسعه گفت: متاسفانه دولتمردان ایران این موضوع را انجام داده اند. مفهوم تأمین اجتماعی را با حمایت اجتماعی اشتباه گرفت.» سازمان تأمین اجتماعی کشور یک سازمان تأمین اجتماعی است و یک سازمان حمایت اجتماعی نیست.

به گفته لعل، این تصور غلط در بین دولتمردان وجود دارد که می خواهند از هر حوزه ای حمایت کنند، این حمایت ها را در حوزه بیمه های اجتماعی با مواردی مانند کاهش نرخ حق بیمه، چشم پوشی از حق بیمه و مواردی از این دست انجام می دهند.

این کارشناس بیمه تامین اجتماعی تاکید کرد: با چنین حمایتی، آمارگیران در حوزه اصول بیمه اجتماعی مداخله غیرکارشناسی و غیرکارشناسی می کنند و این به دلیل آن است که متاسفانه سند رفاه همه جانبه در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

لعل می گوید: در کشور تعدادی مؤسسه بهزیستی به جای مانده از دوره پهلوی داریم، اما بعد از انقلاب هیچ سازمانی برای بهزیستی و ساختارهای اجتماعی اضافه نشد به جز کمیته امداد و بنیاد مستضعفان که آنها نیز در این زمینه مشکل دارند. سازوکار آنها – و هیچ سند رفاهی کتبی برای صنوف تدوین نشده است و شرکت های در معرض آسیب باید حمایت شوند.

به گفته این کارشناس بیمه تامین اجتماعی، شرایط بیمه را باید در حوزه مسائل رفاهی کشور دید نه اینکه مسئولان اگر قصد حمایت دارند این حمایت ها را در چارچوب هزینه های عمومی تامین اجتماعی بدانند.

لعل تاکید می کند: تا زمانی که این موضوع به طور اساسی حل نشود و کشور سند رفاه ملی نداشته باشد که در آن به همه این مسائل پرداخته شده باشد، همواره با این مشکلات مواجه خواهیم بود و در هر دوره ای حمایت از بنگاه ها و شرکت ها بار اجتماعی خواهد بود. امنیت.

تاریخ بیان می کند که چگونه صندوق تامین اجتماعی یتیم ترین سازمان در اداره کشور است که در قوانین مختلف به دلیل زیاده خواهی های دولت های مختلف از ابتدای انقلاب تاکنون حقوق آن ضایع شده است.

لعل با تاکید بر اینکه دولت ها نه تنها حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت می کنند، بلکه هزینه های مازاد خود را نیز وارد این سازمان می کنند، پیشنهاد و تاکید می کند که برای حمایت از حوزه مسکن نسبت به ایجاد صندوق یا حساب ویژه برای مسکن محل زندگی اقدام کنند. سازوکاری متفاوت از بیمه اجتماعی است و تداخلی با بیمه اجتماعی ندارد.

این کارشناس تامین اجتماعی درباره عواقب حذف عناصر مذکور برای کارگران بیان کرد: اگر حذف این عناصر برای معافیت بیمه کارگران باشد، بار جدیدی بر منابع سازمان تامین اجتماعی تحمیل می کند. و چنانچه کارگران مشمول طرح های عمرانی مربوط به طرح نهضت ملی مسکن از شمول قانون تامین اجتماعی خارج شوند که اساساً خلاف قانون بوده و از سوی دولت بدعت جدیدی تلقی می شود.

به گفته لعل، تنها قانونی که می تواند کارگران هر حرفه و شغلی را در برابر صدمات ناشی از کار و آسیب های ناشی از کار محافظت کند، قانون تامین اجتماعی است.

این کارشناس تامین اجتماعی تاکید می کند: دولت به این نتیجه رسیده است که کارگران ساختمانی نیازی به این قانون و حمایت سازمان تامین اجتماعی ندارند، باید به دنبال سناریوی جایگزین برای ارائه خدماتی مانند خدمات درمانی و حمایت از بازنشستگی به رسانه ها باشند. -افراد مسن در فعالیت های ساختمانی مشغول هستند بگذار فکر کنند.

لعل تاکید کرد: سناریوی جایگزین این قانون باید در نظر گرفته شود تا در صورت خارج شدن کارگران از پوشش سازمان تامین اجتماعی، از حمایت های بیمه ای مانند استفاده از خدمات درمانی و بیمه بازنشستگی بلندمدت برخوردار شوند. وی ابراز امیدواری کرد که شاید به سناریوی جایگزینی که در هفتم نمایش داده نشد، در جای دیگری پرداخته شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا